X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
News1 פותח בסדרת כתבות, המנתחות את הצעות החוק לרפורמה בתכנון הנדל"ן בישראל. היום: תיאור הכוח העצום שהחוק יעניק לוועדות המקומיות, הנשלטות על-ידי פוליטיקאים ונציגי מפלגות , שיוסיפו 50% בנייה לכל מגרש
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

הצעת החוק לרפורמה בתכנון ארוכה, מסובכת ומייגעת. יש בה 585 סעיפים ב-242 עמודים, ועוד עשרות עמודים של ארבע תוספות. יתכן שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אלי ישי, הוגי החוק, סבורים (או מקוים?) שחברי הכנסת לא יטרחו לקרוא את החוק המסובך והארוך שורה אחרי שורה. אולי יקרה ההיפך חברי כנסת חרוצים ידרשו דיון בסעיף אחר סעיף, ויעכבו את אישור החוק.
כך או אחרת, יש בחוק חידושים חשובים רבים, לעתים אף מהפכות. הנושא הבולט ביותר, אולי, הוא העברת הכוח לאישור תוכניות מהועדות המחוזיות לתכנון ובניה לוועדות המקומיות לבניין ערים, שהשליטה בהן בידי פוליטיקאים מקומיים, שיקבלו מעמד כמעט-דיקטטורי בנושאים חשובים אלו.
כדי להבין במה דברים אמורים, נעיין בסעיף 186 להצעת החוק.נאמר בו, כי לוועדה המקומית יהיו, בין היתר, הסמכויות הבאות:
  • להגדיל ב-50% את הבנייה המותרת למגורים, על-פי התב"ע, עד לצפיפות של 300%, עם תקרה של 20 דירות לדונם. לדוגמא: לפנינו מגרש בן 3 דונם, שלפי התב"ע מותר לבנות עליו 40 דירות, בשטח עיקרי של 6,000 מ"ר. הוועדה תוכל לאשר לבעל המגרש לבנות 60 דירות, בשטח עיקרי כולל של 9,000 מ"ר. יחד עם שטחי שירות, כמקובל, אפשר יהיה לבנות על המגרש כ-11,000 מ"ר. היזם ירוויח 20 דירות יוקרה בנות 180 מ"ר ברוטו, שימכרו בעשרות מיליוני שקלים.
  • הוועדה המקומית תוכל להגדיל -50% את זכויות הבנייה של נכסים מניבים על מגרשים המיועדים לכך, עד ל-400%. לדוגמא, מגרש של 5 דונם, שמותר לבנות עליו מגדל משרדים בן 13,200 מ"ר שטח עיקרי. הוועדה תוכל לאשר להגביה את המגדל עד 20,000 מ"ר שטח עיקרי. ושוב, רווח של עשרות מיליוני שקלים ליזם.
  • הוועדה תוכל גם לאשר בניית בתי מלון בשטח גדול ב-50% מהמותר כיום על-פי התב"ע.
נכון, יש (קצת) צדק בעולם: היזם המאושר יצטרך לשלם לרשות המקומית 50% מעלית ערך המגרש, כהיטל השבחה. החוק החדש משאיר על מקומו את ההליך של שומות שמביאים שני הצדדים, עם שמאי מכריע. הניסיון מוכיח, שבדרך כלל משלם היזם בסופו של דבר היטל נמוך יחסית. אבל נניח שהוא משלם היטל של 50% - לא נשכח שה-50% הנותרים נשארים בכיס.
כדאי ליזם ללחוץ, לפתות, לשכנע ולהסביר לחברי הוועדה, שכדאי להם לאשר לו בניה מוגדלת. נניח שהכל יעשה ביושר ועל-פי החוק. מיהם האנשים שעל היזם לדבר אתם?
הוועדה המקומית בעיריות הבינוניות והגדולות תהיה בת 14 חברים – 11 חברי מועצת העירייה, שהם כמובן פוליטיקאים ונציגי מפלגות, ושלשה נציגי ציבור, שיהיו כל העת במיעוט. לחברי המועצה יש לעתים קרובות אינטרס ברור זה או אחר לאשר עוד ועוד בנייה. בישיבות הוועדה ישתתפו גם נציגי ארגונים ציבוריים וסביבתיים. אבל הם יהיו רק "משקיפים", עם זכות דיבור וללא זכות הצבעה. זה כמובן לא שווה הרבה.
גם כיום, חברי הוועדה המקומית הם פוליטיקאים. אבל, על כל החלטה שלהם אפשר לערער בפני הוועדה המחוזית, שבה 15 חברים, כולם נציגי ציבור וגופים מקצועיים, ללא חברי מועצת העירייה הנוגעת בדבר.
החוק החדש, מבטל את סמכות הוועדה המחזוית לדון בתוכניות שאושרו במקומית, ומעביר את זכות הערעור לוועדת ערר. מהצעת החוק לא ברור אם המדובר בוועדת ערר להיתרים, בת 5 חברים, או לוועדת ערר לתוכניות, בת 9 חברים, רובם פקידי ממשלה ועובדי מדינה. גם בועדות אלו כמעט ואין ייצוג לארגונים לאיכות החיים והסביבה. יש לחשוש, שוועדת הערר תהיה במקרים רבים, לאור הרכבה, חותמת גומי על החלטות הוועדה המקומית המפלגתי,.
זאת ועוד, ליו"ר הוועדה – נציג שר הפנים - יש סמכות, במקרים מסוימים, להוציא היתרי בניה על דעת עצמו, וחסל סדר ערעור.
תוכניות בניה חדשות יעברו בדיקה מוקדמת במכוני בדיקה – גוף חדש שהחוק מקים. נניח שהמכונים יעשו את מלאכתם נאמנה. מה זה יעזור, אם הוועדה המקומית תוכל להגדיל את אחוזי הבניה ב-50%, וועדת הערר תתגלה כחותמת גומי?

תאריך:  11/02/2010   |   עודכן:  11/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדיקטטורה של הוועדות המקומיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קבלנים יתעשרו עח איכות חיינו  ל"ת
צפוף   |  11/02/10 23:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שירלי בר דיין
צוות של מעסים והודעה על קבלת המשכורות בתאריך מוקדם חיכו לשחקנים באימון
מאיה שני
לפחות 30 אסירים השתמשו בחשבון הפייסבוק שלהם כדי להתעמר בקורבנותיהם או בבני משפחתם    ממשלת בריטניה ביקשה מהחברה לחסום את חשבונותיהם
מערכת אתר ערוץ הספורט
המגן השמאלי של צ'לסי סובל משבר בקרסול, כנראה לא יחזור עוד העונה
מאיה שני
נשיא אירן שוחח עם עמיתו הסורי ואמר שעליהם להציג חזית מאוחדת נגד ישראל במלחמה הבאה    ראש ממשלת בריטניה מבהיר לאיחוד האירופי כי סבלנותה של המערב כלפי אירן לא תאריך ימים    הפגנות באירן לרגל יום השנה ה-31 למהפיכה האיסלאמית    אחמדינג'אד הכריז: אירן היא מעצמה גרעינית
עופר וולפסון
ע"פ הצעת החוק שהגישו משרדי התשתיות והגנת הסביבה הגישו לממשלה, ידאג משרד הביטחון לחבר תוך 3 שנים את מחנות צה"ל למערכות טיפול בשפכים    העלות המוערכת לחיבור הפיזי בלבד: כ-400 מיליון שקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il