פקיד במשרד הביטחון בתל אביב אמר לשבועון, כי המכירות של התעשיות הביטחוניות הישראליות לטורקיה ירדו ממיליארד דולר בשנה בתחילת שנות ה-90 ל-100 מיליון דולר בכל אחת משלוש השנים שחלפו.
מה בדיוק קרה? מקור ישראלי המקורב לנושא אמר ל"גלובס", כי זמן קצר לאחר שתע"א ואלביט זכו במכרז של משרד הרכש הטורקי לאספקת המל"טים, ב-2005, דרש הלקוח לפצל את העבודה ולמסור את ייצור המטעדים (payloads) של המל"טים לחברה הטורקית אסלאן.
"לחברות הישראליות היו ספקות מהרגע הראשון", אמר המקור. "מפעל תמ"ם (תעשיית מכשירים מדויקים) של תע"א מייצר מטעדים לכל המל"טים של תע"א וכן מטעדים בשווי עשרות מיליוני דולר למל"טים של חברות אחרות, לרבות מל"ט 'שדו' של AAI. כאשר מכניסים יצרן שלישי, ועוד זר, למערכת, ברור שייווצרו עיכובים ובעיות. המטעד שייצרו הטורקים פשוט לא התאים לחלקי המל"ט שתע"א ואלביט ייצרו". "הטורקים האשימו את הישראלים באי עמידה בלוח הזמנים והם סרבו להכיר בכך ששורש הבעיה היה שהמוצר שלהם לא עלה בקנה אחד עם המפרטים המוסכמים מראש", אמר המקור.
הוא אמר עוד, כי בכל פרויקט מורכב כזה, צבאי או אזרחי, טבעי לגמרי שייתגלעו חילוקי דעות וקשיים במהלך הביצוע.
ראש מינהל הרכש הטורקי אמר, כי היצרנים הסכימו לפצות את טורקיה בכמעט 18 מיליון דולר על העיכובים ועל אי-עמידה בכמה מהמפרטים המקוריים. התשלום יפוצל בין תע"א, אלביט והחברות הטורקיות שהשתתפו בפרויקט, לפי חלקן היחסי בו. הפיצוי ישולם במוצרים ובשירותים, לא במזומן.
אך המקור הישראלי אמר ל"גלובס", כי אנשי שיווק בתעשיות הביטחוניות מדווחים שמערכת ביטחון הטורקית עודה מעוניינת מאוד לרכוש מוצרים ישראלים.