|
|
- 10. להנחות את משרד התחבורה להשלים מתקציבו את סלילת כביש 31 מצומת שוקת ועד ערד.
- 11. להציע לחברות התשתיות - חברת חוצה ישראל והחברה הלאומית לדרכים (מע"צ) בתנאים כפי שייקבעו בין החברות לבין שר התחבורה, לתכנן ולבצע את הפרויקטים כפי שמפורט בטבלה. על מסילות הרכבת הנמצאות בתהליך תכנון לאפשר תנועת רכבות במהירות 200-150 קמ"ש, וסטנדרט הבנייה של הכבישים יהיה בסטנדרט תקני.
- 12. להנחות את משרדי התחבורה והאוצר ובשיתוף חברת חוצה ישראל לבדוק אפשרות מימון והפעלה באמצעות המגזר הפרטי של הקטעים הצפוניים, כולם או חלקם, של כביש חוצה ישראל. במידה שאפשרות זו לא תצלח בתוך שנה ממועד החלטה זו, פרויקט חוצה ישראל הצפוני ידון בוועדת השרים המוגדרת בסעיף 30 להחלטה זו. במקביל לכך, תחל חברת חוצה ישראל בתכנון ובקידום הפרויקט.
- 13. לקבוע כי ככלל יחולק התקציב לתכנון, תכנון מפורט והפקעות המופיע בטבלה, באופן שווה בין חברות התשתית, למעט אם תחליט אחרת ועדת השרים כאמור בסעיף 30 להחלטה זו.
- 14. על-מנת לאפשר הפעלה מיטבית של רשת הרכבות ולקצר זמני נסיעה יקדם משרד התחבורה תכנון סטטוטורי של המסילה הרביעית באיילון. סיום התכנון הסטטוטורי לא יעלה על תקופה בת 16 חודשים בהתאם לקביעת ראש הממשלה.
- 15. להציע לחברת רכבת ישראל בתנאים כפי שייקבעו בין החברה לבין שר התחבורה, להעניק שירותי ייעוץ לחברות התשתית בתהליך התכנון וההקמה של מסילות הרכבת שבאחריותה, לפי הצורך. כמו-כן תמסור רכבת ישראל את כל המידע שבידיה, תוכניות, אומדנים וכד' לחברות התשתית בכל הקשור לקידום הפרויקטים שבתוכנית, וכן תאפשר לחברות אלה לעשות שימוש בחוזים שנחתמו על-ידי חברת רכבת ישראל עם ספקיה, ככל שיידרש.
- 16. קרקע שתיועד להקמת מסילות רכבת לפי החלטה זו יראו אותה כקרקע הנכללת בהסכם המקרקעין בין חברת הרכבת לרשות מקרקעי ישראל. עד סיום ההקמה ייחתם חוזה הקובע את נהלי הקבלה והמסירה של הפרויקט בסיומו בין חברות התשתית לבין חברת רכבת ישראל.
- 17. להטיל על שר התחבורה לפעול לשינוי חוק כביש ארצי לישראל ככל שיידרש לביצוע החלטה זו.
- 18. חברות התשתית, בתנאים כפי שייקבעו בין החברות לבין שר התחבורה, יאפשרו דרכי גישה מנקודות היישוב הקרובות לתחנות הרכבת שתוקמנה או להתאים את דרכי הגישה הקיימות, כולל במידת הצורך בשטח העירוני, כך שתתאפשר גישה מהירה ונוחה אל התחנות ומהן.
- 19. להטיל על שר התחבורה להציג לממשלה בתוך 30 יום מאישור החלטה זו תוכנית פעולה מפורטת לסלילת מסילת עכו כרמיאל ומסילת העמק. כמו-כן להטיל על החברה הלאומית לדרכים להשלים את התכנון המפורט לביצוע, לקדם את מסילת עכו כרמיאל ואת מסילת העמק ולהנחות את משרד האוצר להקצות לשם כך הרשאה להתחייב בסך 6.8 מיליארד ש"ח לחברה הלאומית לדרכים, כל זאת באופן מיידי.
- 20. להציע לחברה הלאומית לדרכים ולחברת רכבת ישראל בתנאים כפי שייקבעו בין החברות לבין שר התחבורה, לבחון במשותף תוואים חלופיים לתוואי המסילה המתוכננת לאילת בתמ"א 23 במגמה שמשך הנסיעה ברכבת מת"א לאילת לא יעלה על שעתיים וחצי. החברה הלאומית לדרכים וחברת רכבת ישראל תגשנה לצוות ההיגוי, כאמור בסעיף 32, את המלצותיהן עד סוף שנת 2010. ההמלצות תכלולנה התייחסות לשימושים ברכבת (נוסעים ומטענים), עלויות הקמה והפעלה ומשך הנסיעה. בהתאם לקבוע בסעיף 3 לעיל, מומלץ שכחלק מהליך הבחינה תיערך היוועצות מוקדמת עם המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. המועצה הלאומית לכלכלה בשיתוף עם משרד התחבורה, משרד האוצר, רכבת ישראל החברה הלאומית לדרכים וחברת נמלי ישראל תבחן את ההשפעות הכלכליות של הפרויקט המתוכנן.
- 21. רשות החברות הממשלתיות תבחן אם ישנו צורך לשנות את מטרות החברות הממשלתיות המאוזכרות בהחלטה, על-מנת לאפשר את ביצוע ההחלטה. ככל שיידרש שינוי כאמור, לפי חוק החברות הממשלתיות, תובא לאישור הממשלה החלטה לשינוי מטרות החברה ובמידת הצורך תכונס אסיפה כללית לשינוי מסמכי היסוד של החברה.
- 22. קביעת הפרויקטים שיבוצעו על-ידי חברת חוצה ישראל תיעשה בהתחשב ובשים לב לסמכויות הנתונות על-פי חוק לחברה זו לגבי כביש ארצי לישראל ובפרט סמכויותיה כגורם מפקח.
|
- 23. לקבוע כי חברת רכבת ישראל לא תקים מסילות רכבת חדשות מעבר להתחייבותה במסגרת תוכנית הפיתוח המאושרות שלה, כאמור בהחלטת הממשלה. המשך פיתוח רשת המסילות, מעבר למאושר בתוכנית החומש או שנכלל בהחלטה זו, יוטל על חברות ממשלתיות אחרות העוסקות בהקמת תשתית על-פי החלטת שר התחבורה.
- 24. להציע לחברת רכבת ישראל בתנאים כפי שייקבעו בין החברה לבין שר התחבורה, להיערך לאספקת ציוד נייד כך שביום העברת הפרויקטים מהחברות המבצעות, החברה הלאומית לדרכים או חוצה ישראל, לחברת הרכבת, יהיה ברשות הרכבת את הציוד הנייד הדרוש להפעלת סדירה של הקו. חברת רכבת ישראל רשאית להתקשר עם ספקיות הציוד הנייד ברכישה או בחכירה, ורשאית לקבל מימון מהספקים על-מנת להקדים את מועדי מסירת הציוד תוך מתן התחייבות בגין התזרים העתידי. ההתקשרות תכלול גם חוזי תחזוקה.
- 25. להציע לחברת רכבת ישראל בתנאים כפי שייקבעו בין החברה לבין שר התחבורה, לבצע את תוכנית חשמול הרכבת (תת"ל 18) כך שתאפשר הפעלת הקווים הנדרשים. חברת הרכבת תציג לוועדת ההיגוי תוכנית פעולה מפורטת למימוש תוכנית זו בתוך 90 יום ממועד החלטה זו.
- 26. חברת הרכבת תוסמך לפרסם מכרזים, שהיקפם עד 250 מלש"ח, במסגרת החלטה זו באישור ועדת ההיגוי.
|
- 27. להטיל על שר התחבורה ושר האוצר להוביל את יישום החלטה זו. שרים אלה מוסמכים, במידת הצורך, לבצע התאמות לשם ביצוע החלטה זו במגמה לענות על צורכי המשק והתחבורה, וזאת באישור ועדת השרים המוגדרת בסעיף 30.
- 28. לצורך כך, תוקם במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים מינהלת אשר תהיה אמונה על הניהול השוטף של הפרויקטים ועל קידומם בהתאם ללוחות הזמנים המוגדרים ובמסגרת העלויות הנתונות. מנכ"ל המשרד ימנה ראש מנהלת בדרגת סמנכ"ל מקרב עובדי משרדו, כמקובל. ראש המינהלת יוכל להסתייע בעבודתו ביועצים חיצוניים ככל שיידרש, ובכפוף לאישור מנכ"ל משרד התחבורה. תפקידי המנהלת יכללו:
- א. אישור תוכניות העבודה של חברות התשתית ובדיקתן מעת לעת כולל התאמות במידה שנדרש;
- ב. וידוא כי חברות התשתית עומדות בתוכניות העבודה המאושרות;
- ג. בקרה על עמידה בלוחות הזמנים שקבעה הממשלה;
- ד. הצבעה מבעוד מועד על חסמים צפויים לביצוע החלטה זו ולקידום דרכים להסרתם;
- ה. תיאום וסנכרון בין הגופים השונים;
- ו. ביצוע כל תפקיד נוסף שיוטל עליה ע"י מנכ"ל משרד התחבורה במסגרת תוכנית זו.
- 29. להנחות את המנהלת לעדכן אחת לרבעון את ועדת השרים, או בהתאם לבקשת אחד מהחברים בוועדת ההיגוי, לגבי קצב התקדמות הפרויקטים השונים, אומדני עלותם, וחסמים או סיכונים שטרם ניתן להם מענה ויכולים לעכב או לייקר את הפרויקט.
- 30. להקים ועדת שרים בראשות ראש הממשלה ובהשתתפות שרי התחבורה, האוצר והפנים לצורך ליווי, גיבוי וביצוע מעקב ובקרה אחר יישום החלטה זו. שר התחבורה יכהן כממלא-מקום ראש ועדת השרים.
- 31. להקים ועדת היגוי משותפת למשרדי ראש-הממשלה, התחבורה, האוצר והפנים לסיוע ביישום, במעקב ובבקרה של התוכנית, ובהסרת חסמים. צוות הוועדה יכלול את מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד התחבורה, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, החשב הכללי במשרד האוצר ואת ראש מינהל התכנון במשרד הפנים. בראש הוועדה יעמוד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ומנכ"ל משרד התחבורה ירכז את עבודת הוועדה. החלטות הוועדה יתקבלו ברוב קולות. נציג המשרד להגנת הסביבה יוזמן כמשקיף קבוע לנושאים הקשורים למשרדו.
- 32. תפקידי ועדת ההיגוי להמליץ בפני שר התחבורה ושר האוצר בנושאים הבאים:
- א. קביעת מדיניות ההתקשרות עם החברות המנהלות (החברה הלאומית לדרכים, חוצה ישראל, רכבת ישראל) ומימון עבודתן, לרבות התקשרות מראש עם החברות על סך עלות הפרויקט;
- ב. טיפול בהסרת חסמים המעכבים את התקדמות ביצוע הפרויקטים;
- ג. עקרונות לגיוס מימון גישור על-סמך הסכמי ההתקשרות שייחתמו, במידת הצורך;
- ד. קביעת מדיניות ההסדר בין החברות המבצעות את התשתית המסילתית לבין רכבת ישראל;
- ה. לאפשר לצוות, לצורך יישום החלטה זו, להסתייע ביועצים חיצוניים, בספקי שירותי תכנון, הנדסה, ניהול פרויקטים, כלכלה, ובקרה ככל שיידרש בסכום של עד 10 מיליון ש"ח לשנה בשנים 2020-2010.
- 33. כל משרד החבר בוועדת ההיגוי רשאי לערער על החלטות שרי התחבורה והאוצר בפני ועדת השרים בתוך 7 ימים באמצעות השר שבראשו, וועדת השרים תכריע בעניין בתוך 14 ימים מהגשת ערר כאמור.
- 34. להקים ועדת משנה לוועדת ההיגוי, אשר תבחן את מיקומן של תחנות הרכבת וכן אפשרויות לפיתוח מסחרי ותעשייתי סביב תחנות הרכבת המוצעות בהתאמה לעקרונות התכנון שבתמ"א 35 וכן בהתאמה לתכנון מחוזי ומתארי מקומי . ייקבע כי יו"ר הוועדה יהיה נציג מנהל התכנון וכי צוות ועדת המשנה יכלול את נציגי הועדות המקומיות הרלוונטיות, נציג מנהל התכנון, משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה, משרד התמ"ת, נציג משרד האוצר, ונציגי כל חברות התשתית המתכננות והמבצעות. ועדת המשנה תזמין לדיוניה משרדים ונציגים נוספים ככל שתמצא לנכון. המלצות הוועדה יובאו לאישור שר התחבורה.
- 35. להנחות את המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה ללוות את הצוות, ככל שיידרש, בניתוחים כלכליים. לשם כך תיעזר המועצה הלאומית לכלכלה, במידת הצורך, ביועצים חיצוניים, במסגרת התקציב שהוגדר בסעיף 32ה להחלטה זו.
- 36. ההתקשרויות והמינויים שלפי הצעת ההחלטה יהיו לפי דיני המכרזים והמינויים.
|
|