X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חוקרים מגלים כי אין אלו בהכרח התסמינים הפיסיים שגורמים לנו להרגיש נורא כשאנו חולים בשפעת, אלא דווקא התגובה של המוח לזיהום
▪  ▪  ▪
תחושת דיכאון [צילום: AP]

כאבים, חום, תשישות... אין מי שלא חווה תחושות אלו כשהוא נופל למשכב בגלל השפעת. ולאלו מצטרפות ההשפעות הרגשיות של המחלה - תחושת האומללות והעייפות.
למעשה, נראה שאין הרבה מה לעשות מלבד להתכסות בשמיכה עד שהחום יעבור והגוף יתאושש, ולמרות זאת חוקרים מאוניברסיטת סאסקס מבטיחים שכל זה עומד להשתנות. לדבריהם, מחקרים חדשים מראים כי אין אלו בהכרח התסמינים הפיסיים שגורמים לנו להרגיש נורא מבחינה מנטלית, אלא דווקא התגובה של המוח לזיהום.
כשאנו חולים בשפעת, אנו מרגישים עייפים וחסרי כוח, ולפעמים גם מצב הרוח לא במיטבו. שילוב זה של תסמינים קשים ידוע כ"התנהגות מחלה" (תסמונת המתאפיינת בירידה באנרגיה, בירידה בתיאבון ובמשקל, בהפרעות שינה, באנהדוניה - חוסר יכולת ליהנות מדברים שבאופן רגיל גורמים להנאה - ובהרגשה כללית רעה). למרות שהרושם הוא כי זוהי סתם הרגשה רעה, החוקרים מאמינים כי מדובר בהרבה יותר ממחלה פיסית.
אנשים מניחים כי אלו ההשלכות הטבעיות של הזיהום, אך ללא קשר לגורם הזיהום, התסמינים תמיד דומים. במילים אחרות, ללא קשר לסוג הזיהום או המחלה, התחושות הפסיכולוגיות שאנו חווים דומות בעיקרן - כלומר, הן לא קשורות לזיהום עצמו.

מחשבות אובדניות

החוקרים בדקו מתנדבים בריאים על-ידי כך שהזריקו להם חיסון לטיפוס המעיים - הגורם לתופעת לוואי הדומה לתסמינים של שפעת.
על-ידי שימוש בסורק תהודה מגנטי תפקודי (fMRI) הם יכלו לעקוב ולגלות אלו חלקים של המוח "נדלקו" בזמן ביצוע מטלות פשוטות, כמו התבוננות בהבעות פנים.
הם הצליחו להראות כי אצל המתנדבים שסבלו מירידה משמעותית במצב הרוח, בעקבות החיסון בטיפוס המעיים, הייתה העלייה הגדולה ביותר של פעילות באזור המוח הקטן שנקרא subgenual cingulate. אזור זה במוח הוא האזור המושפע ביותר במצבים של מחלות דיכאון קשות.
התוצאות הושוו לאלו של מתנדבים שהוזרק להם חיסון פלצבו (תרופת דמה שאינה מכילה חומר רפואי אך מבחינה פסיכולוגית משפיעה כתרופה) - למעשה רק מי מלח - ללא תופעות לוואי דמויות תסמיני שפעת. לעומת המתנדבים שקיבלו את החיסון שהכיל טיפוס מעיים, אצל "מתנדבי הפלצבו" לא נראתה אותה רמה של פעילות באזור ה-subgenual cingulate במוח.
לתגלית יש, לדברי החוקרים, השלכות במונחים של שיפור החיים לחולים הסובלים מדיכאון רציני כתופעת לוואי של תרופות חזקות. ישנה קבוצה של חולים המקבלים טיפול באינטרפרון (סוג חלבון המיוצר על-ידי תא של בעל-חיים בתגובה לווירוס) להפטיטיס C כרוני. מדובר בטיפול יעיל ביותר, אך הוא נמצא קשור להתפתחות מחלה דיכאונית רצינית.
במקרים מסוימים, המצב עלול להתפתח גם למחשבות אובדניות. החוקרים מקווים כי המחקר יספק רמזים לשיטות חדשות שניתן יהיה להשתמש בהן כדי לצמצם תופעות לוואי אלו.

תאריך:  10/03/2010   |   עודכן:  10/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
מיזם RockCorps יאפשר למתנדבים הצעירים לתרום 4 שעות מזמנם של לשיפוצים, אריזת חבילות, גינון, צביעה וכדומה, שבסופה יקבלו כרטיס להופעה של הזמרת ריהאנה
איציק וולף
מדינות ערב זועמות על הודעת ישראל על תכנון 1,600 יחידות דיור בצפון ירושלים    הודיעו לאמריקנים כי ההסכמה שהעניקה הליגה הערבית לשיחות הקרבה כבר אינה תקפה    יו"ר הרשות נועד עם סגן הנשיא האמריקני ברמאללה
עידן יוסף
הפסקת העיצומים לאחר האישור שהעניק הוועד המנהל למנכ"ל רשות השידור להגמיש את צעדי החירום כצעד בונה אמון    יו"ר וועד: משעה שהסנקציות מבוטלות אין סיבה לעיצומים
יפעת גדות
כך מזהירים מומחים המייחסים את הקשר בין המסטיק לקמטים לתנועה החוזרת ונשנית של הלעיסה, הגורמת לקמטים סביב הפה בשל שימוש יתר בשרירים
גלית יצחק-אוגנוב
כך עולה ממחקר שנערך בבית החולים ליס ליולדות    ככל שהפגים נחשפו יותר לצלילים של קלטת הילדים בייבי מוצרט, קצב המטבוליזם שלהם האט בהדרגה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il