X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בדיקה מדוקדקת של שרידי המבנה [צילום: פבל שרגו]
ארמון על שפת ים כינרת
תוצאות חפירות חדשות שנערכו לאחרונה זיהו את ארמונם של הח'ליפים האומיים באל-צנאברה - היא בית ירח - שלחופי ים כינרת [בדיקה מדוקדקת של שרידי המבנה / צילום: פבל שרגו]
יפעת גדות עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מוקד של פעילות מדינית מלכותית [צילום: רפי גרינברג]

תגלית משמעותית [צילום: רפי גרינברג]

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב ומהאוניברסיטה העברית מדווחים כי זיהו את ארמונם של הח'ליפים האומיים באל-צנאברה - היא בית ירח - שלחופי ים כינרת.
הגילוי מבוסס על תוצאות החפירות החדשות שנערכו לאחרונה בתל בית ירח על-ידי משלחת בראשותו של רפי גרינברג מן המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב, ועל מחקר שעורך תאופיק דעאדלה מהאוניברסיטה העברית.
על קיומו של הארמון היה ידוע מכתבי היסטוריונים קדומים, אך מקומו המדויק לא נודע. בשנים 1953-1950 חפרו הארכיאולוגים גיא ובר-אדון בסמוך לבית הקברות של כינרת, מבנה מבוצר רחב-ממדים, שאותו תיארכו לתקופה הרומית או הביזאנטית. במרכז המבנה היה אולם בעל אפסיס (קיר מעוגל) הפונה דרומה, מעוטר ברצפות פסיפס. אחד מאבני המבנה - בסיס של עמוד עשוי גיר - נשא חרותת של מנורה בעלת שבעה קנים.
במהרה הוכרז המבנה כולו כבית כנסת, והוא שולב בגן הלאומי של בית ירח - יעד תיירותי מבוקש בראשית ימי המדינה, ועתה אתר נטוש. במשך השנים קמו מערערים על זיהוי המבנה, אולם רק בשנת 2002 הציע חוקר מאוניברסיטת שיקגו, דונלד ויטקומב, לזהות את "בית הכנסת" כארמונם של שליטי בית אומייה, אשר נהגו לבלות את חודשי החורף בקרבת בירת המחוז בטבריה.
חפירות שנות ה-50 נעשו בחיפזון ולא נשמר מהן כמעט ממצא. על כן, נאלצו החוקרים לבצע מחדש בדיקה מדוקדקת של שרידי המבנה, שרק יסודותיו השתמרו. עיבוד ראשוני של החומר ושל המטבעות שנמצאו מתחת לרצפותיו, הראה כי המבנה כולו נבנה לא לפני אמצע המאה השביעית לספירה, וכי בית מרחץ מפואר הצמוד לו נבנה סמוך לסופה של אותה מאה. שרידים רבים של תעלות מים וצינורות חרס מעידים על קיומה של מערכת מים מפותחת אשר ניזונה ממי מעיינות שהובלו לאתר באמצעות אמת מים.
על-פי המקורות, ישבו בארמון זה בימות החורף שליטים שונים של בית אומייה, בהם הח'ליף הראשון, מועאוויה, וכן גדול השליטים של השושלת, עבד אל-מלכ, בונה כיפת הסלע. המקום היה מוקד של פעילות מדינית מלכותית; נקבעו בו גורלות של נסיכי השושלת, ונדונו בו תביעות של אזרחים. לאחר נפילת השושלת, ירדה אל-צנאברה מגדולתה, והארמון פורק עד היסוד.
למרות זאת, השרידים שנותרו בשטח - יסודות עבים של קירות המגיעים לעומק 2 מטרים ויותר - מאפשרים לשחזר את צורתו של הארמון ושל החומה והמגדלים שהגנו עליו במאה השנים הראשונות שלאחר הולדת האיסלאם.
"תגלית זו משמעותית לא רק בשל חשיבותו ההיסטורית של הארמון האומיי", מציין ד"ר גרינברג, "אלא בשל מיקומו המיוחד, על-יד כנסייה ביזאנטית שקדמה לו ובסמוך לבית הקברות ההיסטורי של חלוצי העלייה השנייה. ביחד עם השרידים הקדומים יותר באתר ועם חוף הים עצמו, נוצר מכלול מיוחד של ערכי מורשת ונוף המייצגים את ההוויה הישראלית בכל מורכבותה".
התגלית תוצג בקונגרס הבינלאומי לארכיאולוגיה של המזרח הקדום אשר תיערך בחודש הבא בלונדון.

שיר הילדים של יעקב פיכמן, "אגדה", הנפתח בשורות "על שפת ים כנרת, ארמון רב תפארת", נכתב לבקשתה של חסיה פיינסוד סוקניק, אשתו של החוקר הראשון של תל בית ירח, אלעזר ליפא סוקניק, אביו של יגאל ידין.
תאריך:  14/03/2010   |   עודכן:  14/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
תמונה למשנה למנכ"ל ואחראית להשקעות הישראליות והבינלאומיות של הבנק    הייתה משנה למנכ"ל מגדל וראש חטיבת ההשקעות    מינוי שביעי חדש של היו"ר והמנכ"ל החדש בבנק    ביום ד' - דוחות עם רווחי-שיא למגדל
יפעת גדות
לרגל יובל האקדמיה למדעים ולציון יום המדע הלאומי יגיעו לישראל לראשונה בתולדותיה 17 נשיאי וראשי אקדמיות למדעים מרחבי העולם
יפעת גדות
בעזרת מאות ספרים שקיבל בכלא תחת תנאים חריגים, הצליח ברגותי לסיים את עבודת הדוקטורט שלו ולהגיש אותה לאוניברסיטת קהיר
אלעזר לוין
רק השר ארדן הצביע נגד    בוועדות הארציות והמחוזיות ישולבו נציגי ארגונים חברתיים וסביבתיים ונציג שר הרווחה    מחאות חריפות מצד ארגונים סביבתיים וחברתיים
נדב הולנדר
הסרט התיעודי "This is it" מתאר את החזרות לקראת מופע הענק שתיכנן מייקל ג'קסון בלונדון    גורלו המר לא מוזכר בסרט, אבל אפשר להרגיש אותו בכל רגע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il