X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
"הדרך", המבוסס על ספרו הקודר של קורמק מקארתי, הגיע לספריות. האם יש מקום על המדף לעוד סרט אפוקליפטי?
▪  ▪  ▪
יצירה שעומדת בפני עצמה. "הדרך" [צילום: עכבר העיר]

כל מי שנכנס בשנה האחרונה לסטימצקי יצא משם עם עותק של "הדרך". מכדורגלנים ועד אמנים, כמעט כל ישראלי בלע את ספרו של קורמק מקארתי. עם זאת, העיבוד הקולנועי לספר לא נחל הצלחה דומה ואף נגנז מבתי הקולנוע בארץ. עם הגעתו לספריות הדי.וי.די, הוא מאפשר לראות מה קרה לחזון של מקארתי במעבר מהמדף למסך.
ויגו מורטנסן מגלם את האב נטול השם המשוטט עם בנו (קודי סמית־מקפי) באמריקה פוסט־אפוקליפטית. שואה לא מזוהה הפכה את היבשת לעיי חורבות, נטולי כל מזון או צמחייה. עקב כך פונים בני אדם רבים לקניבליזם, ומעשי אונס וביזה הופכים לעניין שבשגרה. כמו הספר גם הסרט נפתח ברגע אקראי בקורות הישרדותם של האב והבן, ומכאן והלאה יעקוב אחר השניים במסעם דרומה אל חוף הים, שם הם מקווים למצוא מקלט.
הבעיה עם סרטים אפוקליפטיים היא שתמיד מדובר באלגוריה. לא משנה מה הייתה הסיבה שהציביליזציה התמוטטה, העולם החדש והמוחרב אינו יכול שלא להעיד על העולם שקדם לו. והבעיה עם אלגוריות היא שהן לרוב פשטניות ושטחיות. וכך, פעם אחר פעם ממיטים יוצרים אסונות שונים על האנושות, רק כדי לשוב ולהעלות תהיות שחוקות על טבע האדם. לעתים רחוקות צולח הניסיון ומניב יצירות מרתקות כמו "הערפל" של פרנק דרבונט או "הילדים של מחר" של אלפונסו קוארון, אך לרוב הוא נגמר בכישלונות מהדהדים דוגמת "אני האגדה" ו"2012", שהצטרפו לשלל סרטי האפוקליפסה שצצו כפטריות שאחרי פיגועי 11 בספטמבר.
ספרו של מקארתי, עם זאת, הצליח להימנע מהפח הזה. אמנם, כמו ב"על העיוורון", הדמויות הראשיות לא נקראו בשם ולכן נותרו אלגוריות (ואין דמויות טעונות יותר בתרבות המערבית מאשר "האב" ו"הבן"), אך מקארתי, כמו סאראמאגו, ביסס את הספר כולו על תיאורים פיזיים מוחשיים והתרחשויות אינטנסיביות, ובכך מנע מהקורא להרים את מבטו אל מחוץ לדף. במובן זה גרסתו הקולנועית של "הדרך" מחמיצה את התחכום שבספרו של מקארתי. ראשית, קטעי ה"פלשבק", שמתארים את חייהם המאושרים של האב והבן בימים שלפני האסון, תוארו בספר בשולי העלילה ותרמו לתיאור העולם שהיה ואיננו - ואולם בסרט הם מוצגים תוך שימוש בכל קלישאות הנוסטלגיה הקיימות, ובכך קוטעים את הטון הקודר של הסרט.
נוסף על כך, חלק מהדיאלוגים, שבמקור הספרותי נקראו בנשימה עצורה ובחופזה, מקבלים לפתע זמן מסך רב ובולט מדי. כך למשל השאלה התמימה שמציב הבן בפני האב - "אנחנו הטובים, נכון?" - שלא הובלטה בספר, הופכת למרכזית פתאום, עד שלצופה לא נותר אלא להבין לאילו טובים ורעים בעצם מרמזים היוצרים.
ולמרות זאת, הבמאי ג'ון הילקוט מצליח ללכוד כמעט במדויק את האווירה שאיפיינה את הטקסט המקורי. בניגוד לבמאים אחרים הוא כמעט אינו מתענג על צילומי נוף שהוחרבו דיגיטלית, והשוטים המרשימים ביותר בסרט מציגים את האב והבן משוטטים בתוך צורות אורבניות מופשטות. הילקוט גם עושה שימוש יפה בנוף טבעי, שמזכיר כי "הדרך" הוא למעשה סרט מסע: מסעו של אדם בארץ שהפכה לו לזרה, ומסע ההתבגרות של בנו. התבגרותו של הבן נחשפת כאשר הוא מתחיל להיאבק בעקרונות המוסריים של אביו ודורש ממנו לעזור לזקן מורעב (רוברט דובאל) שפגשו בדרך. מכך גם נובעת אחת הסצנות היפות והעדינות בסרט, שבה מצליח דובאל לגנוב את ההצגה לשני השחקנים הראשיים.
"הדרך" הוא מקרה נדיר של ספר וסרט שניתן לסיים בפרק זמן כמעט זהה. באיזו ספרייה, אם כן, כדאי לבקר? ובכן, סרטו של הילקוט מוותר אומנם על חלק מהדקויות של היצירה הכתובה, אך עם זאת מוסיף לה ממד ויזואלי מרשים. כך או כך, הבימוי החכם של הילקוט הופך את "הדרך" ליצירה שעומדת בפני עצמה, אכזרית וחסרת פשרות לפחות כמו המקור.

צפו בקדימון

תאריך:  26/03/2010   |   עודכן:  26/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
די.וי.די: למה המפיצים בארץ גנזו את "הדרך"?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא מבינה את ההתלהבות מהספר
רוית999999  |  26/03/10 20:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלה לוי-וינריב
"נקרע לי הלב", אומר ד"ר רו"ח גד פניני, "כשאני רואה אנשים שמקבלים שכר של 700 אלף שקל או מיליון שקל בחודש, כשיש כאלה שב-30 שנות עבודה לא יגיעו להכנסה הזו"    "האנשים האלה, שרצים אחרי הכסף, מחלישים אותנו"
רנית נחום-הלוי
מדובר בפרויקט מגדלי ב.ס.ר    שדה, שזכה בתוכנית במיליון שקל, שמהם קוזזו 250 אלף שקל כמס, רכש דירת ארבעה חדרים בקומה השלישית באחד המגדלים    דירות דומות במגדל נמכרות בכ-2.2 מיליון שקל 8 לפני כשנה רכשה דץ דירת גן בת ארבעה חדרים ברמת גן תמורת כ-1.8 מיליון שקל, לאחר שמכרה ביחד עם בעלה לשעבר, משה דץ, את דירתם המשותפת ברחוב בן צבי בגבעתיים
אילנית חיות
התחרות החריפה על תדמית הרשת הזולה ביותר גוררת את רשתות השיווק להוזלות גדולות לקראת סקרי השוואת המחירים הנערכים לקראת פסח    אבל מה קורה אחרי שהסקרים מתפרסמים? פחות משבוע אחרי פרסום הסקר, חלק מהמוצרים מתייקרים בשיעורים אסטרונומיים
מערכת אתר ערוץ הספורט
בארסה מול אוואט ומיורקה (22:00 ב-5+), הראש של הקשר בצ'מפיונס
עידן יוסף
ההרוגים: רב-סרן אלירז פרץ וסמ"ר אילן סביאטקובסקי    שני חיילים נוספים נפצעו באורח בינוני-קשה וקל    צה"ל הרג שני מחבלים שביקשו להניח מטען ליד הגדר ברצועה    החמאס והג'יהאד האיסלאמי קיבלו אחריות לחילופי האש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il