X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
כל מטרתה של התרבות הפופולרית בארץ זה לרַצות את התאוות הכי פרימיטיביות. אז מה הפלא שאייל גולן הוא זמר העשור?
▪  ▪  ▪
סוג של פורנוגרפיה. אייל גולן [צילום: דודו בכר, עכבר העיר]

לא הייתי צריך להקשיב ל"דרך לחיים", החדש של אייל גולן, כדי לדעת שזה תועבה. ובכל זאת, הקשבתי ואישרתי ביני לבין עצמי את מה שכבר ידעתי קודם להאזנה - תועבה. פורנוגרפיה. הטקסטים, הלחנים, ההפקה, העיבודים, עטיפת האלבום, האסתטיקה כולה - פורנוגרפיה. אייל גולן לא לבד בעסק הזה. כל הדבר הזה המכונה מוזיקה מזרחית או ים תיכונית הוא פורנוגרפיה. לא תמיד זה היה ככה. בעבר היו דברים יפים, אותנטיים, מרגשים ומקוריים שנעשו בתחום (זהר ארגוב). בעשור החולף, אולי ב־15 השנים האחרונות, מדובר בפורנוגרפיה.
מהי פורנוגרפיה? פורנוגרפיה היא הפצת תוכן שאין לו סאבטקסט. למה שמישהו יפיץ תוכן שאין לו סאבטקסט? כדי לספק מיידית צרכים אינסטינקטיביים, חייתיים, של האדם. זו בעיני פורנוגרפיה.
לא מעט אנשים נוטים להאשים פרסומים שונים שלי כפורנוגרפיה. למה? כי מדי פעם אני נוטה לתאר בפרוטרוט קיום יחסי מין. אני לא חושב שתיאור ספרותי, קולנועי, לירי, ציורי, פיסולי של יחסי מין הוא פורנוגרפיה. כשאני מתאר בפירוט קיום יחסי מין אני שואף לכנות. אני מבקש להציב מול הקורא מראה: ככה זה נראה - מה שאתה עושה בחדרי חדרים או מה שהיית רוצה לעשות. בעיני הדבר שווה ערך לתיאור כל פעילות אנושית אחרת. מעבר לכך, לטעמי, המין והמיניות הם המניעים המרכזיים של היצור האנושי ולכן איני רואה שום בעיה בתיאור מפורט של האקטים הנ"ל. בדרך כלל אלו שלא מקיימים יותר מדי יחסי מין או אלו המדחיקים את מאווייהם המיניים האפלים בהרבה מאלו שלי - כלומר אנשים המתוסכלים מינית - הם המבקרים המרכזיים של כתיבה על מין ועל מיניות. הם הראשונים לצעוק "זאת פורנוגרפיה".
אני, כאמור, חושב שפורנוגרפיה היא ההיעדר הברור של סאבטקסט. היעדר כל ערך אמנותי. בעיני, היעדר הסאבטקסט הוא יחס מבזה לאדם. יחס של חפצון: הפיכת האדם לחפץ. אני מעולם לא הפכתי שום אדם לחפץ, אם במעשים ואם במילים. ברם, ה"תרבות" הפופולרית של ישראל בעשור וחצי האחרונים היא "תרבות" של חפצון ושל היעדר כל ערך אמנותי. "תרבות" שאין בה סאבטקסט. כל מטרתה היא לרַצות מיד את התאוות הכי פרימיטיביות של היצור הישראלי.
דוגמאות לפורנוגרפיה ישראלית שהיא "מקובלת" על רוב שדרות העם כדבר מה ראוי ולגיטימי קיימות למכביר: "האח הגדול", "הישרדות", "כוכב נולד", "רוקדים עם כוכבים", מוזיקה מזרחית, ישראל ביתנו ועוד ועוד. כן, גם מפלגות פשיסטיות הן פורנוגרפיה. פופוליזם הוא פורנוגרפיה. וכבר נכתבו עשרות רבות של ספרי מחקר על הקשר ההדוק שבין פשיזם לפורנוגרפיה (ראו למשל "סאדו־פשיזם" של גארי אינדיאנה. תרגום גיא אלגת, הוצאת רסלינג, 2004).
המוזיקה המזרחית של העשור וחצי החולפים היא חוד החנית של הפורנוגרפיה הישראלית. היא הולכת יד ביד עם נגע הריאליטי וגל הפשיזם הקיצוני ששוטף את ישראל. לא לחינם שירים מסוימים של אייל גולן נעשים המנונים המלווים אקטים פשיסטיים אלימים של המדינה והחברה הישראליות. למשל "לנצח בני" (במקור של אביבה אבידן) שהיה לפסקול מבצע "עופרת יצוקה". בכלל, אייל גולן יודע לעבוד בתיאום מעולה עם צה"ל (לראיה "ידעת שזה זמני", שאת מילותיו כתב החלל אלדד רגב ז"ל). רוב האמנים בישראל של היום, אלו המזרחים ואלו ה"אשכנזים", מחפשים לעבוד בתיאום עם צה"ל. כולם מנפיקים שירים שאפשר תמיד לנגן בימי זיכרון או כשיש, חס וחלילה, פיגוע. אייל גולן ממש מומחה בזה. תעשיית מוות. מייצרים מוות ואז מייצרים סו קולד אמנות המהללת את המוות (עוד מאפיין של חברה פשיסטית).
עצם העובדה שהפורנוגרפיה המוזיקלית שמייצרים אייל גולן ודומיו (שרית חדד) זוכה להצלחה גדולה כל כך, חסרת תקדים - מאוד מובנת לי. במדינה שבה אדם כמו ליברמן נבחר להיות שר החוץ, הצלחה של מוצרי תועבה כמו המוזיקה של אייל גולן אינה מעוררת פליאה. ההמון תמיד יאהב מוצרים מהסוג הזה. מה שהכי מתסכל אותי אלו דווקא ה"אליטות האשכנזיות". לא מעט אנשים שאני מכיר (משכילים, שמאלנים, שינקינאים) אוהבים להגיד שהם אוהבים מוזיקה מזרחית. הם יודעים שהם יוכלו להתפרנס אם ימכרו זאת להמון המטומטם, משולהב היצרים. לראיה, ערוץ 24. האם העורכים האשכנזים, החנונים, האינטליגנטים של ערוץ 24 באמת אוהבים כל כך מוזיקה מזרחית? האם הם מקשיבים לזה כשהם לבד בבית? ספק רב. אבל הם יודעים מה "העם" רוצה והם ייתנו לו את זה, כי כך הם מרוויחים את לחמם ושיתפוצץ העולם.
עכשיו, הכי קל לפטור את כל מה שנאמר כאן ברשימה הזו בהפניית אצבע מאשימה כלפי ולצעוק בשטחיות "גזען" או "מתנשא". אין לי שום דבר נגד מוזיקה ערבית אותנטית. להפך, אני מעריץ מוזיקה ערבית אותנטית. היא אמנות גבוהה בעיני. הפופ הערבי העכשווי, גם הוא, לרוב אבל לא תמיד, טוב בעיני ואינו בר השוואה למוזיקה המזרחית הקלוקלת שמייצרים בארץ. כך גם מוזיקה יוונית. כשאני מקשיב ללהיט יווני נוסח "פס טו מו קסנה" של ניקוס ורטיס אני יכול ליהנות ממנו מאוד. כשאני מקשיב לתרגום העברי ("פעם בחיים" של שלומי סרנגה ומושיק עפיה) אני נתקף בחילה. יוצרי המוזיקה המזרחית העכשווית הם סוג של אלכימאים הפוכים: הם לוקחים זהב והופכים אותו לזבל.

תאריך:  26/03/2010   |   עודכן:  26/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התרבות הפופולרית בישראל היא פורנו להמונים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ה"שופט לטעם הציבור"
י.ש  |  26/03/10 21:13
2
מאמר מרתק ומחכים .תיקון :
אורן ק  |  27/03/10 01:22
3
סתם שמוק רופס ל"ת
X  |  27/03/10 12:24
4
עפי הגדרתך רשימתך פורנוגרפית
סיפוק מהיר לתאותך  |  27/03/10 17:40
5
חברים תלמדו לקרוא.כל מילה. ל"ת
לקרוא שוב   |  27/03/10 23:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נור לן
"הדרך", המבוסס על ספרו הקודר של קורמק מקארתי, הגיע לספריות. האם יש מקום על המדף לעוד סרט אפוקליפטי?
אלה לוי-וינריב
"נקרע לי הלב", אומר ד"ר רו"ח גד פניני, "כשאני רואה אנשים שמקבלים שכר של 700 אלף שקל או מיליון שקל בחודש, כשיש כאלה שב-30 שנות עבודה לא יגיעו להכנסה הזו"    "האנשים האלה, שרצים אחרי הכסף, מחלישים אותנו"
רנית נחום-הלוי
מדובר בפרויקט מגדלי ב.ס.ר    שדה, שזכה בתוכנית במיליון שקל, שמהם קוזזו 250 אלף שקל כמס, רכש דירת ארבעה חדרים בקומה השלישית באחד המגדלים    דירות דומות במגדל נמכרות בכ-2.2 מיליון שקל 8 לפני כשנה רכשה דץ דירת גן בת ארבעה חדרים ברמת גן תמורת כ-1.8 מיליון שקל, לאחר שמכרה ביחד עם בעלה לשעבר, משה דץ, את דירתם המשותפת ברחוב בן צבי בגבעתיים
אילנית חיות
התחרות החריפה על תדמית הרשת הזולה ביותר גוררת את רשתות השיווק להוזלות גדולות לקראת סקרי השוואת המחירים הנערכים לקראת פסח    אבל מה קורה אחרי שהסקרים מתפרסמים? פחות משבוע אחרי פרסום הסקר, חלק מהמוצרים מתייקרים בשיעורים אסטרונומיים
מערכת אתר ערוץ הספורט
בארסה מול אוואט ומיורקה (22:00 ב-5+), הראש של הקשר בצ'מפיונס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il