X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ההשקעה הועלתה על-ידי פקיד בכיר במשרד האוצר, אך ספק גדול אם תצא לפועל השר מתנגד, ויש קשיים מעשיים רבים מה שהיה הוא שיהיה לעיון: הדוגמה של ארה"ב
▪  ▪  ▪
בועז סופר [צילום: פלאש 90]

סגן מנכ"ל רשות המיסים, בועז סופר, הציע בימים אלו להנהלת האוצר לגבות מס שבח על רווחי הון ממכירת דירות להשקעה. מטרתו היא "לצנן" את שוק הדירות ולהביא להקטנת הביקוש לדירות להשקעה, המביא להתייקרות כלל הדירות. אולם שר האוצר יובל שטייניץ מתנגד להצעה, יש בה קשיים מעשיים וחוקיים, וספק גדול אם תצא לפועל, או אם הדיון עליה יקודם. לפי כל הסימנים, מה שהיה הוא שיהיה.
חוק מס שבח קובע כיום, כי רווחי ההון ממכירת "דירת יחיד" פטורים ממס שבח בשיעור 20%, המוטל על כל עסקת נדל"ן אחרת. "דירת יחיד" מוגדרת כדירה למגורים, שאכן מתגוררים בה - לא חשוב אם בעל הדירה או שוכר. אין כל מגבלה על שווי הדירה או גודלה. גם מי שימכור וילה בסביון ב-20 מיליון דולר יהיה פטור מכל מס.
המגבלה היחידה היא שפטור זה ניתן לקבל פעם בארבע שנים. לדוגמה, מי שבבעלותו שתי דירות, וימכור עתה אחת מהן, לא ישלם מס על רווחי ההון. אולם, אם ירצה לקבל פטור ממס גם על מכירת הדירה השנייה, יהיה עליו להמתין עד אפריל 2014.
סופר מציע לבטל פטורים אלו. הוא מציע לקבוע בחוק, כי אם יתברר שהדירה שימשה להשקעה ולא למגורים, יהיה המוכר חייב לשלם מס שבח של 20%. יש להבהיר: המס חל רק על רווחי ההון, לאחר ניכוי הצמדה למדד והוצאות (מס רכישה, תיווך, שכר טירחת עו"ד ועוד). עם זאת מציע סופר, שהמס יחול רק על דירות שנקנו להשקעה מתאריך החקיקה ואילך.
שר האוצר יובל שטייניץ ובכירי משרדו מתנגדים להצעה. הם סבורים, כי הדבר יבריח משקיעי חוץ, הקונים אלפי דירות, ובין היתר מזרימים למדינה בדרך זו מיליארדי דולרים. רכישת דירות הביאה לארץ אילי-הון יהודים ממדינות רבות, המעודדים גם את ענפי התיירות והשירותים. חוץ מהתנגדות עקרונית, יש גם קשיים מעשיים חמורים:

קשיים מעשיים וחוקיים

  • כדי לחייב דירה להשקעה במס שבח, יש לתקן את חוק מס שבח, ולהעביר את ההצעה בשלוש קריאות בכנסת. זהו תהליך ממושך, ואין לדעת אם יצליח ובאיזו צורה. סביר להניח שח"כים רבים יצביעו נגד החוק, מחשש שאם מתחילים בדירות להשקעה, ימשיכו בגביית מס על דירות מגורים רגילות – ושום ח"כ לא יסכים לכך.
  • איך אפשר יהיה לקבוע אם הדירה משמשת להשקעה או למגורי בעליה? אם הדירה ריקה, חייב הרווח במס גם כיום. הפטור חל על דירה המושכרת לצד שלישי. איך אפשר יהיה לוודא מי גר בדירה?
  • מה יהיה דינן של דירות, בעיקר בבעלות משקיעי חוץ, המתגוררים בהן חלק מהשנה, ומשכירים אותן ליתרת חודשי השנה?
  • כבר כיום מוטלת מגבלה חמורה על קוני דירות להשקעה: הם יכולים למכור את הדירה, כאמור, רק לאחר ארבע שנים, ונוטלים סיכון – מה יהיה מצב השוק בעוד ארבע שנים. אם הם קונים שתי דירות להשקעה, יהיה עליהם להמתין עם הדירה השנייה שמונה שנים, והסיכון יוכפל.
ההערכה היא, לכן, שמה שהיה הוא שיהיה, ולא יהיה מס על דירות להשקעה.
מי שרוצה להטיל מיסוי על דירות להשקעה, יכול אולי ללמוד מהחוק בארה"ב: מי שמוכר דירה - ולא חשוב אם היא למגורים או להשקעה – מקבל פטור ממס, בתנאי שתוך שנה יקנה דירה אחרת, לפחות באותו מחיר. החוק מגן על אנשים המחליפים דירה כחלק מחייהם. החוק בארה"ב אינו מגן על קוני דירות להשקעה. עם זאת, ספק אם אפילו הצעה מעין זו תעבור אצלנו.

תאריך:  12/04/2010   |   עודכן:  12/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סופר מציע לגבות מס שבח מדירות להשקעה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
הרשות מסרה כי השתכנעה שיש בתביעות עניין לציבור וכי קיים סיכוי סביר שבית המשפט יאשר אותן כייצוגיות
סיון בראימן
מנכ"ל הרשת: "אחת לכמה שנים נערך סבב מינויים במלונות הרשת במטרה ליצור רענון בבתי המלון ולאפשר לכל אחד מהמנכ"לים להביא עימו את הערך המוסף שלו למגוון מלונות דן"
תלם יהב
מתקפה של חמושים על מחסומים של הצבא הותירו עשרות הרוגים בצפון מערב פקיסטן, בגבול עם אפגניסטן
יפעת גדות
יו"ר הכנסת פתח את הטקס המרכזי והקריא את שמותם של ילדים שנתפסו בבית מחסה בצרפת ונשלחו למחנה הריכוז דְרָאנסי    יו"ר האופוזיציה ציפי לבני בחרה להנציח את זכרם של מחנכים, מורים ומנהלים, שהמשיכו בפעילות החינוך שלהם תוך כדי השואה עד שנספו
עופר וולפסון
כך מציע איגוד לשכות המסחר במסמך ששיגר למשנה ליועמ"ש לממשלה    לדעת האיגוד, זכות הערעור על החלטות ביה"ד הארצי לעבודה צריכה להיות מוחלטת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il