X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מדובר בעלייה של 3% לעומת 2008 למרות שהיקף תיק החוב הממשלתי גדל לסכום חסר תקדים של 596 מיליארד שקל ב-2009, הגידול בהיקפן של הוצאות הריבית בתקציב המדינה היה נמוך יחסית
▪  ▪  ▪
עלייה ביחס החוב הממשלתי לתוצר

בשנת 2009 חלה עלייה מתונה ביחס החוב הממשלתי לתוצר. כך עולה (יום ד', 14.4.10) מן הדוח השנתי לסיכום שנת 2009 שפרסמה היחידה לניהול החוב הממשלתי באגף החשב הכללי במשרד האוצר.
בדוח צוין כי יחס החוב לתוצר בסוף שנת 2009 עמד על 78% - גידול של 3% לעומת אשתקד. ממוצע מדינות ה-OECD לסוף 2009 עמד על 90%, ומדינות כמו אירלנד וספרד רשמו עלייה של 15%-20% ביחס החוב לתוצר במהלך 2009.
מנתוני היחידה עולה כי למרות שהיקף תיק החוב הממשלתי גדל לסכום חסר תקדים, של 596 מיליארד שקלים בשנת 2009 יחסית להיקף של 547 מיליארד שקלים אשתקד, הגידול בהיקפן של הוצאות הריבית בתקציב המדינה היה נמוך יחסית. הוצאות הריבית בתקציב המדינה בשנת 2009 עמדו על 33.9 מיליארד שקלים יחסית ל-33.3 מיליארד שקלים בשנת 2008. שיעור הוצאות הריבית באחוזים ביחס להיקפו של תיק החוב עמד בשנת 2009 על 5%, לעומת 5.2% בשנת 2008. שיעור הוצאות הריבית באחוזים בשנת 2009 ירד למרות העובדה שהוצאות הריבית בפועל בתקציב המדינה עלו, דבר אשר מעיד על ירידה בעלויות המימון של תיק החוב הממשלתי.
הירידה בשיעור הוצאות הריבית ביחס לסך החוב הממשלתי נובעת בעיקר ממדיניות החשב הכללי אשר העלתה את חלקו של החוב המקומי הסחיר בסך החוב, והקטינה את משקלו של החוב המקומי הלא סחיר (בעיקר אג"ח מיועדות) המאופיין בריביות גבוהות יותר. מרכיב החוב הסחיר הגיע בסוף 2009 ל-69%, עלייה של 2% ביחס לסוף 2008 ואילו מרכיב החוב הלא-סחיר ירד ל-31% בסוף 2009.
בנוסף, תרמו לירידה בעלויות המימון רמת הריבית הנמוכה והעובדה שמדיניות החשיפה לסיכוני שוק של היחידה הקצתה חלק מתיק החוב הממשלתי למרכיב בריבית משתנה וחלק למרכיב של אג"ח קצרות. הוצאות הריבית על חוב קצר ועל חוב בריבית משתנה בשנת 2009 היו נמוכות עקב סביבת הריבית הנמוכה.
לירידה בעלויות המימון חשיבות גבוהה, מאחר שכך מתפנים בתקציב המדינה מקורות להוצאות תומכות-צמיחה המאיצות את צמיחת המשק הישראלי. גם בהוצאות המימון ביחס לתמ"ג חלה ירידה: מ-4.6% ב-2008 ל-4.4% ב-2009. זאת למרות שיעורי הצמיחה הנמוכים הנובעים מהמשבר הפיננסי העולמי.
הדוח מציין כי בשנת 2009 הודק שיתוף הפעולה של יחידת ניהול החוב עם בנק ישראל ועלתה רמת ההתייעצות בנושאים אשר קשורים לשוק האג"ח הממשלתי והמק"מ.
ברוב המשקים ברחבי העולם, הממשלה פועלת בשוק ההנפקות ואילו הבנק המרכזי איננו מנהל את המדיניות המוניטרית בשוק זה, אלא באמצעות open market operations בשוק המשני. בישראל, לעומת זאת, מנפיק בנק ישראל מק"מים ומקיים נוכחות דומיננטית בחלקו הקצר של עקום התשואה.
בשנת 2009, לאור המשבר הפיננסי, הפעיל בנק ישראל תוכנית לרכישת אג"ח ממשלתי בשוק המשני בהיקפים גדולים יחסית (18 מיליארד ש"ח). התוכנית הופעלה תוך כדי התייעצות עם היחידה לניהול החוב הממשלתי וחלק מרכישות האג"ח של בנק ישראל התבצעו באמצעות עושי השוק הראשיים.
בנוסף, בתחילת 2010 חתם החשב הכללי על מזכר הבנות עם בנק ישראל בנושא הנפקות לתקופות של עד שנה. המסמך משלב בין עצמאותו של בנק ישראל בניהול המדיניות המוניטארית, לבין הצורך של משרד האוצר להנפיק אג"ח קצרות טווח על-מנת לשפר את ניהול תזרים המזומנים של הממשלה.

תאריך:  14/04/2010   |   עודכן:  14/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יחס החוב הממשלתי לתוצר עלה ב-2009 ל-78%
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רן דגוני
אד קוץ', מעמודי התווך של המגזר היהודי במפלגה הדמוקרטית ולשעבר תומך נלהב של אובמה, תוקף את אובמה: "יהודים ונוצרים גם יחד חייבים להרים קולם לפני שיהיה מאוחר מדי"    בכיר בבית הלבן מנסה להרגיע את היהודים: הפסקת הסיוע לישראל אפילו לא על השולחן
יפעת גדות
חוקרים מזהירים: לקיצוץ בחומצות שומן רווי ואכילה רבה יותר של לחם לבן, פסטה ופחמימות מזוקקות אחרות יש השפעה דרמטית על רמות הסוכר בדם
מערכת PCאון
משרד התקשורת אסר על הכנסתו של מכשיר האייפד (iPad) לארץ    אם כבר הזמנתם מכשיר כזה מחו"ל, יש סיכוי שהוא יתקע במכס    מדוע?
אתי אפללו
שלמה אליהו הודיע על המינוי ופנה במכתב ליו"ר דירקטוריון לאומי בעניין כינוס האסיפה הכללית השנתית לסוף אוקטובר 2010
איציק וולף
ריססו כתובות בעברית והציתו שני כלי רכב    המינהל האזרחי מחק את הכתובות    מפקד אוגדת יו"ש הנחה לחקור את המעשה במהירות ולמצות את הדין עם מבצעיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il