X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
רופאים מזהירים שישנן מספר סכנות מצפייה בתלת-ממד, כולל תסמינים מתונים כמו אי-התמצאות, אך במקרים נדירים, התקפי כפיון, אפילפסיה או אפילו שבץ
▪  ▪  ▪
סכנות בריאותיות [צילום: AP]

טכנולוגיית התלת-ממד עשתה את דרכה לתעשיית הקולנוע, עובדה שתרמה להצלחה עצומה של סרטים כמו "אווטאר", "עליזה בארץ הפלאות" ו"איך לאלף דרקון", המצליחים למשוך אליהם מיליוני צופים ולשלשל לכיסם של המפיקים מיליוני דולרים. מרטין סקורסזה הודיע לאחרונה על תוכניותיו לביים סרט בתלת-ממד בסוף השנה, וחברת נינטנדו הודיעה גם היא על תוכניות לפיתוח קונסולת משחקים בתלת-ממד.
חברות אלקטרוניקה רבות החלו בשיווק מודלים של טלוויזיות על בסיס תלת-ממד, המספקות לצופים את ההזדמנות ליהנות מהתענוג גם בבית, כשרשתות טלוויזיה שונות בעולם מתחילות לשדר יותר ויותר תוכניות המבוססות על הטכנולוגיה.
אך כעת רופאים טוענים כי מאחר שהעיניים שלנו אינן מורגלות בצפייה בתלת-ממד לאורך שעות בכל יום, ישנן כמה סכנות לצפייה בתלת-ממד, כולל תסמינים מתונים כמו אי-התמצאות ובמקרים נדירים, התקפי כפיון.
טלוויזיית 3D LED של סמסונג, לדוגמה, משווקת עם אזהרה בריאותית רצינית. הצרכנים מוזהרים כי תמונות מסוימות, או אורות, עלולים לגרום להתקפי אפילפסיה או אפילו לשבץ, וכן להרגשת בחילה מתנועה, לתגובות לוואי תפיסתיות, לחוסר התמצאות, ללחץ על העיניים ולפגיעה ביציבות.
הרופאים אומרים כי אחוז האנשים שצריכים לדאוג מהשפעות שליליות משמעותיות הוא נמוך, במיוחד מהאפשרות של התקפי כפיון, וסביר יותר שצופים יחוו סחרחורת או חוסר נוחות אחרת לאחר צפייה בתוכנית בתלת-ממד, כולל בסרט באורך מלא.
הם סבורים כי תסמינים של בחילה, כאבי ראש ועייפות יכולים לנבוע מכך שתמונות בתלת-ממד גורמות לעיניים לנוע בדרך לא טבעית.

ניתוק בין דמיון למציאות

כך זה פועל למעשה: סרטי התלת-ממד מציגים שתי תמונות מנקודות מבט שונות של אותה סצנה, כשהן מונחות אחת על השנייה אך מופרדות בזווית מסוימת. למשקפי התלת-ממד יש מסנן מקוטב המפריד את שתי התמונות ומאפשר לכל אחת מהן להיראות בעין אחרת. התהליך מתרחש כל-כך מהר כך שלא ניתן להבחין במעבר. במוח, שתי התמונות מתמזגות ויוצרות את האשליה של העומק.
כשאנו מתבוננים באובייקט שמגיע מולנו בעולם האמיתי, העיניים מצטלבות מעט האחת לכיוון השנייה. במקביל, העדשות משנות את צורתן כדי לשמור על האובייקט בפוקוס כשהוא מתקרב אלינו, תהליך שנקרא התאמה. אך כאשר אנו רואים תמונות על המסך, העיניים מנסות לסדר את שתי התמונות אך ללא התאמה, משום שהן לא נעות למעשה מולנו.
הסרט "אומר לנו": 'היי, אני מסתובב בסצנה הזו', אך המערכת הווסטיבולרית אומרת: 'אני לא זז לשום מקום', וניתוק זה הוא שגורם לנו להרגיש בחילה, לפחות לחלקנו.
עבור אלו הסובלים ממצבים רפואיים מסוימים, הסביבה המלאכותית של סרטי התלת-ממד מאמצת את המערכת העינית, ולכן כשהם מורידים את המשקפיים, הם עלולים להרגיש חוסר התמצאות.
אנשים עם עיניים בעייתיות, כמו לדוגמה אנשים ששריר העין שלהם חלש, לא יוכלו ליהנות מסרטים בתלת-ממד. פזילה למשל - מצב בו העיניים מכוונות לכיוונים שונים - יכולה למנוע את ההנאה מסרטי תלת-ממד, ואנשים מסוימים עם קוצר ראייה, או עין עצלה, גם הם עשויים שלא להצליח ליהנות מתחושת העומק שמספקים משקפי התלת-ממד.

תאריך:  26/04/2010   |   עודכן:  26/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 סמסונג
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סרטים בתלת-ממד - מסוכנים לבריאותנו?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תלם יהב
פוצץ עצמו בסמוך לשיירה שנשאה את שגריר בריטניה בתימן    השגריר חולץ ללא כל פגע
איציק וולף
כוחות מיוחדים של משמר הגבול ושירות הביטחון הכללי חיסלו את עלי אסמעיל אחמד סוויטי שאחראי לפיגועי ירי רבים    באחד מהם נרצח לוחם מג"ב יניב משיח
יואב יצחק
תלם יהב
מחוסר-בית תושב ניו-יורק קפץ להצלתה של אישה שהותקפה ונדקר מספר פעמים בחזה    25 אנשים חלפו על פני גופתו ולא עשו דבר
יפעת גדות
ויטמין D מחשיפה טבעית לשמש דרוש להתפתחות בריאה של מערכת החיסון של הילד, ותינוקות הנולדים בחורף נהנים מכמות קטנה יותר של אור השמש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il