X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ארגון שורת הדין עתר לבג"צ בשם 1,000 משפחות המתגוררות באזור כביש 443 בדרישה שלא לאפשר תנועת פלשתינים צירף חוות דעת של אלוף במיל. עוזי דיין שקובעת כי ההסדר הביטחוני המתוכנן אינו יכול לספק ביטחון ויוביל לשפיכות דמים בוודאות גבוהה
▪  ▪  ▪
מחסום בידוק בכביש 443 [צילום ארכיון: פלאש 90]

ארגון שורת הדין הגיש (יום ב', 10.5.10) לבית המשפט העליון עתירה נגד ההסדר הביטחוני בכביש 443, כדי לחייב את שר הביטחון שלא לאפשר תנועת פלשתינים על הכביש. לעתירה חברו כאלף משפחות המתגוררות באזור הכביש - ביישובי אזור מודיעין וירושלים.
כביש 443, המחבר את חלקה הצפוני של ירושלים למודיעין, נסגר לתנועה פלשתינית בעקבות שורה של פיגועי ירי אשר גבו חייהם של 6 ישראלים בתוך תקופה של 8 חודשים בלבד, עם תחילת האינתיפאדה השניה בשנת 2000. רבים מהמפגעים יצאו מהכפרים הסמוכים לכביש, או מצאו בהם מקלט לאחר הירי. מאז סגירת דרכי הגישה מהכפרים, הפך כביש 443 לחלופה העיקרית לעומסי התנועה בכביש ת"א-ירושלים.
בתגובה לעתירות שהוגשו לבית המשפט העליון על-ידי הרשות הפלשתינית ועמותות ישראליות, הורה בית המשפט ב-29 בדצמבר 2009 לצה"ל לפתוח שוב את הכביש תוך 5 חודשים. לנוכח פסיקת בית המשפט, הרכיב צה"ל תוכנית מסגרת ביטחונית לתנועה על הכביש, הכוללת נקודות בידוק נוספות שימוקמו בדרכי הגישה מהכפרים לכביש וגדרות תיל גבוהות.
לעתירת שורת הדין צורפה חוות דעת מקצועית של האלוף במילואים עוזי דיין, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, המתנגדת לפתיחת הכביש ומתמודדת עם תוכנית צה"ל ועם חשיבותו האסטרטגית של כביש 443. על-פי חוות הדעת, התנועה הפלשתינית בכביש תיצור איום ממשי על חיי הנהגים, אשר אינו מנוטרל בעזרת נקודות הבידוק, וכן עולה ההסתברות לחדירת מחבלים למרכזי יישובים.
כמו-כן, מצורף לעתירה מחקר שנערך על-ידי מכון שריד, על פיו כ-70 אחוז מן הנוהגים בכביש מעריכים ברמת ודאות גבוהה כי פתיחת הכביש לתנועה פלשתינית תוביל לפיגוע בכביש. בנוסף, 78% מהנוהגים, יצמצמו או יפסיקו כליל את נסיעתם בכביש.
עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, יו"ר עמותת שורת הדין, ציינה עם הגשת העתירה כי בהחלטת בית המשפט העליון להחזיר את התנועה הפלשתינית לכביש 443, הוא ממשיך לשחק רולטה רוסית עם חיי ישראלים.
"ניתן לראות על-פי הסקר, כי רוב הישראלים אכן מפחדים שהתקפות הטרור יחזרו לכביש. האלוף דיין, אשר בחן את סידורי הביטחון החדשים לעומקם, מתריע שאין בהם די כדי לעצור את החמאס והפת"ח, הנוהגים במכוניות בעלות לוחיות זיהוי של הרשות הפלשתינית ומהווים איום על הנהגים הישראלים. אנו דורשים שצה"ל ימשיך לאסור את התנועה הפלשתינית בכביש 443", אמרה.

"הסדר הביטחוני הכפוי יסכן חיי אדם"

בחוות הדעת שהוגשה לבית המשפט קובע אלוף (במיל.) עוזי דיין כי ההסדר הביטחוני המתוכנן בכביש מן הרגע שבו תתחיל תנועת כלי רכב פלשתינים יספק לארגוני הטרור "פרצות ביטחוניות למכביר המאפשרות לבצע פיגועים הן לאורך הכביש והן במרכזי אוכלוסיה ישראלים הקרובים לאזור".
לדבריו, שינוי המשטר הביטחוני לאורך כביש 443 פירושו אובדן שליטה מעשי על המתרחש לאורך הכביש. זאת בניגוד להסדר הביטחוני שנפסל על-ידי בית המשפט שיצאה מנקודת הנחה שכל תנועה פלשתינית על הכביש היא חשודה.
"כאשר התנועה הפלשתינית תהפוך לעובדה קיימת לפי פסיקת בית המשפט וההסדר הביטחוני המתוכנן ורכבים פלשתינים ינועו על הכביש במספר רב לצד רכבים ישראלים לא ניתן יהיה עוד להבחין בין תנועתם של אזרחים תמימים לבין תנועתם של גורמי טרור על הכביש", ציין.
עוד ציין כי מלבד העידוד שישאבו ארגוני הטרור ביכולת לנוע ללא כל קושי על הכביש וממנו למרכזי אוכלוסיה ישראלים, הם גם יוכלו לברוח בקלות רבה מבלי שייתפסו.
"הימלטות והיטמעות כאלה מתאפשרות היות שהבידוק הביטחוני מוגבל לענייה על הכביש ואינו חל על 'ירידה' ממנו לכיוון הכפרים. גם אם יוקמו נקודות בידוק כאלה - הבידוק לא יסייע במניעת פיגועים כי אפשר לרדת מכביש 443 במקומות רבים וברגל ניתן לרדת ממנו כמעט לכל אורכו", הדגיש.
עוד ציין את הסיכוןם לחיילים שיאיישו את נקודות הבידוק מכיוון שמבחינה טופוגרפית יהיו אלה עמדות שנשלטות באש מן הכפרים הפלשתינים הסמוכים הנמצאים במקום גבוה יותר.
"ההסדר הביטחוני המתוכנן שלמעשה נכפה על מערכת הביטחון יביא לפגיעה קשה לא רק במרקם חייהם של התושבים הישראלים הנוסעים בכביש 443 אלא אף לפגיעה בחייהם - פשוטו כמשמעו", חתם את דבריו.

תאריך:  10/05/2010   |   עודכן:  10/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עוזי דיין / Uzi  Dayan
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"טרוריסטים ינצלו הפרצות בהסדר בכביש 443"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שנים אני נוסע בכביש 443
אליהו חיים  |  10/05/10 19:00
2
כל ערבי בחזקת מחבל עד שיוכחשלא
יהודי ישראלי  |  10/05/10 19:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
שמות הזוכים הנוספים יפורסמו בהמשך
עופר וולפסון
ייכנס לתפקידו ביולי    יעמוד בראש הצוות החברתי לענייני חינוך, בריאות, רווחה, ביטוח לאומי וקליטת עלייה    כיהן ב-3 השנים האחרונות כעוזר החשכ"ל
עופר וולפסון
יובל שטייניץ אמר היום כי הישג הזמנת ישראל להצטרפות לארגון המדינות המפותחות הוא תוצאה של עבודה שעשתה המדינה במשך העשורים האחרונים
עופר וולפסון
סטנלי פישר בירך על אישור הצטרפותה של ישראל לארגון ה-OECD וציין כי הוא מחזק את ביטחון המשקיעים לגבי מעמדו של המשק הישראלי    "ההחלטה צפויה לתרום לעידוד ההשקעות במשק"
יהונתן דחוח-הלוי
תזכורת: בראיון שקיימנו עם העצור בפרשה הביטחונית בתקופת מבצע עופרת יצוקה הוא חשף כמה מהעמדות של ארגונו    "המבצע - "רצח עם"; פועל לתבוע את הדרג המדיני והצבאי על פשעי מלחמה; ובירי הרקטות לעבר ישראל אינו רואה פשע מלחמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il