המועצה לצרכנות הגישה (יום ד', 12.5.10) את התנגדותה להסכם הפשרה בתובענה הייצוגית נגד חברת קווי חופשה, חברה לתיירות ונופש.
התובענה עוסקת בעניין שער החליפין במטבע חוץ בעסקות תיירות. נגד החברה נטען שהיא מחייבת בשקלים, על-פי שער החליפין ביום ביצוע העסקה, ולא ביום שקדם לביצוע העסקה, כפי שדורש החוק.
"המועצה לצרכנות בדקה את הסכם הפשרה שהוגש, בהתאם להוראות החוק, ומצאה כי ההסכם בנוסחו הנוכחי עלול לפגוע בזכויות חברי הקבוצה וכי קיים ספק לגבי התועלת של ההסכם לגבי כלל הציבור וכי סיום פרשת התובענה באמצעות הסכם זה לא יגשים את מטרות החוק של הרתעה מפני ביצוע עוולות צרכניות ופיצוי הקבוצה הנפגעת", כתבה המוצעה בהתנגדות שהגישה לבית המשפט.
על-פי עמדת המועצה לצרכנות, פיצוי המותנה ברכישה חדשה הוא תרגיל לקידום מכירות של החברה, הפוגע באינטרס הציבורי של התחרות, כאשר חברות שלא פגעו בצרכנים לא תוכלנה להתחרות במחיר הנמוך עקב ההנחה המובטחת (ככל שתינתן בפועל). המועצה אף טוענת כי לא ניתן לעקוב אחר מימוש הפיצוי בפועל כאשר אין פיקוח על המחיר והחברה היא שקובעת את המחיר, במיוחד כאשר החברה עצמה מוכרת את אותן העסקות במחירים שונים.
לדעת המועצה, ההסכם ימנע פיצוי מאותם חברי הקבוצה שאינם יכולים או מעוניינים לרכוש שירותים נוספים מהחברה.
עוד נאמר בהודעת ההתנגדות, כי העוולה הנטענת היא גם עילה לתביעה לפיצוי לדוגמה של עד 10,000 שקל. "ההסכם שולל את האפשרות של צרכנים לממש את הזכות הזו וזה חורה במיוחד לגבי צרכנים אשר הנתבעת כיום עושה עמהם עסקות, אשר יש חשש שהן בניגוד לחוק, וזאת לאחר הגשת התובענה הייצוגית נגדה", כותבת המועצה.
לטענת המועצה, אין כל נפקות משפטית ותועלת לציבור להתחייבות של החברה בהסכם לעמוד בדרישות החוק תוך שבעה ימים ממועד אישור ההסכם. "החברה חייבת לעמוד בדרישות החוק ואם לא תהיה חשופה לסכנה בתביעה פליליות", היא מסכמת.