X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
התוצאה: רבים ילוו רק 60% ממחיר הדירה, ויתקשו לממן את היתרה הבנקים לא יפגעו בתנאי ההלוואות שכבר ניתנו או סוכמו ינסו לשנות את ההחלטה מנכ"ל בנק איגוד: חיכיתי שנתים לקבל היתר בניה לביתי הפרטי
▪  ▪  ▪

ההוראות החדשות של בנק ישראל יביאו לעליית הרבית על משכנתאות ב-1.5%. התוצאה תהיה, שעד 30% מהלווים לצורך מימון קנית דירה יקטינו את המשכנתא, וינסו לגייס את ההון העצמי הנוסף ממקורות אחרים. הדבר עשוי להביא לירידה מסוימת בביקוש לדירות.
המפקח על הבנקים הודיע שלשום (24.5.10), כי הבנקים יחויבו להפריש עמלת סיכון של 0.75% על כל ההלוואות לרכישת דירות, שהן יותר מ-60% ממחיר הדירה. בדיקת News1 העלתה, כי העמלה, שתועבר לקרן לחובות מסופקים, תהיה על כל ההלוואה, ולא רק על הסכום שמעל 60%.
הבנקים יצטרכו להגדיל את הכנסותיהם ב-1.5% ברוטו, לפני מס, כדי שישאר להם 0.75% נטו להפרשה. לכן, ייאלצו להעלות את הרבית על כל ההלוואה ב-1.5%.
עם זאת, הרבית המוגדלת תחול רק על הלוואות המהוות יותר מ-60% ממחיר הדירה. מנכ"ל בנק איגוד, רואה החשבון חיים פרוליכמן, שהוא אחד המובילים בענף המשכנתאות, אמר היום כי כ-30% מההלוואות שנותן הבנק הן יותר מ-60% ממחיר הדירה. 70% הנותרים מההלוואות אינן עוברות את קו ה-70%, ובהן לא יחול שינוי, והרבית לא תעלה.
מקורות בנקאיים בכירים אמרו ל-News1, כי התוצאות האפשריות מההוראה החדשה של המפקח על הבנקים עשויות להיות:
  • קוני דירות לא ירצו לשלם רבית מוגדלת, ולכן ינסו להשיג הון עצמי של עד 40% ממחיר הדירה, במקום 25% עד 30% כיום.
  • אחד הפתרונות הוא לקבל לקטע הנוסף של ההלוואה ערבות של חברת ביטוח המשכנתאות EMI, בבעלות חברת הביטוח הראל. הערבות עולה כסף, והדבר ייקר בשיעור לא-גדול את התשלום הכולל על המשכנתא.
חלק מהקונים ישנו את התוכניות שלהם, ידחו את קנית הדירה, או יחפשו דירה זולה יותר. הדבר עשוי להביא לירידה מסוימת בביקוש לדירות.

הבנקים ומשרד השיכון יידרשו להקל בתנאים

טיוטת ההוראות החדשות נשלחה לבנקים, לקבלת תגובתם. הבנקים ינסו למנוע את ההפרשה החדשה, או לפחות להקטין אותה. אפשרות אחרת היא להקל בתנאי ההלוואה לזוגות צעירים, ובכיוון זה פועל שר השיכון אריאל אטיאס.
עם זאת יש לזכור, שבנק ישראל ריבוני בהחלטותיו לגבי רבית ועמלות, ואיש אינו יכול להתערב במדיניות שלו. אפשר רק לנסות לשכנע.
ההוראה תחול על כל המשכנתאות שהבנקים נתנו החל מ-1 באפריל. ל-News1 נודע, כי בבדיקות ראשונות שערכו הבנקים היום ואתמול התברר, שהפרשת העמלה של 0.75% לא תעלה לבנקים בסכומים מהותיים, מכיון שמדובר בקטע מוגבל של הלוואות, לחדשיים בלבד. הבנקים אינם יכולים לשנות את הרבית בהלוואות שכבר ניתנו, והם לא ישנו את הרבית בהלוואות שכבר סוכמו עם הלווים.

הניסיון האישי של פרויליכמן

המנכ"ל פרויליכמן, שדיבר היום בכינוס בנתניה על הרפורמה בתיכנון ובבנייה, אמר כי אחת הבעיות המכבידות על בנקים במימון פרויקטים בבניה היא הזמן הרב הנדרש לקבלת היתר בנייה.
לדבריו, אי-אפשר לצפות מראש מתי יקבל הקבלן את ההיתר, ומשך הזמן מגדיל את הוצאות המימון ומביא גם לעלית הרבית.
פרוילכמן סיפר מנסיונו האישי: "בנינו בית למשפחה בפתח תקוה (וילה בשכונת נוה עוז – א.ל.). הודיעו לי שאוכל לקבל את היתר הבניה תוך חצי ששנה, ליתר ביטחון הבאתי בחשבון שנה. בפועל, קיבלתי את ההיתר רק לאחר שנתים התברר, שבתיכנון השכונה טעו אצל מישהו, לא אצלי, וזה הביא לסחבת בכל הבניינים".

תאריך:  26/05/2010   |   עודכן:  26/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל אטיאס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בלעדי: הרבית על משכנתאות תעלה ב-1.5%
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מחירי הדירות ירד למצב ש60%
והמחירים ינחתו  |  26/05/10 23:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
מצטרפת למגדל ולהראל - התנאים דומים בכל החברות    לשכת סוכני הביטוח ידעה כבר אתמול על הפוליסה החדשה    מצפים לפוליסה של הפניקס
עופר וולפסון
הציעה בטיוטת המלצה לשר האוצר להעלות מס הרכישה לדירה שנייה מ-2.5% ל-5%    בנוסף, ממליצה הרשות להגדיר את קבוצות הרכישה כעסק בעל חבות מס, הכולל הטלת מע"מ על מרכיב הקרקע
ליאור דטל
חברת הכנסת מן העבודה אמרה בכינוס בבית ברל כי בעלי ההון מהווים איום על הדמוקרטיה    אני שומעת את המילה רפורמה ומקבלת חררה
עופר וולפסון
בית המשפט השלום האריך אתמול את מעצרם של בעלי חברת נ.פ.ת ניהול ופיקוח ורואה החשבון שלו, בחשד כי הגישו דוחות תקופתיים ללא תיעוד וקיזזו חשבוניות מס פיקטיביות
איציק וולף
מבקר המדינה החל באיסוף מסמכים ובגביית עדויות הנוגעות להחלטת שר האוצר לאשר מכסה חריגה של עובדים זרים עבור חברת שפיר שהעסיקה את גיסו ומקורבו גרי חכים    שטייניץ הקפיא את ההחלטה עד לבירור העניין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il