X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פקיד אחד במשרד התשתיות יכול להורות על חפירות אפילו בכותל המערבי אם קיימת סבירות לגלות שם את הזהב השחור, וזאת מבלי שאיש יפריע לו בדרכו חוק אנכרוניסטי המאפשר את הקלות הבלתי נסבלת למתן אישורים כבר איפשר פגיעה בפארק עדולם
▪  ▪  ▪
פארק עדולם. חופרים ובוכים [מירה חן]
3 עובדות על פארק עדולם
לפני כמה שנים החל תכנון של המרחב כולו כשמורה ביוספרית. תוכנית זו טרם הפכה למחייבת, אך היא מתווה ומגדירה את עיקר הערכים לשימור במרחב.
האזור כולו הוגדר כשטח פתוח שיש לשמר לרווחת כלל הציבור בכל התוכניות שנעשו במרחב, הן ברמת המחוז (תמ"מ 1/30) והן ברמה הארצית (תמ"א 22 ליער וייעור, תמ"א 35 לשימור ולפיתוח ותמ"א 8 לגנים לאומיים ושמורות טבע).
במרחב זה קודמו תוכניות מפורטות של קרן קיימת לישראל לשימור ולפיתוח של היערות שבאזור ולהנגשתם לקהל הרחב.

להפתעה הזו לא ציפה המשרד להגנת הסביבה. לפני חודשים ספורים קבע לו המשרד לתשתיות לאומיות עובדה מוגמרת כאשר אישר לחברה העוסקת בפיתוח טכנולוגיה להפקת נפט מפצלי-שמן לערוך קידוחים נסיוניים למציאת שמן בפארק עדולם.
החיפוש אחר משאבי הטבע מסכן את אזור גבעות עדולם, מהאזורים הערכיים ביותר מבחינה סביבתית במרכז הארץ. באזור זה מרוכז מגוון ייחודי של אתרי ארכיאולוגיה, מורשת, נוף, חי וצומח.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, שנדרש לעניין בעקבות שאילתה שהגיש לו בכנסת ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי), גם לא אהב את מה ששמע: ארדן: "חוק הנפט ההיסטורי, האנכרוניסטי, של מדינת ישראל בעצם קובע שיש פקיד במשרד התשתיות - פעם קוראים לו x ופעם קוראים לו y - והוא יכול עכשיו, על-פי שיקול דעתו, להחליט - תיאורטית, כמובן. אני מקצין את הדוגמה - שאם ברחבת הכותל יש פוטנציאל למצוא נפט, הוא יכול לתת רשיון לעשות חיפוש נפט ברחבת הכותל. ככה זה. הוא לא צריך את ההסכמה שלי, הוא לא צריך הסכמה של אף אחד, הוא נותן רישיון. יש תהליך עם המועצה, אבל בגדול, זה חוק הנפט. זה יוצר לנו, במשרד להגנת סביבה, כמובן, המון קשיים, כי אנחנו מקבלים את היזמים כשהם כבר באים עם הרישיון".
השר ארדן ואנשי המקצוע במשרדו נפגשו עם היזמים, ובימים אלה עוסקים בלימוד הפרויקט, שנמצא עתה בשלב טרום-הניסוי לבחינת כדאיות הפקת הנפט מצד אחד וההשפעות הסביבתיות מצד שני. גם הוא מודה כי פעילותו מוגבלת לנוכח העובדה שהפרויקט מקודם על-בסיס חוק הנפט. למעט הצגת תשריט בפני הוועדה המחוזית, אין היזם מחויב בהגשת תוכנית על-פי חוק התכנון והבנייה, על כל המשתמע מכך, ובעיקר - פטור מהגשת תסקיר השפעה על הסביבה. כמו-כן אין יכולת בידי הציבור לקבל מידע ואף להתנגד לתוכנית.
בחינה לא מחייבת
למרות הקשיים, ביקש המשרד מהיזמים לערוך בחינה סביבתית שתוגש לבדיקת אנשי המקצוע במשרד. "לזכותם אני אומר שהם משתפים פעולה, ובהחלט - אני לא יכול לומר כרגע שהם 'מעלימים' דברים מאתנו, אבל הם משתפים פעולה על-פי החלטתם, בוא נגיד, לאור העובדה שמדובר בפרויקט ראשון מסוגו בישראל ויש לגביו ניסיון מועט מאוד בעולם", אמר ארדן.
במסגרת הבדיקה נבחנים נושאי ההשפעה על מי התהום, איכות האוויר, פגיעה אפשרית בנוף ובמגוון המינים, החזרת הקרקע בעתיד לשימוש הציבור ועוד. גם אם יגיעו למסקנות כי הדבר פוגע בסביבה אין לכך תוקף חוקי מחייב. חיפוש פצלי-שמן הוא בוסרי בישראל. מדובר בהליך מורכב של כרייה סגורה, שבמסגרתו נכנסים מתחת לאדמה, ומחממים מאוד את הקרקע.
השר להגנת הסביבה מציע לתקן את החוק כמתבקש, באופן שבו תיעצר הקלות הבלתי נסבלת שבמסגרתה אפשר להרוס פנינות טבע. אם לא ייעצר הדבר מבעוד מועד הדבר היחיד שניתן יהיה לעשות הוא להתפלל על פארק עדולם ועל מקומות אחרים, דוגמת עמק האלה, שעלולים אף הם להיפגע.

תאריך:  10/06/2010   |   עודכן:  10/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביום שיגלו נפט בכותל יוכלו לחפור בלי בעיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לי-אור אברבוך
מלחמת ענקי הגז עוברת לטלוויזיה    ערוץ 10: "גאים בעצמאותנו; הרמיזות נלוזות"    נובל אנרג'י: "בכתבה בערוץ 10 על הקמת מתקן הגז בחוף הכרמל לא הובא גילוי נאות על התחרות בין מימן לבינינו"
איציק וולף
מאבק בין הנהלת מכבי להנהלת הפועל בסי אנד סאן
מערכת אתר ערוץ הספורט
חלוץ חטאפה סגר אצל העטלפים לארבע עונות תמורת 10 מיליון יורו
עופר וולפסון
בתום מו"מ בין ההסתדרות, העובדים וההנהלה, סוכם כי ההעובדים המינהליים יקבלו תוספת שכר של 12%, בנוסף לשלל הטבות תעסוקתיות נוספות    תוקף ההסכם עד ספטמבר 2014
איציק וולף
ישראל בתגובה רשמית להחלטה על שורת סנקציות נוספות נגד אירן    "דרושים צעדים נוספים"    נתניהו אסר על השרים להגיב    נשיא אירן אחמדינג'אד טוען כי החלטת מועצת הביטחון אינה שווה הרבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il