X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חפירת הצלה של רשות העתיקות ב-2007 במתחם בית החולים הצרפתי "תיעדה" קברים מתקופת החשמונאים וילנאי: החשמונאים כבשו את יפו והפכוה לעיר יהודית התגלו קברים ועצמות אדם מראשית ימי בית שני, אך ספק אם הם של יהודים
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
אלקטרה פרשה מהמלון ביפו לפני 10 ימים
אלעזר לוין
מסמכים רשמיים מאשרים: הפרישה הייתה לפני זמן קצר, ולא "לפני שנה", כפי שנמסר מטעם החברה * [פשקוויל נגד אלקטרה / צילום: סוכנות "חדשות 24"]
לרשימה המלאה

ייתכן שבמתחם בית הקברות הצרפתי ביפו, המיועד לבניית בית-מלון ודירות יוקרה, אכן היה בית קברות יהודי, כטענת החרדים. ברחובות יפת ולואי פסטר ביפו הפגינו והתפרעו במשך כשעתיים מאות חרדים. המשטרה נאלצה לחסום את הרחובות לתנועה בשני הכיוונים. העימותים אלימים ובמהלכם הותקפו גם אנשי תקשורת. המתפרעים הציתו פחי אשפה, היכו שוטרים והשליכו בלוקים ואבנים על סוסים ופרשים. המשטרה הדפת את המפגינים בכוח רב. נפצעו חמישה שוטרים, שני צלמים ומספר רב יותר של מפגינים. כ-15 מהמפגינים נעצרו.
מתברר כי חלק מהקברים כבר הושחתו, אך אחרים עדיין שלמים. ממצאים אלו עולים מיום עיון בנושא זה, שנערך לפני שנתיים בדיוק באוניברסיטת תל אביב. חוקר ארץ-ישראל הידוע, ד"ר זאב וילנאי, סיפק נתונים משלימים.
המתחם, ברחוב יפת 36 ביפו, מיועד לבניית מלון בן 130 חדרים ולצידו עשרות דירות יוקרה. הוא נמצא בבעלות איל ההון היהודי מארה"ב אייבי רוזן. עבודות החפירה החלו בשבועות האחרונים, וקבוצה חרדית מוחה על כך.
רשות העתיקות ערכה ביולי-אוקטובר 2007 חפירות הצלה במתחם, לקראת בניית הפרויקט. החוקרים-החופרים היו עמית ראם, פיטר גנדלמן ויוסי אלישע. ממצאי החפירות פורסמו ביום עיון משותף לרשות העתיקות ולחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת ת"א, שנערך ב-12 ביוני 2008 באוניברסיטה.
ממצאי החפירות, הנוגעים לענייננו, היו:
  • בתקופה ההלניסטית "תועדו" כמה קברים, כלומר הם נרשמו וצולמו, ואחר כך נהרסו, כדי שאפשר יהיה להמשיך בחפירות לתקופה קדומה יותר. הקברים תוארכו לשנים 100-300 לפני הספירה. החוקר ד"ר וילנאי כותב בספרו "אנציקלופדיה של ידיעת הארץ", כי שמעון הנשיא, אחד האחים החשמונאים, כבש את יפו מידי יושביה הגויים בשנת 140 לפני הספירה, "עשה אותה לעיר יהודית ונמל חשוב במלכות החשמונאים. מיפו הפליגו אניות היהודים, שהפיצו את יבולי הארץ לארצות השכנות". הישוב היהודי התקיים במקום עד שנת 67 לפני הספירה.
  • בתקופה הפרסית, בין 500-600 לפני הספירה, התגלו עצמות אדם, וייתכן שאף מערות קבורה. בין היתר התגלה ארון חצוב בסלע, ובו שלד אדם. הישוב היהודי בא"י התחדש ב-516 לפני הספירה, והיהודים הביאו דרך נמל יפו את חמרי הגלם לבניית בית המקדש השני. עם זאת, ייתכן מאוד שמדובר בקברים של לא-יהודים, מאחר שבתוך הארון האמור התגלו כלים, וזה מנהג לא-יהודי (אין לדעת מה היה המנהג באותם דורות קדומים). קברות אלו טרם נחפרו וטרם תועדו.
קבוצת חרדים מוחה בחודש האחרון על תחילת עבודות החפירה לבניית המלון. היא טוענת כי החפירה פוגעת בקברות שתוארו לעיל, מראשית ימי בית שני. נראה, שהחרדים למדו לקח מהתנהגותם הפסיבית ב-2007, כאשר לא מחו על הרס קברות שהם אולי מתקופת החשמונאים.
החרדים הפגינו בחזית אתר הבנייה, ואף פרסמו מודעות-חוצות (פשקווילים) נגד החפירות, בכותרת "שוד ושבר בגבוליך". במודעות נאמר בין היתר: "הם הורסים בזדון וברוע לב את בית העלמין, ומוציאים את קברי הקדמונים ממקום מנוחתם". הם מזהירים כי מי שימשיך בפעולה זו "לא יינקה". חשיבותה של המודעה בכך, שחתומים עליה בין היתר שניים מחשובי הרבנים החרדיים - משה שטרנבוך ויצחק וייס".
בין היתר, מזכירה המודעה מה שקרה לארנסט יפת המנוח, יו"ר בנק לאומי, שפגע לגרסתם בבית קברות בטבריה תוך כדי בניית מלון גני חמת. יפת הסתבך כזכור בפרשת ויסות מניות הבנקים, נאלץ לפרוש, הועמד לדין, נמצא אשם, ולאחר מספר שנים נפטר. כתב News1 מעיר בקשר לכך, כי חברת אפריקה-ישראל, שהייתה אז בשליטת בנק לאומי ובנתה את המלון, בנתה אותו לבסוף בצורה שאינה פוגעת בקברים, על-פי אישור של רבנים רבים ומומחים.

תאריך:  16/06/2010   |   עודכן:  16/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהומות חרדים אלימות ביפו: חשד לקברי יהודים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אין מנהיג במדינה. היא מתרסקת
שושפרי  |  16/06/10 13:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
בנאום הפותח לכינוס קיסריה, אמר שר האוצר יובל שטייניץ כי הוא "מקווה שמכאן תצא הבשורה ומפה נבצע את הקפיצה הדרושה לישראל ולכלכלתה"
תלם יהב
המחקר שמובא במגזין הנשיונל ג'יאוגרפיק טוען כי למטוסים יש את האפשרות לגרום לענן בגובה ובטמפרטורה מסוימים להוריד גשם    בעתיד, כך מאמינים החוקרים, ניתן יהיה לקבוע את מזג האוויר
תלם יהב
צעירים רבים ברחבי המדינה דוברים אנגלית או צרפתית ושכחו כיצד לדבר ערבית    קמפיין של משרד התרבות ינסה להשיב את הגאווה בשפה הערבית, אשר רבים היום מדברים אותה בצורה קלוקלת ומשובשת
יפעת גדות
במסגרת ניסויים במעבדה - משתתפים שהביאו עימם קמיע או זכו לעידוד בעזרת אמונות טפלות אחרות הצליחו בביצועים טוב יותר מאשר משתתפים אחרים ששימשו כקבוצת ביקורת
גלית יצחק-אוגנוב
השהיית הפעילות הוחלטה בעקבות חריגות מהתקן המיקרוביאלי שהתגלו במהלך בדיקות שגרתיות יומיות שעברה החברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il