X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
במסגרת פורום קיסריה הנערך בנצרת, התייחסו הנוכחים לאפליה המובנית בשוק העבודה ובחברה הישראלית כלפי האזרחים הערבים קריאה למגזר העסקי: "תפתחו את השערים - זה טוב ליהודים"
▪  ▪  ▪
חברי פאנל תעסוקה במגזר הערבי בכינוס קיסריה, היום [צילום: יוסי זמיר]

"מאז רבין לא הייתה התייחסות מתאימה, שתתבטא בכבוד ובמשאבים, למגזר הערבי" - כך אמר (יום ד', 16.6.10) השר אבישי ברוורמן, בדברים שנשא במסגרת פורום קיסריה ה-18 הנערך בנצרת. "רוב היהודים לא מכירים את אזרחי ישראל הערבים. אם אנחנו רוצים שלא ראאד סלאח יהיה המוביל, כל מה שאנחנו צריכים זה לכבד ולהשקיע באוכלוסיה הזאת".
"ה-OECD נתן לנו מראה, ואני חושב שבשנים האחרונות אנחנו לא מסתכלים בשקיפות לגבי מה שקורה באוכלוסיה הערבית", הוסיף ברוורמן. "ישראל הצליחה לבנות מדינה מפוארת בשם מדינת תל אביב, ונכשלה לבנות את מדינת ישראל - הנגב, הגליל וכמובן ירושלים. החטא הגדול של מדינת ישראל - להוציא את ממשלות רבין ושוחט - הוא שלא הייתה בישראל ממשלה שלקחה ברצינות את שילוב החברה הערבית בכלכלת המדינה".
"מה עשתה הממשלה עד היום?", תמה ברוורמן. "ממשלות בישראל מכריזות על הרבה מאוד דברים, אבל מה שקובע זה הביצוע. לכן ההחלטה שהתחילה עוד עם היוזמה של ראש הממשלה הקודם אהוד אולמרט, יחד עם רענן דינור, הייתה להתמקד בכלכלה של כמה יישובים - שיש להם מאסה קריטית של 30-20 אלף תושבים שאין להם ועדה קרואה או נושים".
"אנחנו צריכים לעשות ניו דיל גם לגבי קליטת אקדמאים", ציין. "יש הגירה - סטודנטים ערבים ישראלים עברו מברית המועצות, לגרמניה וכן הלאה... אם העשור הבא הוא עשור של פריצת דרך בהשכלה הגבוהה, הוא חייב להיות דבר כזה גם בקשר לאוכלוסיה הערבית. הכוח של האוכלוסיה הערבית הוא אדיר, הצמא הוא אדיר, ממשלת ישראל צריכה להקצות יותר משאבים, הקריאה שלי למגזר העסקי היא - תפתחו את השערים, זה טוב לכם, זה טוב לכלכלה, זה טוב ליהודים".
איש העסקים דב לאוטמן אמר כי "חינוך זה גם איך לחנך את המעסיקים איך לבצע ולממש את ההחלטות. יש דעה קדומה שערבי בתוך חברה יהודית, הצוות היהודי עלול לא לקבל אותו בחיבוק, ולכן תיווצר בעיה. לכן המעסיק אומר לעצמו 'מה אני צריך צרות' ומעדיף את המועמד היהודי. לכל ידידיי המעסיקים - רבותיי, אתם מפסידים, אתם מחמיצים, אבל לא פחות חשוב - לכולנו גם החברה הישראלית חשובה, ואם יש לכם דרך לעזור לסגירת פערים בחברה אתם מחויבים לתת הזדמנות לשוויון".
לאוטמן ציין עוד כי במערכת הבריאות אין היום אפליה כלל, וכי זו ההוכחה שהדבר יכול להיות נכון גם לגבי מקצועות אחרים. "אני ממליץ לשר האוצר, וזה גם מה שאני אומר לידידיי היהודים שאומרים שצריך לדאוג גם לרוב - תשובתי, מיעוט מופלה מסכן את הרוב, ואם חשוב לך הרוב, דאג שהמיעוט לא יהיה מופלה".
לאוטמן סיפר לנוכחים על פיילוט בו הוא מעורב, במסגרתו יש כוונה לגייס 100 מורים ערבים שילמדו בבתי ספר יהודים: "יש מחסור במורים יהודים ועודף מורים ערבים. יותר חשוב שהילד יכיר את המורה הערבי, רוב האוכלוסיה היהודית לא מכירה את הציבור הערבי, בואו לא נאפשר שיהיו לו דעות קדומות כבר בגיל הרך".
ד"ר יוסף ג'בארין, ראש צוות מחקר פורום קיסריה, התייחס לבעיית התעסוקה של נשים במגזר הערבי. "במגזר הערבי בישראל, וזה מוזר מאוד, אין מתאם בין השכלה ותעסוקה", אמר.
לדברי ג'בארין, בבדיקה של שיעור ההשתתפות בכוח העבודה של נשים ערביות בישראל לעומת העולם הערבי, נמצא כי השיעור בישראל הוא מהנמוכים, למרות העלייה בהשכלה. "עשינו מחקר בקרב 1,500 נשים ערביות ובדקנו מה הסיבה לכך שהן לא עובדות. במשרדי הממשלה נהוג לתלות זאת בסיבות תרבותיות. במחקר הזה מצאנו ש-57% מהנשים אמרו שהן לא עובדות בעיקר משום שאין היצע של משרות. יש סיבה תרבותית, אבל היא קטנה ומתמקדת בעיקר באוכלוסיה בנגב".
ג'בארין ציין עוד כי בגלל דרישות משק הבית היום, בציבור הערבי רוצים מאוד שנשים ייצאו לעבוד. לפי נתוניו, 42.8% מהנשים שאינן מועסקות בשכר מוכנות לעבוד בשכר - שיעור הדומה לזה שבציבור היהודי. "החברה הערבית משתוקקת וכמהה לעבודה וללימודים. הפערים בין יהודים לערבים לפי משלח יד - גדלים. היום יש לנו 13,500 אקדמאים ערבים בלתי מועסקים, ו-9,000 נשים אקדמאיות ערביות לא מועסקות. בקרוב נגיע ל-30 אלף בלתי מועסקים אקדמאים, בחמש השנים הקרובות. המעמד הבינוני הערבי עם הזמן נחלש".

תאריך:  16/06/2010   |   עודכן:  16/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"רוצים שראאד סלאח לא יוביל? כבדו המגזר הערבי"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אבישי ברוורמן-מטעה את עצמו ואת
אבישי ברוורמן  |  16/06/10 15:31
2
עבור מי מדינת ת"א מפוארת, הא?
ס"ט  |  16/06/10 17:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלית יצחק-אוגנוב
על-פי הצעת החוק, חברה מסחרית לא תוכל להציג בתשדיר פרסומת צילומי דוגמנים הנמצאים בתת-משקל    על העובר על האיסורים יוטל קנס של 75 אלף שקלים
שירלי בר דיין
החלוץ חובר לקשטן אחרי שבע שנים בטורקיה. גם שלו מנשה בא לשכונה
עופר וולפסון
הוועדה לבחינת מדיניות התעסוקה בישראל הגישה המלצותיה    הציגה יעדים דרסטיים לשינוי עומק בשוק העבודה עד לשנת 2020, העשוי להביא לגידול של עד 1% לתוצר מדי שנה    בין עיקרי ההמלצות: שילוב חרדים וערבים בשוק העבודה
עופר וולפסון
החוזה, המוערך בעשרות מיליוני דולרים, כולל פריסת תשתית אופטית מתקדמת
אלעזר לוין
חפירת הצלה של רשות העתיקות ב-2007 במתחם בית החולים הצרפתי "תיעדה" קברים מתקופת החשמונאים    וילנאי: החשמונאים כבשו את יפו והפכוה לעיר יהודית    התגלו קברים ועצמות אדם מראשית ימי בית שני, אך ספק אם הם של יהודים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il