משרד התחבורה משנה מהקצה אל הקצה את מדיניותו בכל הנוגע להקמת מחלפים. מעתה לא יוקמו עוד מחלפי ענק וגשרים מסובכים; וקטעי כביש מצטלבים יחוברו באמצעים פשוטים וזולים יותר.
מפרידנים (הפרדות מפלסיות קטנות) הם שיחליפו את מחלפי הענק המתוכננים. מפרידן שיוקם בקטעי כביש מצטלבים עשוי לתפוס רק שלושים אחוזים מהשטח הנדרש להקמת מחלף. במשרד התחבורה אומרים כי בכבישים גדולים דוגמת כביש 6 יימשכו העבודות לפי השיטה הישנה (הקמת גשרים ומחלפים).
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, אימץ את המדיניות החדשה בעקבות עבודת מחקר מקיפה שנערכה במשרדו. המחקר נועד לשמר משאבי קרקע יקרים ולצמצם באופן מירבי את הפגיעה האקולוגית בשטחים פתוחים או חקלאיים.
על-פי המדיניות החדשה התואמת את השיטה הנהוגה כיום במרבית מדינות אירופה לא ייבנו עוד בישראל מחלפי ענק התופסים משאבי קרקע יקרים וגדולים אלא "מפרידנים" קטנים ופשוטים יותר וזאת ללא כל ויתור על עקרונות של תכנון הנדסי מתקדם או בטיחותי.
לדברי השר כ"ץ, שינוי מדיניות תשתיות התחבורה בישראל יביא לתועלות רבות נוספות בהן: הרחבת מצאי הקרקעות בישראל, צמצום שטחי ההפקעות ותשלומי פיצויים הנדרשים כתוצאה מכך, הגנה על אלמנטים רגישים כמו עצים וצמחיה ושמירה על שימושי הקרקע.
"ההנחיות החדשות ממזערות למינימום את צריכת המשאבים ואת הנזק הסביבתי ומאפשרות פתרון שיבטיח רמת שרות סבירה של רשת הדרכים, תוך שמירה על הבטיחות והמשתמשים בדרך" אמר כ"ץ.
עוד אמר שהמהלך יוביל לצמצום הפגיעה בשטחים פתוחים ירוקים ובמקביל יוזיל עלויות בנייה. לדבריו, שינוי המדיניות יוביל להרחבת מצאי הקרקעות לתכנון בעתיד, יצמצם את ההפקעות ותשלומי הפיצויים ויחסוך שטחי קרקע.
לדבריו, לאחרונה עודכנו כל גורמי התכנון לפעול בהתאם למדיניות החדשה. בעקבות השינוי כבר שונו התוכניות להקמת מחלף גולני בצפון.
בהתאם למדיניות החדשה, שונתה לאחרונה תוכנית שכבר אושרה להקמת מחלף בצומת גולני בצפון. במקום מחלף גדול יוקמו מפרידנים ולולאות צנועות יותר הנותנות מחד-גיסא פתרון תחבורתי מלא ומאידך-גיסא ממזערות למינימום את הפגיעה בשטחים הפתוחים.
בנוסף לכך, מתוכננת דרך נחל עירון (כביש 65) בצפון המיועד להרחבה ושדרוג להתבצע בהתאם לשיטה החדשה, הכוללת ביטול הצמתים המרומזרים והקמה של מפרידנים שיעניקו נגישות מלאה וישירה לישובים הגובלים בכביש.
עבודת המחקר בוצעה על-ידי חברת "אמי מתום", בהנחיית מנהל אגף תכנון תעבורתי במשרד התחבורה אינג' ישעיהו רונן ובהשתתפות מומחי תכנון כבישים ומחלפים מחו"ל ומהנדסי תנועת דרכים ואיכות הסביבה. מבצעי המחקר קובעים כי שינוי המדיניות מתחייב מאחר שאין ביכולתה של ישראל להמשיך ולספק היצע מתאים של תשתיות דרכים וחנייה שיאפשרו לספק את הביקושים הצפויים, כתוצאה משימוש ברכב הפרטי.
החוקרים מציינים כי ישראל הינה מדינה קטנה וצפופה ביחס לרוב מדינות העולם. שיעור האוכלוסיה בישראל גבוהה מהמקובל בעולם המערבי ומחייב פיתוח אינטנסיבי של רשת הדרכים הארצית. לדברי החוקרים חלק ניכר מהפיתוח הסביבתי נעשה על חשבון שטחים פתוחים וקרקע חקלאית.
בכבישים מהירים דוגמת כביש 6 תימשך הקמת מחלפים גדולים, בהתאם לשיטה שהייתה נהוגה עד כה שכן בכבישים כאלה לא ניתן לעשות שימוש במפרידנים קטנים.