X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אלפי המעפילים, ניצולי השואה, למרות כל הקשיים והסבל שעברו, לא ויתרו והתעקשו על זכותם לחזור לארץ ישראל לפרשה היה חלק חשוב בדרך להקמת מדינה יהודית
▪  ▪  ▪
[צילום: לע"מ]

היום לפני 63 שנה, ב-18 ביולי 1947, מגיעה אוניית המעפילים אקסודוס לחופי ישראל.
שמה המקורי של האונייה היה 'President Warfield' והיא שירתה בצי האמריקני במלחמת העולם השנייה. שמה שונה לאקסודוס, ובעברית: "יציאת אירופה תש"ז".
האונייה נשאה עליה 4,500 מעפילים, כולם ניצולי שואה ממחנות העקורים בגרמניה שביקשו לעלות לארץ ישראל, למרות ההסגר האכזרי שהטילו הבריטים על כל נתיבי העלייה. אקסודוס הפליגה מנמל קטן ליד העיר מרסיי, שבו השתמשו המארגנים, אנשי המוסד לעלייה ב', בשל הקשרים שהיו להם עם אנשי המשטרה המקומית ועם עובדי הנמל והמכס.
מפליגים בלי אישור
אך אז הגיע עיכוב בלתי צפוי מצד שלטונות צרפת, שאסרו על הספינה להפליג. למרות זאת קיבל מפקד "יציאת אירופה" הוראה חד-משמעית - להפליג ללא דיחוי ובלי לחכות לאישור. ב-11 ביולי 1947, הרימה הספינה עוגן ויצאה לדרכה בחשאי ובלי אישור תחת השם האמריקני המקורי, אך כאשר הגיעה ללב ים ניתן לה שמה העברי - "יציאת אירופה תש"ז" בצירוף תרגום לאנגלית "אקסודוס - 1947". ב-18 ביולי, כאמור, הגיעה לחופי ארץ ישראל.
הבריטים, שידעו על מבצע ההעפלה, עקבו אחריו עוד בצרפת וכשיצאה הספינה לדרכה ליוו אותה אוניות מלחמה של הצבא הבריטי, שבניגוד לחוק - החליטו להשתלט על הספינה עוד לפני שהגיעה לתחום המים הטריטוריאליים שהיו בשליטת הבריטים.
אקסודוס מופגזת
עוד בלב ים פתחו הבריטים באש כבדה על הספינה ונוסעיה. במהלך ההתקפה נהרגו שני מעפילים וימאי יהודי אמריקני, ועשרות בני אדם נוספים נפצעו. הבריטים גררו את הספינה לנמל חיפה והחלטתם נחושה - לגרש את כל המעפילים הבריטים, ניצולי השואה, למקום שממנו באו.
המעפילים הועלו על שלוש ספינות גירוש שהפליגו חזרה לדרום צרפת. שם, בצרפת, סירבו המעפילים לרדת מן הספינות, ו"התבצרו" בהן במשך כשלושה שבועות - בתנאים קשים מאוד ובחום כבד.
שערוריה עולמית
שהותם בצרפת עוררה מהומה תקשורתית עולמית רבה ולמחאות ברחבי העולם היהודי. במהלך תקופה זו אירגנו המעפילים אירועים שונים וביניהם שביתת רעב בדרישה להחזירם לארץ ישראל.
אנשי הספינה גורשו בחזרה לנמל המבורג בגרמניה ובסופו של דבר, לאחר תקופה ארוכה במתקני המעצר בגרמניה, עלו כל נוסעי האונייה ארצה.
העולם כולו עקב בדריכות אחר מאבקם של אלפי המעפילים, ניצולי השואה, שלמרות כל הקשיים והסבל שעברו, לא ויתרו והתעקשו על זכותם לחזור לארץ ישראל. לפרשה היה חלק חשוב בעידוד האו"ם לפתור את הבעיה בדרך של הקמת מדינה יהודית, שתקלוט את מאות אלפי הפליטים ניצולי השואה.

תאריך:  18/07/2010   |   עודכן:  18/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ראש הממשלה ידון עם הנשיא המצרי על הניסיון להעביר את השיחות עם הפלשתינים למסלול הישיר    גם יו"ר הרשות הפלשתינית יגיע היום לקהיר אך לא צפויה פגישה משולשת
רוני לינדר-גנץ
בתיה"ח הממשלתיים מכניסים 130 מיליון שקל בשנה מפעילות מסחרית    ההכנסות הן ממלוניות, חניונים, מסעדות ומרכזים עסקיים; עגלת קפה יכולה להגיע למחזור של מיליון שקל בשנה
איציק וולף
יוצא לביקור רשמי בן מישה ימים באירופה    מטרת הביקור - הידוק שיתוף הפעולה המדיני והצבאי    ישתתף בערב תשעה באב בטקס למרגלות שער טיטוס ברומא
איציק וולף
בישיבת הממשלה יצביעו השרים על תיקונים לחוק האזרחות    בין הסעיפים: הקשחת התנאים לאישורי שהייה בישראל גם למקבלי מקלטי מדיני ושינוי נוסח הצהרת האמונים באופן שיזכיר שמדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית
עידן יוסף
מפרידנים קטנים יחליפו את מחלפי הענק המתוכננים    הפרדות מפלסיות קטנות יחסכו כ-30% מהשטח הנדרש להקמת מחלף ויצמצמו את הפגיעה בשטחים ירוקים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il