X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
לאחר שבחנו ניסויים קליניים משמעותיים שכללו משתתפים שקיבלו באופן אקראי סידן או פלצבו, חוקרים גילו עלייה בסיכון להתקפי לב בקרב אותם אנשים שקיבלו את תוספות הסידן
▪  ▪  ▪
מועילות לחנויות הטבע [צילום: AP]

למרות שמיליוני בני אדם בעולם משתמשים בתוספות סידן כדי לשפר את בריאות העצמות ולמנוע אוסטאופורוזיס, מחקר חדש מניו-זילנד מראה כי לתוספות יש השפעה מעטה בלבד על חוזק העצמות, וכי לעומת זאת הן תורמות לעלייה קטנה בסיכון להתקפי לב בקרב אנשים מבוגרים.
במקום להסתמך על תוספות סידן, החוקרים מציעים לקבל את כמות הסידן הדרושה מהמזון. לדבריהם, לאחר שבחנו ניסויים קליניים משמעותיים שכללו משתתפים שקיבלו באופן אקראי סידן או פלצבו (תרופת דמה שאינה מכילה חומר רפואי אך מבחינה פסיכולוגית משפיעה כתרופה), הם גילו עלייה בסיכון להתקפי לב בקרב אותם אנשים שקיבלו את תוספות הסידן. מידת העלייה בסיכון מספיקה, הם סבורים, כדי לבטל לחלוטין את היתרון הקטן שיש לגלולות סידן בהיבט של שברים.
החוקרים הדגישו את הצורך בסידן מהתזונה ואת העובדה שתוספות סידן אינן מועילות על בסיס הראיות העדכניות.
ממצאי המחקר פורסמו ב-BMJ.
לצורך המחקר, צוות החוקרים ניתח נתונים של 11 ניסויים רפואיים אקראיים ומבוקרים שכללו 11,921 משתתפים. במילים אחרות, החוקרים סקרו כמעט כל מחקר שפורסם בנושא הקשר בין תוספות סידן להתקפי לב. ניתוח הנתונים הראה עלייה של קרוב ל-30% בסבירות להתקפי לב בקרב אנשים מעל גיל 40 שהשתמשו בתוספות סידן. בנוסף, זוהתה עלייה קטנה אך משמעותית מבחינה סטטיסטית לסיכון לשבץ ולמוות בקרב אלו שהשתמשו בתוספות. הממצאים נשארו עקביים גם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון גורמים כמו גיל, מין וסוג התוספות.
החוקרים ציינו כי העלייה בסיכון להתקפי לב הייתה מתונה, אך למרות שעלייה של 30% בסיכון, במונחים אבסולוטיים, היא קטנה, היא עדיין יכולה להוות בעיה גדולה ביותר בשל העובדה שאנשים רבים מאוד משתמשים בתוספות סידן.

שינויים בכימיה של הדם
מי אחראי? [צילום: AP]

המקורות התזונתיים העיקריים של סידן הם חלב ומוצריו, סרדינים, ירקות עם עלים ירוקים כהים, קטניות מיובשות ואגוזים.

ההשערה היא כי תוספות סידן יכולות להעלות את רמות הסידן בדם מעל לרמה הנורמלית, ולגרום לשינויים בכימיה של הדם, שעלולים להיות מסוכנים לאנשים בסיכון להתקפי לב
▪  ▪  ▪

מחקרים מוקדמים לא גילו סיכון דומה אצל אנשים שקיבלו את הסידן דרך אכילת מזונות עשירים במינרל, מה שמראה שהתוספות הן גורם סיכון עצמאי. יתרה מכך, העובדה שלתוספות הסידן הייתה רק השפעה מינורית על בריאות העצמות והיעדר השפעה על מניעת שברים, הרי שיש לשקול מחדש את השימוש בהם למניעה או לטיפול באוסטאופורוזיס.
ההשערה היא כי תוספות סידן יכולות להעלות את רמות הסידן בדם מעל לרמה הנורמלית, ולגרום לשינויים בכימיה של הדם, שעלולים להיות מסוכנים לאנשים בסיכון להתקפי לב. החוקרים ממליצים לעבור בדיקה לצפיפות העצם כדי לדעת מהו הסיכון לאוסטאופורוזיס, ובמידה שהסיכון גבוה, לשקול שימוש בתרופות במקום בתוספות סידן.
יש לציין כי למחקר מספר הגבלות, כולל הוצאת מחקרים בהם המשתתפים השתמשו הן בוויטמין D והן בתוספות סידן, והעובדה שחלק מהניסויים שנסקרו לא אספו נתונים על בעיות לב בצורה סטנדרטית.
מומחים בתחום שהגיבו לממצאים אמרו כי תוספות סידן אינן מפחיתות את הסיכון לשברים, ובוודאי לא את הסיכון למוות והן לא יעילות. למרות שלא ברור עדיין אם הן אכן מעלות את הסיכון להתקפי לב או לשבץ, יש להפסיק להשתמש בהן.
רבים מסכימים כי נדרשים מחקרים נוספים כדי לגלות טיפולים יעילים לאוסטאופורוזיס, עם וללא תוספות סידן וויטמין D. טיפולים חדשים יותר וגם ישנים, כמו משתנים מקבוצת התיאזידים, אכן מורידים את הסיכון לשברים ולתמותה, אך לא ידוע אם יש להשתמש גם בתוספות סידן וויטמין D כדי לשפר את יעילותם. ידוע כי התוספות אינן מועילות בפני עצמן אך לא ידוע אם גם כגורם מסייע לטיפול יעיל.
דאפי מקיי, סגן נשיא המועצה לאחריות תזונתית, קבוצת לובינג של תעשיית תוספות המזון בארצות הברית, התייחס למסקנות המחקר כ"חלשות" וטען כי אף אחד מהמחקרים ששימשו את החוקרים לא תוכנן בצורה ספציפית כדי לבדוק את הסיכון להתקפי לב.
הוא מייעץ לאנשים לקבל בין 1,000 ל-1,500 מיליגרם של סידן ביום ממוצרי חלב ומירקות בעלי עלים ירוקים. אם התזונה אינה מכילה כמות מספקת של סידן, הרי שיש למלא את הפער בתוספות סידן. לגבי אנשים המשתמשים בתוספות סידן, מקיי מייעץ שלא לקחת את כל המינון בפעם אחת, אלא לאורך כל היום כדי שרמות הסידן בדם לא יעלו מעל לנורמה.

כל הבריאות בכף ידך
החוקרים - מהמחלקה לרפואה בפקולטה למדעי הבריאות והרפואה באוניברסיטת אוקלנד.
תאריך:  01/08/2010   |   עודכן:  01/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תוספות סידן מעלות הסיכון להתקפי לב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תלם יהב
קלינטון ובחיר ליבה, מארק מזווינסקי, נישאו בטקס מפואר ונוצץ בצפון מדינת ניו-יורק    ההורים הגאים: "לא יכולנו לבקש יום מושלם יותר מזה"    [חתונת השנה / צילום: AP]
איציק וולף
ארבעה בלוגרים מובילים מן העולם יסיירו במשך 10 ימים בישראל וידווחו על חוויותיהם בזמן אמת    במשרד החוץ מקווים כי הקבוצה המובחרת הזאת תחשוף בפני מאות אלפי גולשים פרספקטיבה שאינה משתקפת לרוב באמצעי התקשורת הבינלאומיים
איציק וולף
נשיא ארצות הברית לוחץ על יו"ר הרשות הפלשתינית    במכתב ששיגר אליו נכתב כי סירוב פלשתיני ישפיע על הקשר בין ארה"ב לפלשתינים
יפעת גדות
מחקר חדש מגלה כי שתיית אלכוהול על בסיס קבוע מפחיתה את חומרת דלקת הפרקים השגרונית ואת הסיכוי לפתח את המחלה מלכתחילה
יפעת גדות
הניסיון שנצבר במיון הילדים בבית החולים רמב"ם, שקולט אליו לעיתים ילדים במצב קשה וכן את מרבית מקרי ההחייאה בילדים באזור הצפון, מחייב לעיתים שימוש בטכניקות שמושאלות מהעולם ה"צבאי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il