X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מיליוני פליטים, עשרות אלפי הרוגים ומעל מיליון חיילים אמריקניים ששירתו בעירק בשבע השנים האחרונות המלחמה בעירק: סיכום לפני סיום
▪  ▪  ▪
אובמה מבקר את החיילים בעירק. "המדינה שלכם תדאג לכם" [צילום: AP]
הגנרל דייוויד פטראוס [צילום: AP]

עשרות אלפי חיילים ישובו מעירק בקרוב, לאחר שבע שנים של לחימה ממושכת ועקובה מדם. יממה לאחר הודעתו (ב', 2.8.10) של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי הכוחות האמריקנים יחלו בנסיגה בחודש הקרוב, המאמץ המלחמתי הופך למאמץ דיפלומטי.
פיגועי ה-11.9 לפני תשע שנים זעזעו את מגדלי התאומים ואת ארה"ב כולה. שבועות ספורים לאחר מכן הכוחות האמריקנים החלו בפלישה לאפגניסטן, במלחמה שנמשכת עד היום. כשנתיים לאחר מכן החליט נשיא ארה"ב דאז, ג'ורג' בוש הבן, לפלוש גם לעירק בטענה כי בגדד מהווה נדבך משמעותי ב"ציר הרשע", וטען כי היא מחזיקה בנשק להשמדה המונית. המלחמה בעירק, שלאיטה הפכה להיות אחד מסלעי המחלוקת הגדולים ביותר בשנים האחרונות בחברה האמריקנית, נמשכת כבר שבע שנים וגבתה אינספור קורבנות.
על המשימה מפקד כעת הגנרל ריימונד אודיירנו, והמשימה שלו להחזיר את הכוחות הביתה תהיה קשה ומאתגרת.
בפלישה לעירק השתתפו מאות אלפי חיילים, מכל קצוות הגלובוס, כאשר מרבית הכוח מושתת על הצבא האמריקני. בהמשך, מדינות רבות נטשו את הכוח הבינלאומי, והשאירו את הצבא האמריקני להתמודד עם האלימות הגואה ועם חוסר יציבות פוליטית לבדו.
הכוח האמריקני בעירק הכיל, באופן קבוע, מעל מאה אלף חיילים, כאשר בשנת 2007 נשלחו לשם עשרות אלפים, רובם לבגדד, בתוכנית שלימים נקראה: הנחשול. את התוכנית הגה הגנרל דייוויד פטראוס, אשר כיום משמש כמפקד הכוח הבינלאומי באפגניסטן. בשיאו הגיע מספר החיילים האמריקניים לכ-176,000, כך לפי הערכות, ואילו כיום ישנם כ-65,000 חיילים במדינה. בסך-הכל, מעל מיליון חיילים אמריקנים שירתו בעירק במרוצת השנים, כך לדבריו של הלוס אנג'לס טיימס.

עשרות אלפי הרוגים, מיליוני פליטים

בחודש הקרוב, כך הודיע אובמה, יעזבו את המדינה עשרות אלפי חיילים. המשימה המלחמתית תמה, לדבריו, ובעירק ישארו כ-50,000 חיילים שיעזרו במלאכת השיקום. לעירקים צפויה עבודה קשה בשנים הקרובות, לאחר שנים ארוכות של שלטון דיקטטורי מידיו של סדאם חוסיין. מדי יום אלימות פושה ברחבי המדינה, כאשר רובה על-רקע דתי בין המוסלמים השיעים והמוסלמים הסונים. בנוסף, למרות שבמדינה נערכו לפני מספר חודשים בחירות חופשיות, לראשונה מזה עשרות שנים בבגדד, לא מצליחים לבנות ממשלה חדשה ויציבה. מספרי מקרי האלימות בחודש האחרון, כך לפי נתונים של הרשויות בעירק, היו הגבוהים ביותר בשלוש השנים האחרונות. חוסר היציבות הפוליטי, כך מעריכים, מוביל לבעיה קשה של חוסר יציבות ביטחונית.
השנים הארוכות שבילו הכוחות הזרים בעירק הותירו חותם משמעותי על שני הצדדים. מצידם של כוחות נאט"ו, במלחמה נהרגו 4,731 חיילים, מתוכם 4,413 חיילים אמריקנים. ואילו לגבי העירקים, הנתונים מעט יותר שנויים במחלוקת. המספרים נעים בין מאה אלף בחלק מההערכות ועד מיליון הרוגים בהערכות אחרות. חלק מההערכות מכלילות גם הרוגים בעקבות פיגועים מאז הפלישה האמריקנית לעירק. כפי הנראה, רק מידיהם של כוחות נאט"ו נהרגו כ-100,000 עירקים. בנוסף, בין 3 ל-5 מיליון עירקים איבדו את בתיהם והפכו לפליטים. אין ספק כי לעירקים יש מלאכת שיקום ארוכה ומייגעת שצפויה בפניהם, ובמערב מקווים כי המדינה לא תסתחרר בחזרה לאי-יציבות ביטחונית. החשש הגדול ביותר הוא כי אל-קאעידה וגורמי טרור איסלאמיים ינעצו יתד במדינה לאחר עזיבת הכוחות האמריקניים.
בחודש הקרוב אמהות רבות ינשמו לרווחה, כאשר הבנים שלהן ישובו הביתה, חלקם לאחר שנים ארוכות של לחימה בקרבות. בפנייה לחיילים אשר צפויים לשוב הביתה בחודשים הקרובים, אמר אובמה: "המדינה שלכם תדאג לכם כשתחזרו הביתה".

כל העולם בכף ידך
תאריך:  03/08/2010   |   עודכן:  08/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המלחמה בעירק מגיעה לסיומה: דוח מיוחד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
ביולי 2009 הכריזה הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי על חשיפה למתקני שיזוף כעל נסיבות חשיפה הגורמות באופן ודאי לסרטן באדם    בקבוצה זו של קרצינוגנים נכללים גם קרינה מייננת, עישון טבק ומוצריו ואלכוהול
מחלקה ראשונה
אסיר העולם פנחס ברוך השתמש בתחבושת אלסטית שקיבל כדי לשים קץ לחייו    לפני כחודש וחצי קבע פסיכיאטר שאין סיכוי שיתאבד
יפעת גדות
בפיגוע נהרגו 18 איש ונפצעו 9
יפעת גדות
הקפידו להתעמל על בסיס קבוע
איציק וולף
הצמיד עשוי ברונזה ומעוטר בקרניים    נמצא בחפירות רמת רזים לקראת בניית בית הספר לרפואה    פעם ראשונה שנחקר ונחפר בצפון כפר בן 3,500 שנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il