"MTS ניהלה משא-ומתן נקי מרבב, ו
בתום לב, במטרה לענות על דרישות הבנקים המממנים ולהתאים את חוזה הזיכיון לשינויים הנדרשים שנבעו מהמשבר הפיננסי העולמי חסר התקדים. כידוע, המשבר הפיננסי החל להשפיע על השווקים הפיננסיים לקראת סוף 2007, וטרם הסתיים" - כך מסרה (יום ג', 24.8.10) בהודעה הקבוצה, בעקבות הודעת משרד האוצר בסוף השבוע על החלטתו לבטל את הסכם הזיכיון שלו עמה, בפרויקט הקמת הרכבת הקלה בת"א.
MTS טוענת כי ע"פ תנאי חוזה הזיכיון עם מדינת ישראל, זעזועים קשים בשווקים הפיננסים העולמיים "מקפיאים" את חובת החברה להגיע לסגירה פיננסית. "למרות זאת, קבוצת MTS פעלה בתום לב ובשקידה על-מנת להשיג חלופה למימון הפרויקט, וזאת כאמור, מעל ומעבר לנדרש מ MTS על-פי החוזה", לשון הודעת החברה.
גורמים בחברה מסרו כי תהליך של הכנסת תיקונים לחוזי זיכיון, הינו פרקטיקה מקובלת בארץ בעולם בפרויקטי תשתית גדולים כגון ה"קו האדום" בתל אביב, מאחר שהם פרויקטים עתירי מימון. לדבריהם, גם ללא משבר פיננסי, מדינת ישראל תיקנה את כל חוזי הזיכיון בשלב שלפני הסגירה הפיננסית כתוצאה מדרישות המממנים. כך היה בכביש 6, בכביש 431, במתקני ההתפלה וכו'. "מאז המשבר הפיננסי, בכל מקום בעולם, ופרט באירופה, ממשלות הכירו בעובדה שעליהן לשאת בחלק מהשלכות המשבר הפיננסי, ובצורך בהכנסת שינויים בחוזי הזכיינות בכדי לענות על הדרישות המחמירות יותר מצד הבנקים המלווים", ציינו גורמים בקבוצה.
בהתייחסם להצעה המתוקנת, בחברה אומרים כי בעלי המניות בקבוצת MTS הציעו, בין השאר, להגדיל את סכום ההון העצמי המושקע בפרויקט עד למיליארד ורבע שקל, המהווים למעלה מפי שניים מהסכום המקורי עליו הוסכם בעת חתימת חוזה הזיכיון. בנוסף נמסר, כי בעלי המניות ב-MTS מוכנים להגדיל את סכום הערבויות הבנקאיות אותן תעמיד הקבוצה במיליארד שקל נוספים, ולספוג בכך את העלות הגבוהה בגינם, על-מנת לענות על הדרישות העדכניות של הבנקים המלווים.
"בהשוואה להשקעה הפיננסית האדירה הנוספת ש-MTS מוכנה להשקיע כאמור, מדינת ישראל נאותה להשתתף רק בחלק זעום ביותר מעלויות המימון הנוספות כתוצאה מהמשבר- בסכום של כ-50 מיליון שקל בלבד. בנוסף המדינה מבקשת לערוך שינויים מהותיים של הרגע האחרון בחוזה הזיכיון ודרשה מ-MTS, לבצע עבודות נוספות ללא תמורה", נמסר בהודעת החברה.
בהתחשב בהודעת ביטול חוזה הזיכיון שהוציאה המדינה, טוענת MTS כי לא עמדה בפניה כל ברירה אלא להגיב בהתאם להליכים המפורטים בחוזה הזיכיון, ולכן הגישה למדינה "הודעת מחלוקת" (Notice of Dispute), המשקפת את חוסר ההסכמות בין עמדת MTS לבין עמדת המדינה בשלב זה.
על-פי הסכם הזיכיון, טוענת MTS כי הגשת הודעת המחלוקת מחייבת את המדינה לקיים משא-ומתן רם דרג עם קבוצת MTS.
מפצירים במדינה לשקול בכובד ראש את עמדתה ב-MTS אמרו כי הם ממשיכים לחפש פתרון אשר יאפשר את ביצוע הפרויקט ולפיכך הם מפצירים במדינה לשקול בכובד ראש את עמדתה באשר להצעה המתוקנת שהגישה הקבוצה למדינה בתחילת חודש אוגוסט, בהמשך לסדרת דיונים אשר התקיימו בנוכחותם של הצדדים המעורבים - המדינה, הבנקים המלווים ונציגי החברה ובעלי המניות שלה.
ההצעה המתוקנת שהגישה קבוצת MTS, אשר כללה הגדלת התחייבות הקבוצה מעל ומעבר לנדרש בחוזה הזכיון, זכתה בתמיכתם של כל בעלי המניות בקבוצת MTS, הכוללים את אפריקה ישראל, סימנס העולמית, אגד, CCECC וקבוצת סוארס דה קוסטה, ובברכתם של המלווים המקומיים והזרים.
בהתייחס להיקף הפרויקט, נמסר מהקבוצה כי הפער בין עמדתה הנוכחית של המדינה לבין זו של MTS אינו גדול, אולם MTS ושותפיה לקחו על עצמם בהצעה המתוקנת שהגישו, מעמסה כבדה בדמות עלויות ומחויבויות נוספות כלפי המדינה והבנקים המממנים.