X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש המחוזי בת"א קבע כי מהנדס בניין ישלם פיצויים בגין העתקת תוכניות הנדסיות והצגתן כשלו השופט ציין כי תוכניות התובעת מהוות יצירה ראויה להגנה בזכות יוצרים, שכן מדובר ביצירה מקורית של התובעת שלא הועתקה מגורם אחר והושקעה בה מידה מספקת של מחשבה ויצירתיות
▪  ▪  ▪

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע בפסק דין שניתן בתחילת השבוע שעבר (15.8.10) כי ירון קרני, מהנדס בניין, העתיק תוכנות הנדסיות של חברת ש. אנגל מהנדסים, שעיסוקה והתמחותה במתן ייעוץ ותכנון בתחום הנדסת קונסטרוקציות בניין, והציגן כשלו. בכך, הפר קרני בצורה בוטה את זכויות היוצרים של החברה בתוכניות, ופגע ב"זכותה המוסרית" לגביהן.
השופט, ד"ר עמירם בנימיני, קיבל את תביעתה של ש. אנגל מהנדסים נגד קרני ועליו לפצותה בסכום של 70,000 ש"ח, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית ממועד הגשת התביעה בשנת 2004, ובנוסף, לשאת בהוצאותיה המשפטיות בסכום של 37,000 ש"ח.
זעל-פי כתב התביעה, הפר קרני את זכויות היוצרים של ש. אנגל בתוכניות שהכינה עבור המזמין, כאשר העתיק אותן והציג אותן כתוכניותיו, תוך מחיקת שמה מהן. בנסיבות אלו, ש. אנגל תבעה פיצוי בגין הפרת זכויות יוצרים, הפרת זכותה המוסרית בתוכניות ההנדסיות, פיצוי מכוח חוק עשיית עושר ולא במשפט, וכן פיצוי בגין פגיעה במוניטין.
קרני העתיק את תוכניות הקונסטרוקציה שהכינה ש. אנגל עבור אפייאה, חברה לבניין והשקעות, לצורך חיזוק תקרות "פל-קל" במבנה מסחרי קיים באשדוד, והציגן כתוכניות שהוכנו על ידו, לאחר שהתובעת הפסיקה את העבודה בשל סכסוך עם אפייאה, וקרני מונה להיות המהנדס שיחליף אותה.
בפסק הדין, קבע השופט כי תוכניות התובעת מהוות יצירה ראויה להגנה בזכות יוצרים, שכן מדובר ביצירה מקורית של התובעת שלא הועתקה מגורם אחר והושקעה בה מידה מספקת של מחשבה ויצירתיות. השופט דחה את טענת הנתבע לפיה זכויות היוצרים בתוכניות ולפחות זכות השימוש בהן עברה למזמין העבודות מאחר שתמורתן שולמה על ידו.
לדברי השופט, "התובעת הוכיחה העתקה נרחבת של התוכניות על-ידי הנתבע שהתבטאה הן ברעיון הכללי והן בפרטים." עם זאת, דחה השופט את טענת התובעת לפיה יש לראות בתוכנית של כל אחת מחמש הקומות בבניין, משום יצירה נפרדת, שכן כל תוכנית שונה מרעותה.
כאמור, השופט החליט לחייב את הנתבע לשלם לתובעת פיצוי סטטוטורי בגין הפרת זכות יוצרים בסך 20,000 ש"ח וסכום נוסף של 50,000 ש"ח בגין פגיעה ב"זכותה המוסרית" של התובעת הקשורה לתוכניות. זאת, בהתחשב בהתנהגותו החמורה שהיא גם בלתי קולגיאלית ומנוגדת לחובתו האתית וחסרת תום הלב.
השופט דחה את בקשת התובעת לחייב את הנתבע להשיב לה את הרווחים שקיבל שלא כדין מהעתקת התוכניות, מאחר שהתובעת לא הביאה בפני בית המשפט נתונים כלשהם המאפשרים לפסוק לה השבת רווחים מהנתבע.
"הישג משמעותי לטובת קידום וביסוס נושא האתיקה שבין המהנדסים"
אינג' ניר אנגל, מנכ"ל ש. אנגל ומבעליה, מסר כי מדובר בפסק דין חשוב, ראוי ותקדימי שבו התבטאויות נחרצות של בית המשפט כלפי כלל המעשים החמורים שנעשו וניתוח מנומק של משמעותם באספקטים שונים של דיני זכויות יוצרים והדין האזרחי. "לראשונה, מכיר בית משפט בישראל בעובדה כי על תוכניות שאינן תוכניות אדריכליות אלא תוכניות הנדסיות חלים חוקי זכויות יוצרים וזכויות מוסריות. אנו מברכים על הצדק שנעשה ורואים בכך הישג משמעותי, בין היתר, לטובת קידום וביסוס נושא האתיקה שבין המהנדסים ושמירת החוק בכלל", אמר.
עו"ד ליאור בר און, מנכ"ל ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים בישראל, ציין גם הוא כי מדובר בפסק דין חשוב מאין כמוהו הקובע תג מחיר ברור חד ומשמעי במסגרת הפרה של זכויות יוצרים בתוכניות הנדסיות. כמו-כן, לדבריו, החלטת בית המשפט בסוגיה זו מהווה צעד חיובי נוסף בכל הקשור לשמירה על כללי אתיקה נאותים בין עמיתים למקצוע.
את חברת ש. אנגל מהנדסים בע"מ ייצגה עורכת הדין שרית נהרי הלל, המתמחה בתחום האזרחי והמסחרי ובדיני זכויות יוצרים.

תאריך:  24/08/2010   |   עודכן:  24/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עמירם בנימיני
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פס"ד תקדימי: זכויות יוצרים חלות על תוכניות הנדסיות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
גנבת ידע נפוצה בתכנון מכני
ירון זכאי  |  24/08/10 18:07
 
- גנבה של זכויות יוצרים
נעמת שמעון  |  24/07/11 12:53
2
לא ברור מה הרבותא
מגהץ עדים  |  24/08/10 19:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
בעיות במערכות יחסים
עופר וולפסון
הצו המפעיל את הסעיף החדש הוא תולדה של שת"פ בין הרשות לאכיפה ללשכת עורכי הדין    ראש הלשכה: "היזמה היא חלק ממדיניות הלשכה לסייע בהקלה על העומס במערכת המשפט ובד בבד לאתר אפיקי הכנסה נוספים לעורכי דין"
איציק וולף
תוכנית חדשה של משרד החינוך יוצאת לדרך: לימודי ערבית חובה לכלל התלמידים מכיתה ה' ומעלה    התוכנית תיושם בשנה הקרובה בכ-170 בתי ספר במחוז הצפון
עופר וולפסון
תנועת אומ"ץ תובעת מפרקליט המדינה להסיק מסקנות אישיות נגד הפרקליטים ש"כשלו" בטיפול בתיק הלבנת ההון בבנק הפועלים    "פרשה זו תרמה לשחיקה נוספת באמון הציבור במערכת"
מחלקה ראשונה
תושב הצפון בשנות ה-50 לחייו, זכה ב 18 מיליון שקלים בהגרלת הלוטו שהתקיימה במוצ"ש    הזוכה שלח את הטופס כשעתיים לפני תחילת ההגרלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il