במשרד האוצר תקפו בחריפות את תגובת זכיינית הרכבת הקלה בת"א, חברת MTS, לביטול הסכם הזיכיון עימה. בהודעה שפרסמה החברה השבוע (23.8.10) היא טענה כי תנאי חוזה הזיכיון שלה עם המדינה בפרויקט הרכבת הקלה בת"א כללו סעיף לפיו זעזועים קשים בשווקים הפיננסים "מקפיאים" את חובתה להגיע לסגירה פיננסית. עוד טענה החברה, כי בהצעה המתוקנת שהגישה מוכנים בעלי המניות להגדיל את ההון העצמי שישקיעו בפרויקט ב-1.25 מיליארד שקל נוספים. לדבריה, הפער בינה לבין המדינה בנושאים השנויים במחלוקת אינו גדול.
"מראשית המו"מ הועלו דרישות שונות ומשונות" באוצר אמרו כי "על-אף שחלפו מעל שלוש שנים מחתימת חוזה הזיכיון, במהלכם הפר הזכיין את חוזה הזיכיון הפרות מהותיות ויסודיות, הסכימה המדינה, לפנים משורת הדין ומבלי למחול על הפרתו היסודית של ההסכם ע"י הזכיין, לנהל עם MTS בשלוש השנים האחרונות משא-ומתן ענייני כדי לנסות ולסייע לזכיין לתקן את הפרת ההסכם על ידו ולהשיג סגירה פיננסית".
באוצר ציינו כי "החל מראשית המו"מ העלה הזכיין רשימה עצומה של דרישות שונות ומשונות שהיה בהן, אילו הייתה המדינה מסכימה לקבל אותן, לפגוע מהותית בתנאי הזיכיון להם התחייב הזכיין במסגרת המכרז בו השתתף וזכה".
לטענת האוצר, היקף הדרישות העצום, כמו גם עוצמת השינויים הם אשר לא אפשרו למדינה להיענות לדרישות הזכיין, שכן היענות לדרישות אלה הייתה משנה באופן מהותי ויסודי את תנאי ההסכם עליו חתום הזכיין.
"MTS ניהלה בשבועות האחרונים מו"מ בחוסר תום לב, תוך משיכת זמן והעלאת דרישות מופרכות ונעדרות כל בסיס בהסכם הזיכיון והיא דחתה את הצעתה הנדיבה של המדינה, אשר ניתנה כאמור לפנים משורת הדין", נאמר בהודעת האוצר.
במשרד האוצר סיכמו כי "המדינה נחושה לבצע את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, ולאור הפרת החוזה המתמשכת של הזכיין, נאלצה לבטל עימו את הסכם הזיכיון ולפעול לביצוע הפרויקט בדרך חלופית. בהתאם להוראות ההסכם, המדינה תקיים עם הזכיין בימים הקרובים דיון בטענת בסכסוך שהועלתה על ידו".