X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
למרות חששות היצואנים וחולשת הדולר, נגיד בנק ישראל נתן עדיפות לצורך בריסון מחירי הדירות המאמירים וביצע את העלאת הריבית הרביעית מתחילת השנה עדכן את תחזית הצמיחה ל-2010 ל-4%
▪  ▪  ▪
נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר [צילום: פלאש 90]
העלאת הריבית אכזבה התעשיינים: "הספקולנטים יחגגו"
עופר וולפסון
נשיא התאחדות התעשיינים הביא חשש כי פער הריביות הגבוה בין ישראל לאירופה וארה"ב עלולים להביא לתנועות הון ספקולטיביות, שימשיכו לדחוף את שער הדולר כלפי מטה * נשיא התאחדות המלאכה: "משמעות ההחלטה - עוד 15 מיליון שקל בעלויות מימון שנתיות לעסקים הקטנים"
לרשימה המלאה

בהתאם לציפיות הכלכלנים. נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, החליט (יום ב', 27.9.10) כי ריבית בנק ישראל לחודש אוקטובר תועלה ב-0.25 נקודות אחוז ותעמוד על 2%. בנוסף, עדכן בנק ישראל כלפי מעלה את תחזית הצמיחה ל-2010 ל-4%.
לדברי בנק ישראל, אחד הגורמים שהשפיעו על ההחלטה להעלות את הריבית הם מחירי הדירות המאמירים, והרצון למתן את מגמת ההתרחבות המהירה באשראי לדיור. על-פי הנתונים, מחירי הדירות ממשיכים לעלות, אך בקצב נמוך יותר מאשר בעבר: בחודשים יוני-יולי עלו מחירי הדירות ב-0.7%, לאחר עלייה של 2.2% בחודשים מאי-יוני. ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות ב-20%. סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן המתבסס בעיקר על חוזי שכירות מתחדשים, המשיך במגמת העליה ובחודש אוגוסט עלה ב-1.7%. מבנק ישראל נמסר כי ייתכן וחלק מהעלחיה במדד מחירי הדיור הוא בתגובה לעליות הגבוהות והמתמשכות במחירי הדירות.
הבנק הוסיף כי האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נמצאת בקרבת מרכז היעד אך הצפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הקרובים הנגזרת משוק ההון וזו החזויה על-ידי החזאים נותרו בסביבת הגבול העליון של יעד האינפלציה תוך ציפיה להעלאת הריבית לרמה של כ-2.7% בעוד שנה.
בנוסף, מרבית האינדיקטורים לפעילות הריאלית ממשיכים להצביע על המשך ההתרחבות בפעילות הכלכלית בישראל בשיעורים גבוהים גם ברבעון השלישי. בפרט נתונים ראשוניים מסקר החברות לרבעון השלישי המצביעים על המשך ההתרחבות של הפעילות בקצב דומה לזה של המחצית הראשונה של השנה. הירידה המהירה שנרשמה ברבעון השני בשיעור האבטלה וסימנים ראשונים לעליות בשכר הריאלי והנומינלי מצביעים על המשך הצמצום בפער התוצר של המשק.
ההערכה היא כי בעקבות העלאת הריבית צפוי הדולר, שנחלש משמעותית בשבועות האחרונים, להיחלש עוד. מאז החלטת הריבית האחרונה, שהתקיימה ב-22 באוגוסט, ועד ה-24 בספטמבר, התחזק השקל מול הדולר בכ-2.7% ונחלש מול האירו בכ-2.1% - בדומה למגמה העולמית. בתקופה זאת תוסף השקל במונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי ב-0.3%.
מאז דיון הריבית האחרון: הדולר נחלש ב-2.7%
מאז הדיון המוניטרי האחרון, שהתקיים ב-22/8/10, ועד 24/9/10, התחזק השקל מול הדולר בכ-2.7% ונחלש מול האירו בכ-2.1% - בדומה למגמה העולמית. בתקופה זאת תוסף השקל במונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי ב-0.3%. נוכח ההתחזקות הנמשכת ביין פעל החודש הבנק המרכזי של יפן, לראשונה מזה כ-6 שנים, בשוק מטבע החוץ על-מנת להחליש את המטבע היפני.
מוקדם יותר היום, הפציר יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשיה, בנגיד פישר, שלא יעלה את שיעור הריבית. לדבריו, "העלאת הריבית תהיה מכה נוספת לעסקים הקטנים והבינוניים שנפגעו מההאטה בצמיחה. על בנק ישראל לגלות אחריות כלפי 99% מהעסקים במשק הכורעים תחת עול עלויות המימון".
העלאת ריבית בכל שניים-שלושה חודשים
אריה טל, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אלומות ספרינט, ציין כי
בנק ישראל החליט להעלות את ריבית חודש אוקטובר חרף התיסוף החד בשער השקל וזאת בעיקר לנוכח המשך העלייה במחירי הדיור, מגמה שאף צפויה להמשך לפחות בטווח הקצר בהובלת מחירי שכר הדירה למגורים. גורם עיקרי נוסף אשר תמך בהעלאת הריבית הוא המשך הצמיחה במשק המקומי אשר מקבל ביטוי בנתוני הייצור והצריכה הפרטית החזקה, דבר אשר עשוי להמשיך ולתמוך בסגירת פער התוצר השלילי. מגמה זו אשר צפויה להימשך ולקבל תמיכה מהירידה בשיעור האבטלה עשויה לתמוך בהתגברות הלחצים האינפלציוניים בטווח הבינוני".
טל העריך כי בנק ישראל ימשיך את תהליך הריסון במסגרת התהליך ההדרגתי של החזרת הריבית לרמה נורמאלית וקצב העלאות הריבית צפוי להיוותר מתון ואיטי – משמע, העלאת ריבית בכל שניים-שלושה חודשים. הריבית ב-2010 צפויה להישמר ברמה של 2% ולעלות לרמה של 3%-3.25% בסוף 2011.

תאריך:  27/09/2010   |   עודכן:  28/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 סטנלי פישר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פישר נלחם בבועת הנדל"ן: העלה הריבית ב-0.25%
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הגדלת היצע הדירות
א.ל. רמת-גן  |  27/09/10 21:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
החוזה, בהיקף של 2.3 מיליון דולר, נחתם לשנתיים    מיועד לשירותים עבור מערכת ביטחון היקפי קיימת
איציק וולף
בצה"ל ובמינהל האזרחי נערכים למסיק הזיתים שיתקיים מתחילת אוקטובר ועד לדצמבר    "נאפשר את מסיק הזיתים עד לזית האחרון"    כלקח מהשנים הקודמות יוגדרו שטחים מצומצמים כשטחים בהם חלה חובת תיאום ביצוע העבודות עם גורמי צה"ל והמנהל האזרחי
עופר וולפסון
מהרבעון השני של 2009 חלה מגמת עלייה במשקל של אסיה בייצוא הישראלי לאחר שנים של סטגנציה    במקביל, המשקל האירופי ביצוא ירד    בדיקת בנק ישראל: עלייה ביבוא של כל שותפות הסחר של ישראל ב-10%, יביא לעלייה ביצוא הישראלי בשיעור דומה
איציק וולף
ראש הרשות הפלשתינית אמר בפריס כי לא יקבל החלטה פזיזה למרות שישראל ממשיכה בבנייה ביהודה ובשומרון    נשיא צרפת סרקוזי: ההתנחלויות חייבות להפסיק
עופר וולפסון
גופתו של המיליונר ג'ימי הסלדן, בן ה-62, נמצאה אתמול בנהר הסמוך לאחוזתו שבצפון אנגליה    דיווחים מגלים כי הוא החליק אליו מצוק בעודו רוכב על המכשיר הגירוסקופי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il