X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המדינה תצטרך להשיב בתוך 60 יום מדוע אישרה הכנסת את התיקון להוראת השעה המשנה את "חוק יסוד: משק המדינה", שלא באמצעות חוק יסוד אחר עוד נטען כי הכנסת פעלה שלא בסמכות, כאשר אישרה את התיקון לחוק בקריאה ראשונה ואת שם החוק בקריאה שנייה ברוב של פחות מ-61 חברים
▪  ▪  ▪
"פגיעה במרקם היחסים בין הממשלה לכנסת". ח"כ רוני בר-און [צילום: פלאש 90]

שופטי בית המשפט העליון אסתר חיות, עוזי פוגלמן ויצחק עמית החליטו (יום ב', 4.10.10) לתת צו על תנאי המחייב את הממשלה ואת הכנסת לנמק מדוע לא יבוטל חוק התקציב הדו-שנתי.
בעתירה שהגיש חבר הכנסת רוני בר-און, גם בשם סיעת קדימה, נטען על-ידי עו"ד אייל רוזובסקי ועו"ד אלי בורשטיין ממשרד צלרמאיר - פילוסוף - רוזובסקי - צפריר - טולדנו ושות', כי חוק התקציב הדו-שנתי אינו חוקתי בשל היותו תיקון של עקרונות חוקתיים הקבועים בחוק יסוד משק המדינה באמצעות הוראת שעה שתחול רק במהלך תקופת כהונתה של הממשלה הנוכחית.
בעתירה נאמר כי כנסת ישראל פעלה שלא בסמכות, שעה שאישרה את התיקון להוראת השעה המשנה את "חוק יסוד: משק המדינה" שלא באמצעות חוק יסוד. עוד נאמר, כי הכנסת פעלה שלא בסמכות, כאשר אישרה את התיקון לחוק בקריאה ראשונה ואת שם החוק בקריאה שנייה ברוב של פחות מ-61 חברי כנסת.
בעתירה נטען בנוסף כי החוק פוגע קשות במרקם היחסים שבין הממשלה והכנסת ומגביל את כוחה של הכנסת ואת יכולתה לפקח על עבודת הממשלה בכל הנוגע לנושאי התקציב.
בדיון היום הבהירו שופטי בג"צ לנציגי הממשלה והכנסת כי העתירה מעוררת שאלות כבדות משקל וראויות לדיון ולפיכך ניתן צו על תנאי.
המשך הדיון בעתירה יהיה בעוד כ-90 ימים לאחר שהצדדים ימציאו לבג"צ את טענותיהם בכתב (תשובת המדינה תהיה בתוך 60 יום, והעותרים יוכלו להגיב עליה בתוך 30 ימים נוספים לאחר מכן). בנסיבות העניין, ברור מאליו כי דיוני התקציב יעמדו בסימן שאלה גדול שכן אם תתקבל העתירה, יחוייבו הממשלה והכנסת לשוב ולדון בתקציב חד-שנתי.
עם הגשת העתירה אמר ח"כ בר-און כי "מדובר בעתירה שנועדה להציל את הדמוקרטיה הישראלית מידי ממשלת ישראל. הממשלה מבקשת לעשות קיצורי דרך פוליטיים - תקציב ל-5 שנים באמצעות שני דיוני תקציב בלבד".
יו"ר הכנסת דוחה הטענות: "הוראת השעה התקבלה לאחר דיון ציבורי מעמיק"
יושב-ראש הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, מסר בעקבות החלטת בג"צ כי הוא מגבה את הממשלה ואת חוק התקציב הדו-שנתי. "הוראת השעה להפעלת תקציב דו-שנתי התקבלה בכנסת לאחר דיון ציבורי ראוי, מעמיק ותוך בחינת מכלול השיקולים ושמיעת העמדות כולן. הדבר לא נעשה בחטף, העמדות היו גלויות ופומביות, וההכרעה לא התקבלה מתוך אילוץ אלא לגופו של עניין", אמר ריבלין, שהזכיר כי הפעלת התקציב הדו-שנתי ב"הוראת השעה" מבטאת את העובדה כי מדובר בתקופת ניסיון מתוך מגמה לעגן הסדר קבוע, "שמדינות רבות ב-OECD נושאות עיניים אליו".
יו"ר הכנסת דחה את הטענות בדבר פגיעה חריפה ביכולת הפיקוח של הכנסת. לדבריו, "פיקוח הכנסת על הממשלה הוא שוטף, ואין בתקציב דו שנתי כלשעצמו כדי לערער חריפות על חוסנה של הכנסת, הגם שיש לבחון סוגיה זו בתום תקופת הניסיון. אני סבור שתקציב דו שנתי הוא הזדמנות אמיתית לממשלה להביא רפורמות משמעותיות לדיון בכנסת במהלך השנתיים של הפעלתו. יכולת הפיקוח של הכנסת נפגעת קשות כאשר במצורף לתקציב דו שנתי מוגש חוק הסדרים דרקוני ורחב היקף".
ריבלין הוסיף: "טוב תעשה הממשלה, אם תיתן את דעתה, כי הפעלת תקציב דו שנתי בשילוב חוק הסדרים כפי שהיא מבקשת להניח כעת על שולחן הכנסת - הם שעלולים לסכן את מעמדה של הכנסת כמפקחת ועוקבת אחר פעולות הממשלה".

תאריך:  04/10/2010   |   עודכן:  04/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"צ לממשלה: נמקו חוקיות התקציב הדו-שנתי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מפלגת קדימה נגד מדינת ישראל
יריב ד.ב.  |  4/10/10 14:32
2
בראון אתה איש קטן וכלכלן זעיר! ל"ת
גרוסמן  |  4/10/10 15:45
3
רוני בראון דואג לדמוקרטיה- חחח
פרצלה  |  4/10/10 15:57
4
בחיי... אי אפשר לעשות כלום
יובל888  |  4/10/10 16:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
דיבר בפתח ישיבת הממשלה והציע להתאזר בסבלנות    "מגעים רגישים עם האמריקנים, אין לנו גם עניין לחולל סערות, אין לי אפשרות להכחיש כל ידיעת סרק בתקשורת"
יפעת גדות
"הישגיו אפשרו לטפל בעקרות, מצב רפואי המשפיע על יותר מ-10% מכל הזוגות בכל העולם"    "כ-4 מיליון איש נולדו הודות להפריה חוץ גופית (IVF)"
איציק וולף
תנועת הסטודנטים מן הימין פנתה ליו"ר ועדת הבדיקה של ההשתלטות על המשט הטורקי לרצועת עזה בבקשה שיבטל את הזימון ששלח לארגוני שמאל על-מנת שיספקו לוועדה מידע על המשט    "כוונותיהם של אותם ארגוני שמאל אינן טהורות וחלק מפעולתם נועדה לייצר דה-לגיטימציה לזכות ההגנה העצמית של מדינת ישראל"    הוועדה התעלמה מן המכתב
עידן יוסף
ראש העירייה איציק רוכברגר הוציא צו סגירה מנהלי לתחנת "המושבה"    הסיבות: הפרת תנאי משטרה וחוקי תנועה, יצירת מפגעים תעבורתיים וסיכון שלום הציבור, יצירת מטרדי רעש בשעות אסורות, העדר אישור כיבוי אש תקף
יפעת גדות
רוכבי אופניים ששתו מיץ סלק לפני שיצאו למסע אופניים הצליחו לרכוב למרחק ארוך יותר ב-20%
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il