X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
התרופות הקיימות לטיפול באוסטאופורוזיס הן או נוגדות הרס עצם או מעודדות את יצירתה, אבל עד כה לא פותחה תרופה אשר עושה את שתי הפעולות יחד
▪  ▪  ▪
המחלה הניוונית הנפוצה ביותר בעולם המערבי [צילום: AP]

חוקרים באוניברסיטה העברית גילו קבוצה חדשה של חומרים בגוף, שלהם תפקיד-מפתח בבקרה על שימור צפיפות עצם תקינה. על בסיס ממצאי המחקר, פיתחו החוקרים דגם ראשוני של תרופה למניעת אוסטאופורוזיס ולתיקון עצמות שנגועות במחלה. מאמר על המחקר התפרסם בשבוע שעבר בכתב העת היוקרתי Proceedings of the National Academy of Sciences.
קבוצת המחקר, בראשות פרופ' איתי באב ממעבדת העצם, ופרופ' רפאל משולם מהמכון לחקר התרופות באוניברסיטה העברית, כללה את הפוסט דוקטורנטית רים סמום והדוקטורנטים גרי מילמן, אור אופק, אלון באג'יו, יוסי תם, ורדית קרם, וכן מדענים מארה"ב.
אוסטאופורוזיס היא המחלה הניוונית הנפוצה ביותר בעולם המערבי וביטויה בירידה בצפיפות העצמות ובהיחלשותן, אשר גורמות להופעת שברים מרובים. במקרים רבים, גורמים השברים לנכות קשה ולסיבוכים העלולים להסתיים אפילו במוות. הירידה בצפיפות העצם באוסטאופורוזיס נובעת מהרס פנימי של רקמת העצם. עם ההתקדמות בגיל, כמות רקמת העצם שנהרסת גדולה מזו הנבנית וצפיפות העצם יורדת.
התרופה - בשלבי פיתוח
במחקר הנוכחי גילו החוקרים שתאי העצם מייצרים שורה של חומרים המורכבים מחומצות שומניות ומחומצות אמיניות בשם "אציל-אמידים" ואפיינו את הרכבם הכימי המדויק. בהתאם לאפיון, סנתזו החוקרים במעבדה תרכובות זהות ובדקו את השפעתן על תאי עצם בתרבית. בניסוי על עכברים מצאו החוקרים שמרכיבים מסוימים (אולאויל-סרין) בקבוצת החומרים מעלים את צפיפות העצם הן בעכברים בריאים והן בעכברים חולים באוסטאופורוזיס. במקביל, מצאו החוקרים כי העכברים שחולים באוסטאופורוזיס סובלים ממחסור באותו מרכיב בעצמותיהם. ממצאים אלה מצביעים על כך שחומרים על בסיס אולאויל-סרין יכולים לשמש תשתית לפיתוח תרופות לחולי אוסטאופורוזיס.
תרופה המבוססת על חומרים אלו נמצאת כעת בשלבי פיתוח במעבדותיהם של פרופ' משולם ושל פרופ' באב. עד כה בנו החוקרים תרכובות בעלות פעילות משופרת שמהוות בסיס לפיתוח תרופה. חברת "יישום", החברה לפיתוח המחקר של האוניברסיטה העברית, רשמה באחרונה בקשה לפטנט על בסיס הממצאים החדשים ומחפשת שותף מסחרי להמשך פיתוח ההמצאה.
"הממצאים החדשים מראים תפקיד פיסיולוגי חשוב לחומצות שומניות ולנגזרותיהן בוויסות יצירת עצם וספיגתה, ומצביעים על האפשרות לפתח כבר בעתיד הקרוב תכשיר יעיל במיוחד לטיפול באוסטאופורוזיס", אומר פרופ' משולם.
"התרופות הקיימות לטיפול באוסטיאופורוזיס הן או נוגדות הרס עצם או מעודדות את יצירתה, אבל עד כה לא פותחה תרופה אשר עושה את שתי הפעולות יחד", מוסיף פרופ' באב. "היתרון בתרופות על בסיס אולאויל-סרין הוא שהן יכולות לפעול גם כנוגדות הרס וגם כמעודדות יצירת עצם".
עד כה, התבסס חקר ויסות צפיפות העצם בעיקר על חקר חלבונים ועל חקר הגנים. כעת, ממצאי המחקר פותחים תחום מדעי חדש - ליפידומיקה של השלד - חקר החומרים המורכבים מחומצות שומניות ומחומצות אמיניות. לתחום זה חשיבות רבה בהבנת ויסות חילוף החומרים הן בשלד והן בשאר רקמות הגוף.
המחקר התבצע במסגרת פרויקט לבדיקת הקשר בין חומצות שומניות ושינויים במבנה השלד. המחקר מומן בידי הקרן הדו-לאומית למדע ארה"ב-ישראל (BSF) אשר תומכת במחקרים אשר מתבצעים במשותף על-ידי חוקרים מארה"ב ומישראל, ובעזרת מענק מחקר ממכון הבריאות הלאומי של ארה"ב (NIH).

תאריך:  04/10/2010   |   עודכן:  04/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוקרים פיתחו תרופה חדשה לאוסטאופורוזיס
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
המדינה תצטרך להשיב בתוך 60 יום מדוע אישרה הכנסת את התיקון להוראת השעה המשנה את "חוק יסוד: משק המדינה", שלא באמצעות חוק יסוד אחר    עוד נטען כי הכנסת פעלה שלא בסמכות, כאשר אישרה את התיקון לחוק בקריאה ראשונה ואת שם החוק בקריאה שנייה ברוב של פחות מ-61 חברים
עידן יוסף
דיבר בפתח ישיבת הממשלה והציע להתאזר בסבלנות    "מגעים רגישים עם האמריקנים, אין לנו גם עניין לחולל סערות, אין לי אפשרות להכחיש כל ידיעת סרק בתקשורת"
יפעת גדות
"הישגיו אפשרו לטפל בעקרות, מצב רפואי המשפיע על יותר מ-10% מכל הזוגות בכל העולם"    "כ-4 מיליון איש נולדו הודות להפריה חוץ גופית (IVF)"
איציק וולף
תנועת הסטודנטים מן הימין פנתה ליו"ר ועדת הבדיקה של ההשתלטות על המשט הטורקי לרצועת עזה בבקשה שיבטל את הזימון ששלח לארגוני שמאל על-מנת שיספקו לוועדה מידע על המשט    "כוונותיהם של אותם ארגוני שמאל אינן טהורות וחלק מפעולתם נועדה לייצר דה-לגיטימציה לזכות ההגנה העצמית של מדינת ישראל"    הוועדה התעלמה מן המכתב
עידן יוסף
ראש העירייה איציק רוכברגר הוציא צו סגירה מנהלי לתחנת "המושבה"    הסיבות: הפרת תנאי משטרה וחוקי תנועה, יצירת מפגעים תעבורתיים וסיכון שלום הציבור, יצירת מטרדי רעש בשעות אסורות, העדר אישור כיבוי אש תקף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il