X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בדיון הסוער בכנסת בנושא שיעור התמלוגים המגיעים למדינה מקידוחי הגז והנפט בחופי הארץ אמר נציג ועדת ששינסקי כי המסקנות יוגשו עד סוף השנה שלי יחימוביץ': "הממשלה מבצעת כל הזמן מהלכים שיש להם משמעות רטרואקטיבית" יצחק תשובה: "אני צריך להגן על המתקנים שלי וזה עולה הרבה כסף - יש להפחית התמלוגים בכמחצית"
▪  ▪  ▪
דיון סוער ורווי יצרים בוועדת הכלכלה [צילום: פלאש 90]

בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא שיעור התמלוגים המגיעים למדינה מקידוחי הגז והנפט בחופי הארץ, אמר (יום ג', 5.10.10) יעקב מימרן, חבר ועדת ששינסקי לעניין התמלוגים ונציג משרד התשתיות, כי "משאבי הגז הגדולים הם רכוש המדינה וכי מסקנות הוועדה יוגשו עד סוף השנה".
השר יוסי פלד קרא לכל הצדדים הנוגעים לסוגייה למצוא פשרה בהקדם, משום שישנן חברות אירופיות המקיימות משא-ומתן עם ממשלת לבנון על חתימת חוזים ארוכי-טווח לחיפוש גז בתחומה.

"הלוביסטים פעלו באותה דרך עוד לפני שסוגיית הרטרואקטיביות הייתה קיימת"

ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) אמרה כי "הסוגייה הדומיננטית ביותר היא סוגיית הרטרואקטיביות. רוב השטח כבר מחולק. הממשלה מבצעת כל הזמן מהלכים שיש להם משמעות רטרואקטיבית. היא מעלה ומורידה מיסים. היא מקצצת בקצבאות הילדים אחרי שאנשים הביאו ילדים. היא פוגעת בהסכמים פנסיוניים. היא יכולה להעלות גם מס חברות ואז יבוא אדם שהקים מפעל ויטען נגד. איני מערערת על סמכותה של המדינה לשנות את מדיניות המיסוי. על כן ההחלטות שמתקבלות על-ידי הממשלה הן אידיאולוגיות ויש לה זכות לקבל החלטות כאלה. אסור לערער את הסמכות שלנו כמחוקקים וכמדינה לחוקק חוקים".
חברת הכנסת, הנמצאת בין מנהיגי המאבק בכנסת להעלאת התמלוגים, אמרה כי "לפני 10 שנים ישב גדעון תדמור בשם יצחק תשובה ואמר: 'אתם רוצים לשחוט את התרנגולת לפני שהיא הטילה ביצת זהב אחת?'. כבר אז היה לובי משוכלל. ובכל פעם שיש רעיון לשנות את החוק באים ומטרפדים אותו. אז אל תגידו 'מה אתם נזכרים עכשיו?'. כמה פעמים אפשר לעשות מניפולציות עם המציאות? אני מצפה מחברות הדלק להפסיק את הקרב המלוכלך ולעמוד לימין הצעת החוק שלנו. ההצעה מדברת על העלאת התמלוגים תוך כמה שנים ל-20%. שר האוצר יוכל להעלות את מס החברות לגבי גז ונפט עד 60%. החוק מאפשר לשים את הכסף בקרן אחראית שתשקיע את הכספים לטווח הארוך".

"התמלוגים לא צריכים לעלות - אלא לרדת בכמחצית"
תשובה מתגונן בוועדה [צילום: פלאש 90]

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, הגיע לדיון, בהופעה נדירה יחסית מבחינתו במעמדים מסוג זה. לדבריו, "הגז הישראלי צריך ליהנות מכל ההטבות של תוצרת מקומית. מדינות מסוימות ניסו לשנות את מדיניות התמלוגים ופגעו פגיעה קשה בענף. במצרים הקודחים עזבו והיזמים בעקבותיהם, וכעת המצרים שינו את התמלוגים לאפס. היום בארה"ב התמלוגים הם 12.5%. כדי לספק את הגז אני צריך לפתוח צינור שיעלה 6 מיליארד דולר. להגיע לחוף עולה 3 מיליארד דולר, אך יש לזכור שבארה"ב כל התשתיות כבר קיימות. בנוסף, אני צריך להגן על המתקנים שלי וזה עולה הרבה כסף. המשמעות היא שהתמלוגים צריכים לרדת בכמחצית".
תשובה ציין כי כתוצאה מתגליות הגז מחירי החשמל והמים הוזלו לרווחת הציבור. "הכנסות לקופת המדינה גדלו, וחברת החשמל חסכה 30 מיליארד ש"ח. צריך לזכור שסכומי ההשקעה בסדר גודל כזה זקוקים למימון זר, והבנקים הזרים סירבו להשקיע פה. לאחרונה התברר כי המדינה העניקה פטור ל-20 שנה לספקי הגז המצרי. האם יעלה על הדעת שבמקום לעודד גז ישראלי - שאנו נאלצים לשלם קרוב ל-50% מס עליו - נתמודד עם אפליה שכזו?".
אברהם סופר, היועץ המשפטי של חברת נובל אנרג'י, שותפתה של דלק לקידוחי הגז, אמר בוועדה כי שינוי רטרואקטיבי של מדיניות התמלוגים יהווה הפרה של אמנת המסחר בין ישראל לארה"ב. "עורכי דין בינלאומיים רבים מסכימים איתי, ונובל הסתמכה על הבטחות והזמנות מפורשות עם תנאים מוגדרים לפני שהחליטה להיענות למיזמים. במידה שהממשלה תחליט לשנות את הכללים, ארה"ב תצטרך להחליט האם לפעול בשם נובל ולדרוש פיצויים על הנזקים שייגרמו לה. הצדדים הסכימו באמנה כי מחלוקת כזו תידון בבית הדין הבינלאומי לצדק באירופה. אני לא צריך להגיד כמה מצער זה יהיה אם בנות ברית בסדר גודל כזה ייאלצו לפתור בעיות כאלה בבית דין. משאבי הטבע אכן שייכים לישראל אך לא ניתן לעוות את המציאות".

תאריך:  05/10/2010   |   עודכן:  07/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יוסי פלד  יצחק תשובה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אם תשונה מדיניות התמלוגים נפנה לביה"ד הבינלאומי"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מכוערים
עמי1  |  5/10/10 15:25
2
תשובה, דחילקום, תשקשק
איש עצוב  |  5/10/10 16:35
3
לחתום על 12% ולדרוש 20% לממה?
אלישמע  |  5/10/10 18:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
שני מדענים ממוצא רוסי הם שזכו בפרס נובל לפיזיקה    הפרס הוענק להם על עבודתם בחקר פחמן דקיק -גרפן    הוכיחו שהפחמן יכול להופיע בעובי של שכבת אטום
איציק וולף
שותפו לשעבר של משה טלנסקי העיד במשפטו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט    לדבריו, כשאושפז ראש הממשלה לשעבר שרון בבית החולים כשהוא מחוסר הכרה שמח טלנסקי ואמר שהימר על "הסוס הנכון" בטיפוח קשריו עם אולמרט    העד גילה: 30,000 דולר הועברו ליוסי אולמרט
עופר וולפסון
התקן הישראלי החדש לקביעת קודים לייצוג שמות של מטבעות וקרנות נועד לייצר אחידות המאפשרת העברה יעילה וזולה של נתונים ממערכת אחת לאחרת
איציק וולף
אמר כי לא ירצה לסיים את חייו במדינת אפרטהייד    "אילו ידעתי שישראל תהיה מה שהיא היום, לא הייתי חוזר ארצה מאנגליה ב-1978"    "כבר כשחזרתי הודעתי שלעולם רגליי לא יחצו את הקו הירוק. לא אבקר שם, ואינני רוצה שספריי יגיעו לשם"
עופר וולפסון
הסתכמו בכ-17.4 מיליארד שקל, לעומת כ-15 מיליארד שקל בספטמבר אשתקד    הגידול בהכנסות נובע מעיכוב החזרים בחודש ספטמבר, שיוחזר באוקטובר בגלל עיתוי החגים, גידול ביבוא רכב כתוצאה מיבוא נמוך במיוחד אשתקד וגידול בהכנסות מע"מ מייצור מקומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il