X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שלומי שבן, יואב קוטנר, אייל תלמודי, MC גוגה ופרופ' ניסים קלדרון מנסים לפצח את חידת קסמו של אחד היוצרים הבולטים והמשמעותיים במוזיקה הישראלית
▪  ▪  ▪
מאיר אריאל ז"ל [צילום: עכבר העיר]

אחת עשרה שנים חלפו מאז שהלך מאיר אריאל לעולמו. זמן מספיק בהחלט, במונחים של עולם הבידור של היום, כדי להשתכח מהלב ולהפוך לפרק מאובק בתולדות המוזיקה המקומית. אבל במקרה של מאיר אריאל זה נראה אחרת לגמרי.
זכרו וזכרון יצירתו ממשיכים לבעבע בלי הפסקה, מתקיימים גם ללא הנוכחות הפיזית שלו ומסייעים בעיצוב הצליל והמבנה של המוזיקה הישראלית. כותבים ומבצעים אחרים, שזכו להכרה בחייהם, לא זוכים לכזו עדנה אחרי מותם. לשם ההמחשה - אחרי מותו התקיימו אחת עשרה הופעות שנתיות לזכרו שמביאות קהלים גדולים באופן קבוע, שלוש מההופעות האלו הוקלטו ויצאו על גבי תקליטורים. שירים מהעיזבון שלו הולחנו ובוצעו על-ידי אמנים גדולים, שני ספרים ("ברכות והספדים" ו"עצמאי בשטח") עסקו בו ישירות, אלבומים ליקטו את יצירתו והוא מצא את דרכו לתוך שירים של יוצרים בולטים אחרים ("בלוז כנעני" של אהוד בנאי למשל).
מה הסוד? מדוע אנחנו לא מצליחים לשכוח את מאיר אריאל?

אריאל ייצר פולק מקומי

השבוע, כמה רגעים לפני השקת אלבום המחווה לאלבום "רישומי פחם" ועלייתו של מופע פותח בפסטיבל תל אביב למוזיקה בשם "רישומי פחם בצבע", השאלה הזו רלוונטית מתמיד.
אייל תלמודי, שהפיק את אלבום המחווה יחד עם בנו הנדלר ומשמש כמנהל המוזיקלי של המופע, מוצא מספר סיבות לעניין: "הסתלקותו המפתיעה בטרם עת זה חלק מהעניין. הוא פשוט לא הספיק להמאיס את עצמו על אנשים. הקטיעה הזו, כמו להבדיל במקרה של מייקל ג'קסון, נותנת יותר אפשרות גישה של אנשים אליו". תלמודי לא תולה את הקסם רק במותו המוקדם אלא מוסיף "סוג היצירה והעומק שלה מאד מיוחדים. הפזמונאות שלו היא במקום של כתיבת שירים, זה הרבה יותר עמוק מפופ. הוא מייצר איזה פולק מקומי, שיש בו את הסבל, היחס לעם, לאנשים, למצב, לאלוהים. הגאוניות שלו הייתה בהגשה הנונשלנטית וכשמגיעים לבצע אותו מבינים את המורכבות של הדברים".

הקסם שבמילותיו של אריאל

את הקסם שבמילים שכתב אריאל מוצא גם MC גוגה, סולן להקת לוס כפרוס, שלא נולד לתוך העברית של מאיר אריאל אבל מצא בה קסם מיוחד: "כאחד שלא נולד בישראל, נראה לי שהוא אחד הכותבים הגדולים שהיו פה. אני לא יודע אם יהיו כאן עוד כאלה. אנשים היום רוצים את הכל לעוס ומוגש בכפית אבל מאיר גורם להם לחשוב. הדימויים שלו, השפה העשירה שלו והעובדה שהוא עושה זאת בלי אמצעים מתקדמים. בגלל שנחשפתי אליו אחרי שהתפתחתי מוזיקלית והתעצבתי, הוא לא חלק מההוויה שלי. החיבור שלי הוא ליוצר ולטקסטים שלו".
שלומי שבן, שלוקח חלק בפרויקט וביצע גרסת כיסוי ל"דאווין של שיר מחאה" באלבומו האחרון טוען שהקסם הוא "שילוב של דמיון, דיוק, תעוזה, מקוריות ורגישות. השירים שלו כל כך רב-רובדיים שבכל פעם שאתה שומע אותם, תגלה אבן שלא הפכת. בשמירת המורשת המוזיקלית שלו יש מידה של צדק היסטורי. בחייו הוא היה מופיע במקומות קטנים וחצי ריקים והיום, דווקא אחרי לכתו אנשים זוכים להכיר אותו. לאוזן ששומעת אותו בפעם הראשונה, היה משהו קצת מרחיק בהגשה שלו אבל מי שאהב את מאיר אריאל "השלם", התאהב גם בהגשה.
יואב קוטנר, שדר רדיו וחבר-מעריץ של אריאל מאמין שלתופעה הזו ישנם גורמים עיקריים. "הראשון הוא אלמנתו וכל המנגנון שקם להנצחת זכרו וכולל אנשים כמו יהודה עדר, שלום חנוך ואנוכי. אנשים שעובדים בלי מטרה כלכלית אלא בכדי שלא ישכחו". קוטנר מאמין שלאמנים המבצעים משיריו של אריאל יש משקל משמעותי בשמירת זכרונו: "האנשים הגדולים (אהוד בנאי, שלום חנוך, ברי סחרוף) עושים שרות נהדר ליצירה שלו. הגורם השני ששומר על הזיכרון הוא טיב היצירה עצמה: "מאיר כתב שירים שבחלוף הזמן מגלים את הכוח שלהם. שירים שלא מפחדים להיות ארוכים ולא מובנים. לקהל היום יש געגוע לתקופה שבה המוזיקה הייתה יותר מבידור, וחלקו חוזר לדברים שהיו פעם. מתייחסים אליו כאילו הוא בחיים בגלל חוסר הסיפוק".
פרופ' ניסים קלדרון, מחבר הספר "היום השני" ועורך סדרת מפגשים בין שירה למוזיקה, מספק תמונה בהקשר רחב יותר. "אני חושב שמתרחש פה תהליך מעניין והוא רצון של הקהילה האמנותית לתת לעצמה מסורת מוזיקלית, כזו שתהיה עמידה במבחן הזמן. יש לנו מסורת מילולית נהדרת כמו התפילות והטקסטים הדתיים, אבל לא מסורת מוזיקלית. עם התחלת הפרויקט הציוני היה ניסיון ליצור צליל מוזיקלי אותנטי. הניסיון נכשל והזמר הארץ ישראלי הפך לדידקטי, מיושן ובעייתי".
למיקום של אריאל על ציר הזמן יש, לפי קלדרון, תפקיד מכריע בשמירת הזיכרון שלו. "אנחנו מתעקשים שזו תהיה התרבות המתחדשת שלנו. לא שרים אותו כדי להיזכר, אלא כדי לברר איך זה כעת, בגלל שמאיר אריאל עמד על סף סוף הזמר העברי ותחילת התקופה המתחדשת. הוא ביקש לחבר בין אלתרמן ודילן, לייצר מסורת שלא אובדת עם הזמן". כמו האחרים גם פרופ' קלדרון מאמין שלטקסטים יש אריאל יש משקל ייחודי ומשמעותי אך הוא טוען כי לא ניתן להפריד אותם מהמוזיקה: "הטקסטים מאד מוזיקליים. בלי המוזיקה גם הטקסט לא קיים. הוא המציא מנגנון שמחפש צלילים בתוך השפה ומתוכם בונה משמעות – התוכן מוליד מלודיה וחוזר ממנה אל המילים".
שלל הסיבות הללו מספרות המון גם על האיש ולא רק על היצירה. אריאל היה מודע לחלוטין לכך ששיריו אינם נגישים לקהל הרחב אך לא היה מוכן לוותר על האמת שלו. היה ברור לו שהטקסטים מורכבים ומפותלים אך רק כך ניתן היה לספר את הסיפור. הוא ראה בכתיבה תהליך תובעני מאד שדרש ממנו המון תעצומות וביקש לקבל את אותה רמת השקעה ומחויבות מקהל המאזינים שלו. הוא אומנם הצהיר שהוא יוצר בעיקר עבור עצמו אבל רצה להצליח ולהגיע לקהלים גדולים. מופע המחווה והאלבום שמלווה אותו, לדעת קוטנר והאחרים, גואלים את היצירה של אריאל בכלל ואת "רישומי פחם" בפרט מהשכחה, וזהו תהליך מבורך.
אין תשובה אחת ברורה וחדה לשאלה שנשאלה בתחילת הכתבה. ברור שהיא מורכבת ממכלול הסיבות שהוזכרו כאן וברור עוד יותר שקהל ואמנים מוצאים גם היום, אחת עשרה שנים לאחר מותו, רלוונטיות ויופי בשירים של מאיר אריאל. ימים יגידו מה גורלו של מפעל ההנצחה הזה ומה מקומו של מאיר אריאל בהיכל ההיסטוריה של המוזיקה הישראלית. נכון להיום, הוא נקודת הציר הבולטת ביותר ביצירתה של מוזיקה ישראלית ואחד התורמים הבולטים לתוכן הנוכחי שלה.

תאריך:  17/10/2010   |   עודכן:  17/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מייקל ג'קסון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה אנחנו לא מצליחים לשכוח את מאיר אריאל?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
סליחה, מי זה מאיר אריאל ? ל"ת
אזרח ותיק מאד  |  17/10/10 12:31
 
- הצנחן המזמר ל"ת
ארול  |  17/10/10 21:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
דחה את הודעת ראש הממשלה כי חודשו המגעים לשחרור בנו    משפחת שליט מפגיה מול ישיבת הממשלה בדגניה א'
יפעת גדות
חוקרים גילו חלבון בשתן שיכול לרמז על סיכון לפתח את המחלה    מקווים לבדיקה עתידית מדויקת וזולה
איציק וולף
עורכי הדין של המרגל הישראלי הכלוא בארצות הברית כבר 25 שנים פנו לנשיא האמריקני בבקשה שיקצוב את עונשו לתקופת העונש הארוכה שכבר ריצה    "25 שנים הם זמן ארוך, אסתר ואני מקווה שהנשיא אובמה יגיע למסקנה כי הצדק איננו צריך לחכות יותר"
מחלקה ראשונה
העיתונאית כרמלה מנשה איתרה את העובדת מן הפיליפינים    העובדת: השומרים לא בדקו אותי, נכנסתי לבית בלי בדיקה גופנית    היועמ"ש נמנע מלחייב את השב"כ למסור את הראיה שהייתה חסרה לצורך העמדה לדין בפרשה
עידן יוסף
חיל האוויר פגע בחוליה שעסקה בהכנות לירי רקטות לעבר דרום הארץ    אחד המחבלים נפצע קשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il