X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
סימנים מעידים על כך שאנשים הלכו מרחק רב כדי להשיג דגנים, למרות העבודה הקשה שנדרשה כדי להפוך אותם למשהו אכיל, רק כדי להכין מהם משקה אטרקטיבי אותו יגישו בסעודות החברתיות הבירה יוצרה כמעט רק בחברות מסורתיות ולאירועים מיוחדים במטרה להרשים את האורחים, לשמח אותם ולשנות את גישתם לטובת המארחים
▪  ▪  ▪
לשמח את האורחים [צילום: AP]

מספר ארכיאולוגים משוכנעים כי קיימת אפשרות שהבירה עזרה להתפתחות הציוויליזציה. הטענה שהעלו היא שאיכרים בתקופת האבן השתמשו בדגן לא רק כדי למלא את בטנם אלא גם כדי "לשמח את לבבם", זאת על-ידי הפיכת הדגנים לבירה.
הסימנים המעידים על כך שאנשים הלכו מרחק רב כדי להשיג את הדגנים, למרות העבודה הקשה שנדרשה כדי להפוך אותם למשהו אכיל, והידיעה כי סעודות היו למעשה מפגשים חשובים בבניית הקהילות החברתיות, תומכים ברעיון שהדגנים אכן שימשו לייצור בירה. כך דיווחו חוקרים מאוניברסיטת סימון פרייזר שבקנדה.
התחלתה של החקלאות היא בתקופה האבן המאוחרת (הנאוליטית) לפני כ-11,500 שנה. קבוצות אנשים שחיו חיי נוודות בתחילה התיישבו ובאו במגע האחד עם השני לעתים תכופות יותר, וכך יצרו את הנחת הבסיס להרגלים חברתיים מורכבים יותר, ואלו קבעו את ייסודן של קהילות חברתיות מורכבות יותר.
האנשים מתקופה היסטורית זו, שחיו באזור גדול בדרום מזרח אסיה שנקרא לבנט - מזרח הים התיכון, התפתחו מתרבות תקופת האבן התיכונה, והיו סוללי הדרך בשימוש בדגני בר - התנהלות שהפכה מאוחר יותר לחקלאות לשמה ולהתנהגות חברתית מיושבת יותר. ההסבר הברור והפשוט ביותר להתפתחות זו הוא הצורך במזון.
ראיות ארכיאולוגית מראות כי עד לתקופה הנאוליטית דגנים כמו שעורה ואורז היוו רק מרכיב מינורי בתזונה, בעיקר משום שנדרשה עבודה מייגעת כדי להפוך אותם למשהו אכיל והיה צורך לאסוף, לנפות, לקלף ולטחון אותם - כולן מטלות הדורשות זמן רב.
אזורים כמו סוריה מעידים על כך שאף על-פי כן אנשים הלכו מרחק רב ביותר כדי לייצר דגנים (60 עד 100 קילומטרים). ניתן לשער כי העבודה הקשורה לדגנים הפכה אותם אטרקטיביים בסעודות בהן אפשר היה להציע לאורחים מזונות שהיו קשים או יקרים להכנה, ובירה הייתה הסיבה העיקרית לייצור הדגנים ששימשו להכנתה.
הארכיאולוגים הדגישו כי המסקנה היא לא שהשתייה והחליטה הן שעזרו להתחיל את הציוויליזציה, אלא שהקונטקסט של הסעודות קשר את הבירה להופעת קהילות מורכבות יותר. הסעודות בתקופה זו היו הרבה יותר מאשר מפגש חברתי וכללו טקסים שהם בעלי משמעות חברתית מזה אלף שנה - מהסעודה האחרונה (הארוחה האחרונה שאכל ישו טרם הליכתו אל מותו) ועד לחג ההודיה.
הסעודות חיוניות בחברות מסורתיות ליצירת פלגים, קשרים בין אנשים, כוח פוליטי ורשתות תמיכה חברתיות, וכל אלו חשובים ביותר להתפתחות סוגים מורכבים של חברות.
בסעודות מסורתיות בכל העולם ישנם שלושה מרכיבים שקיימים בצורה כמעט אוניברסלית. אחד הוא הבשר, השני הוא סוג מסוים של דגנים, לפחות בחצי הכדור הצפוני, בצורה של לחם או דייסה או משהו דומה. השלישי הוא אלכוהול, ומשום שיש צורך בדגנים, כמו גם בזמן ובמאמץ, הוא יוצר כמעט רק בחברות מסורתיות ולאירועים מיוחדים במטרה להרשים את האורחים, לשמח אותם ולשנות את גישתם לטובת המארחים.
בישול האלכוהול היה שלב התפתחותי מאוד מוקדם, שקשור לביות הראשוני שנראה בתקופות נאוליטיות בסין ובסודן, לכלי החרס הראשונים שנמצאו ביוון וכפי הנראה גם לשימוש הראשוני בתירס. ישנן ראיות נסיבתיות לכך שהבישול היה קיים כבר בתקופת האבן המאוחרת, משום שכל הטכנולוגיה שנדרשה הייתה כבר קיימת - שמרים מתורבתים, אבני ריחיים, כלים לבישול ואבנים להדלקת האש - כולם סימנים לחימום הנדרש כדי להכין את התערובת.

תאריך:  07/11/2010   |   עודכן:  07/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
אוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע תעניק את התואר ליו"ר הוועדה הקרואה בירוחם על תרומתו הרבה לחיזוקו של היישוב על-ידי שדרוג מערכת החינוך, השקעה בהון האנושי ופיתוח תשתיות באזור    תואר ד"ר יוענק גם לסופר א.ב. יהושע, לפרופ' יקותיאל גרשוני, לפרופ' אליאורה רון ולפרופ' רחל אלבוים-דרור
יפעת גדות
הילד מחייך ונראה ערני
יפעת גדות
כ-1.3 מיליון איש מאוכלוסיה המונה מעט פחות מ-10 מיליון חיים באוהלים, במחנות פליטים ותחת כיפת השמים    מזג האוויר הקר והרחובות המוצפים השאירו אלפי אנשים בסיכון למחלות קטלניות כמו מלריה, דלקת ריאות וכולירה
איציק וולף
ראש הממשלה יצא לארצות הברית ובפגישתו עם מזכ"ל האו"ם הוא צפוי להציג את תוכנית ישראל לנסיגה מחלקו הצפוני של הכפר רג'ר
איציק וולף
ועדת השרים לענייני חקיקה תדון בהצעת חוק שתחייב כל חברת אשראי המחזיקה בנתח שוק של לפחות 10% לסלוק את כל כרטיסי האשראי    מציע החוק, ח"כ דנון: הגיע הזמן שהמונופול שחברה אחת החזיקה במשך שנים בשוק יישבר. הצעת החוק תוודא שבעלי העסקים הקטנים והבינוניים לא יוציאו עשרות אלפי שקלים על עמלות מיותרות לחברות כרטיסי האשראי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il