X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בין השנים 2010-2000 בוטלו 788 מאמרים רפואיים כשליש בוטלו בגלל טעויות רציניות, השאר בוטלו בגלל זיוף נתונים או סילוף ועיוות הנתונים ארה"ב במקום הראשון אחרי סין ואחריהן יפן, הודו, בריטניה, קוריאה הדרומית וגרמניה
▪  ▪  ▪
תוצאות שקריות [צילום: פלאש 90]

מחקר חדש מגלה כי קרוב ל-800 מסמכים מחקריים לא פורסמו על-ידי כתבי-עת רפואיים בעשור שחלף בגלל טעויות רציניות או בגלל נתונים מזויפים, רבים מהם חוברו על-ידי חוקרים אמריקנים.
למעשה, מדענים אמריקנים אחראים ל-169 מהדוחות שבוטלו בגלל רשלנות לכאורה וטעויות רציניות, כמו גם ל-84 מהמסמכים שלא פורסמו בגלל הונאה גלויה וברורה, יותר מכל מדינה אחרת בעולם.
נשיא הקבוצה לייעוץ תקשורתי רפואי בניו-יורק, גרנט סטין, שפרסם את הנתונים, ציין כי עובדות אלו אינן מעידות על כך שחוקרים אמריקנים נוטים להונות יותר מאחרים, אלא הן משקפות את העובדה שחוקרים אמריקנים מפרסמים כמות גדולה יותר של מחקרים יחסית לחוקרים ממדינות אחרות.
לדבריו, יש צורך במשנה-זהירות משום שמדענים מסוימים מתייחסים לפרסום מאמר בכתב-עת בעל השפעה כדלת כניסה לעולם התהילה וההון, וחלקם אף מוכנים לזייף נתונים כדי לעבור דרכה.
הממצאים פורסמו בכתב העת "Journal of Medical Ethics".
788 ביטולים ב-10 שנים
סטין סרק את הנתונים של הספרות המקצועית וחיפש אחר כל מסמך מדעי שנדחה על-ידי כתבי העת הרפואיים בין השנים 2010-2000. מבין 788 הדחיות, הוא מצא סיבות ל-742 מהן, למרות שהסיבות שניתנו היו לעתים לא ברורות. כשליש - 545 - בוטלו בגלל טעויות רציניות. השאר - 197 - בוטלו בגלל זיוף נתונים (נתונים מזויפים של יצרנים) או סילוף ועיוות הנתונים (עריכה סלקטיבית של מידע, כמו השמטה של ממצאים שאינם מאשרים את התוצאה המיוחלת).
אחרי ארצות הברית, סין היא המדינה עם 89 מאמרים שנדחו, כולל 20 דחיות בעקבות הונאה. את המקום אחרי סין תופסת יפן, אחריה הודו, בריטניה, קוריאה הדרומית וגרמניה.
מאמרים כוזבים פורסמו בעיקר בעיתונים רפואיים בעלי השפעה רבה ופרופיל גבוה, בניגוד למאמרים שנדחו על בסיס סיבות פחות ברורות.
53% מהמסמכים המחקריים המזויפים נכתבו על-ידי עורכים שכבר נדחו בעבר בעקבות מסמכים כוזבים ששלחו. חוקרים שהמחקרים שפרסמו נדחו בעקבות טעויות, שלחו פחות מאמרים נוספים לעומת אלו שזייפו נתונים. רק 18% נדחו בגלל טעויות.
חלק מהמקרים המפורסמים ביותר של מחקרים כוזבים פורסמו במסמך שכלל גם את עבודתו של וואנג וו-סוק, חוקר מקוריאה הדרומית שבשנים 2004 ו-2005 פרסם שני מסמכים בכתב-העת המדעי "Science", בהם דיווח כי יצר תאי גזע אנושיים בעזרת שיבוט. שני הפרסומים בוטלו מאוחר יותר לאחר שהתגלה כי הם כוזבים.
במקרה אחר, ד"ר סקוט רובן, רופא מרדים מהמרכז הרפואי בייסטייט שבמסצ'וסטס, "זכה" לביטול של 13 דוחות שפרסם לאחר שהתגלה כי זייף מחקר על תרופות נגד כאבים הניתנות לאחר ניתוח, במיוחד על השימוש ב-celecoxib וב-pregabalin.
מדוע הם עושים זאת?
באקדמיה, חוקרים רבים מרגישים לחץ לפרסם מאמרים ומחקרים בכתבי-עת משפיעים כדי להבטיח את קידומם, לזכות בקביעות ולקבל מענקים רבים יותר שיאפשרו להם להמשיך את עבודתם.
אך השקרים לגבי הנתונים לא רק שאינם אתיים ומזיקים לחולים, אלא גורמים גם להרס עצמי. כשחוקר מפרסם ממצא, הוא הופך לחלק מהתיעוד הציבורי וחוקרים אחרים ינסו לחזור על הממצאים, במיוחד אם המחקר המקורי עורר תשומת לב.
ברגע שחוקרים אחרים לא מצליחים לאמת את הממצאים, הספקות מתחילים להתעורר, ובסופו של דבר הם גם מתגלים. ההצלחה בטווח הקצר לה זכו תוביל אותם לכישלון צורב בטווח ארוך.
המחקר של סטין גילה כי דוחות מחקריים שקריים פורסמו בדרך-כלל על-ידי מספר עורכים, אולי בגלל שקל יותר "לחלוק" בהונאה כשכל חוקר מודע רק לחלקים קטנים מהמחקר או משום שהאשמה מתחלקת בין כמה אנשים.

כל הבריאות בכף ידך
תאריך:  17/11/2010   |   עודכן:  17/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 קוריאה הדרומית
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מאות מחקרים מזויפים מתפרסמים בכתבי-עת רפואיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
פרופ' יצחק בן-ישראל, היו"ר החדש של המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי, הציג בפני ועדת המדע והטכנולוגיה את המליאה החדשה של המועצה
יואב יצחק
שלושה חודשים לפני שנפטר חתם סמי שמעון על מסמך המתקצב כתרומה הקמת בית יתומים בנתניה בסכום של 7 מיליון דולר    יורשיו מתכחשים להבטחה וטוענים שאין מסמך    לידי News1 הגיע המסמך שמסתירים מבית המשפט
איציק וולף
לשכת ראש הממשלה הבהירה כי בפגישת נתניהו וקלינטון בניו-יורק כלל לא נידונה שאלת המשך הבניה בירושלים    זאת מתוך ההבנה שבנושא קיימים חילוקי דעות בלתי ניתנים לגישור בין ישראל לארצות הברית
איציק וולף
המס המינימאלי לחפיסת סיגריות יעלה ל-9.5 שקלים ועל ליטר ביו-דיזל יוטל מס של 2.5 שקלים    הכנסות המדינה ממסים על הסיגריות ועל הביו-דיזל צפויות לעלות בכ-900 מיליון שקלים
איציק וולף
השרים משה יעלון, סילבן שלום ויולי אדלשטיין הצטרפו ל-11 החותמים על הקריאה לכבד את החלטת הקבינט ולהמשיך בבנייה ביהודה ובשומרון    השר כחלון הודיע כי הוא מתנגד להקפאה אך לא יחתום על המכתב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il