X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המידע המצטבר לגבי השפעתם של הרכיבים במשקאות אנרגיה אלה על הבריאות ובטיחות השימוש בהם הולך וגדל בעשרות השנים האחרונות עם העלייה בצריכתם החלו רשויות בריאות בעולם להביע עניין ודאגה בתחומים שונים, בעיקר בנטייה ההולכת וגוברת של צרכנים צעירים כמו ילדים ונוער, לצרוך משקאות אלה באופן בלתי מבוקר ובכמויות מוגזמות עם או ללא משקאות אלכוהוליים
▪  ▪  ▪
[צילום: יח"צ]

בשנים האחרונות חלה בעולם ובישראל מגמת עלייה בצריכתם של משקאות המכונים "משקאות אנרגיה". ייחודם של משקאות אלה בכך שהם מכילים כמות גבוהה של קפאין, לצד מרכיבים נוספים כמו טאורין, די גלוקורונולקטון ולעיתים אף ויטמינים מקבוצת B ותמציות צמחים שונים כמו גוארנה או גינסנג.
המידע המצטבר לגבי השפעתם של המרכיבים במשקאות אלה על הבריאות ובטיחות השימוש בהם הולך וגדל בעשרות השנים האחרונות. עם העלייה בצריכתם החלו רשויות בריאות בעולם להביע עניין ודאגה בתחומים שונים, בעיקר בנטייה ההולכת וגוברת של צרכנים צעירים כמו ילדים ונוער, לצרוך משקאות אלה באופן בלתי מבוקר ובכמויות מוגזמות עם או ללא משקאות אלכוהוליים.
מורידים מחירים
החל משנת 1987 הוחל הייצור והשיווק המסחרי הראשון של משקה בשם "רד בול" באוסטריה. משנות התשעים הוחל בשיווק אגרסיבי של המשקה במדינות רבות נוספות באירופה, צפון אמריקה, ישראל ועוד. ההצלחה המסחרית העצומה של המשקה הביאה להתחלת הייצור והשיווק של מותגים רבים נוספים, המכילים רכיבים דומים.
בישראל החל השיווק של משקאות מסוג זה לפני למעלה מעשור במסגרות של פאבים ומסעדות והתרחב בהדרגה לנקודות מכירה רבות נוספות: רשתות השיווק, קיוסקים ופיצוציות, מכונות לממכר משקאות, קפיטריות ועוד. הרחבת הייצור ואמצעי השיווק האגרסיביים של משקאות אלה, כמו גם הוזלה ניכרת במחירם (פחית משקה נמכרת במחירים של כ-2.5 שקל), הביאו להגברת השימוש בהם גם בקרב בני נוער וילדים.
סיכון לאוכלוסיה הצעירה
צריכה בלתי מבוקרת ובכמויות מוגזמות של משקאות אלה בעיקר בקרב צעירים, ילדים ובני נוער מביאה לצריכה גבוהה של קפאין, זאת בנוסף לצריכה של קפאין ממקורות אחרים כמו: משקאות קלים ומים בטעמים שונים, תה, קפה, שוקולד ותרופות. קפאין הוא חומר פרמקולוגי אשר מעלה את רמת הערנות ומפיג עייפות, מרחיב או מצר כלי דם (מפחית כאבי ראש), מעלה לחץ דם, משתן ועוד.
צריכה עודפת שלו גורמת לתופעות לוואי שליליות, ביניהן חרדה, מתח, כאבי ראש, עצבנות, חוסר שינה, טכיקדיה, אובדן תיאבון, שלשולים, סחרחורות, רעד בידיים וכפי שנצפה לאחרונה, עלייה בסיכון להתמכרות לקפאין ולחומרים אחרים כמו ניקוטין, אלכוהול וקנביס. ילדים ובני נוער רגישים יותר ממבוגרים למגוון ההשפעות השליליות של קפאין.
צריכת משקאות אלה מקובלת הן בפני עצמם והן בשילוב עם משקאות אלכוהוליים, במטרה "לנטרל" חלק מהתסמינים הדפרסיביים הנובעים מצריכת אלכוהול. כתוצאה מכך פוחתת המודעות של שתייני האלכוהול לכמות האמיתית הנצרכת וצריכת האלכוהול עולה עד למצבי שכרות על מאפייניה המזיקים: הסכמה לפעילות מינית בלתי רצויה, הסכמה להסעה באמצעות נהג ששתה אלכוהול, יותר פגיעות גופניות ומעורבות בתגרות וקטטות. כבר עתה קיימות עדויות לחלק מהבעיות הללו בישראל.
חלק ממשקאות אלה מכילים סוכרים. צריכה של משקאות אלה בכמות גבוהה גורמת לנזק לשיניים ולצריכה עודפת של קלוריות ריקות.
מאבק במשקאות
הפעולות שננקטו בשנים האחרונות הן, בין היתר, פרסום דף מידע באינטרנט בשנת 2003, מצגת בנושא קפאין והצגת בכנס תזונה מונעת בשנת 2005.
כמו-כן נעשו הנחיות סימון של מוצרי מזון ומשקאות המכילים קפאין מכל מקור בכמות של מעל 150 מ"ג/ליטר: "כמות קפאין גבוהה" ורישום אזהרות והגבלות: "לא מומלץ לנשים בהריון וילדים עד גיל 12", וכן הנחיות סימון בתוספי תזונה: "מבוגרים וילדים מעל גיל 12, לא לצרוך יותר מכמוסה כל 3-4 שעות, "אין להשתמש בכמוסה כמעורר", "לא מומלץ לאנשים הצורכים מזונות, תרופות וכד' המכילים קפאין".
משרד הבריאות מתכנן לנקוט בפעולות נוספות בעתיד, כמו לדוגמא, עידכון דף מידע באינטרנט בנושא קפאין, שיתוף פעולה עם משרד החינוך בנושא הסברה בבתי הספר לילדים ונוער כחלק ממערך ההסברה בנושא אלכוהול וחומרים אחרים.
תוכניות נוספות הן הסברה והדרכה באתר האינטרנט של המשרד, כוללת אזהרות להורים, מורים, ילדים ובני נוער בנושא משקאות אנרגיה בפרט וקפאין בכלל, עריכת סקרים בקבוצות ממוקדות ובמגזרים שונים כולל גם המגזר הערבי לניטור הבעיה, סימון - הפיכת ההנחיות לסימון לתקנות מוסדרות וכן החמרת אופי וסוג הסימון, כולל הגבלות מכירה לגילאים שונים, וכן הגבלת מכירה - בדומה לאלכוהול, מכירה למבוגרים בלבד.

כל הבריאות בכף ידך
תאריך:  21/11/2010   |   עודכן:  21/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גובר החשש הבריאותי ממשקאות אנרגיה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אני קראתי שזה משפיע באופן
פוריות  |  22/11/10 01:36
2
מה הם נזכרו פתאום?
נדב  |  22/11/10 10:40
3
לא הגיוני בכלל..
אפרת זייד  |  22/11/10 10:48
4
לא הגיוני בכלל..
אפרת זייד  |  22/11/10 10:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
מזכ"ל ה-OECD טען בפני שרי הממשלה כי הסיבה לצמיחה המהירה בישראל נובעת מכך שלישראל יש פחות גרעונות, חובות ושיעור אבטלה ממדינות אחרות בארגון    מתח ביקורת על בועת הנדל"ן הישראלית: בכל העולם מחירי הדירות יורדים    נתניהו: כלכלת ישראל מצליחה כי אנו שומרים על שלושת כללי היסוד של הכלכלה
יפעת גדות
שגרירת גרמניה - "אנו מבקשים לא להתייחס לסקר ולא להיכנס לדיון הציבורי בנושא בישראל"    ראשי הקהילה היהודית בגרמניה - "הנתון מפתיע, בישראל מבינים שמדובר בגרמניה אחרת"
איציק וולף
השר הרצוג אמר בישיבת הממשלה כי על שר הפנים לאפשר כניסתם של עובדים זרים לחקלאות ועל הרשויות האחרות למצוא פתרונות נוספים על-מנת למנוע את הפגיעה בשכבות החלשות
שירלי בר דיין
במכבי מסרבים להיגרר לסערה אחרי ההפסד לק"ש: הטעות עם בן שמעון לא תחזור
יפעת גדות
קיבלה אישור מה-FDA להתחלת ניסוי שלב שלישי מזורז לחיסון הכלבת    במו"מ מתקדם עם חברה בינלאומית בתחום הפרמצבטיקה לקראת חתימה על הסכם אסטרטגי להשלמת הפיתוח הקליני והפצת החיסון הפסיבי לכלבת בארה"ב    משווקת את המוצר בהצלחה בישראל, בדרום אמריקה ובאסיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il