X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
התיקון לחוק נועד להתמודד עם קבוצות ריכוז שמהוות כשל תחרותי מרכזי בענפי משק בהם קיים צירוף של מיעוט מתחרים עם חסמי כניסה גבוהים
▪  ▪  ▪
"התיקון נועד להעמיד לממונה על ההגבלים העסקיים כלים להתמודדות אפקטיבית". שר התמ"ת בן אליעזר [צילום: פלאש 90]

הצעת התיקון לחוק ההגבלים העסקיים שמסדירה את ההתמודדות עם תופעת קבוצות הריכוז, אושרה (יום ב', 29.11.10) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.
ההצעה מתקנת את הגדרת "קבוצת ריכוז". ההגדרה הנוכחית מבוססת על מידת התחרות בפועל ששוררת בין חברי קבוצת הריכוז, וקובעת כי קבוצת ריכוז תתקיים מקום בו לא שוררת ביניהם תחרות בכלל או ש"קיימת ביניהם תחרות מועטה בלבד". אלא, שבפועל, בלתי מעשי ולעתים רבות אף בלתי אפשרי למדוד אמפירית את רמת התחרות. ההצעה מביאה מבחן בר אכיפה לזיהוי הענפים בהם קיימת בעיית תחרות.
בנוסף, הצעת החוק מחליפה את ההסדר הקיים בחוק, לפיו על חברי קבוצת הריכוז חלות נורמות זהות לאלה החלות על בעל מונופולין. סוג ההתנהגויות שהחוק אוסר על בעל מונופולין, הוא לאו-דווקא אותן התנהגויות שמעוררות קשיים בעטייה של קבוצת ריכוז על כן מקנה הצעת החוק סמכות לממונה על ההגבלים העסקיים ליתן הוראות לחברי קבוצת ריכוז, כולם או חלקם, כדי למנוע פגיעה או חשש לפגיעה בציבור או בתחרות או כדי להגביר משמעותית את התחרות בין חברי הקבוצה או בענף או ליצור תנאים להגברת התחרות בין חברי הקבוצה או בענף.
הצעת החוק מסדירה את ממשק העבודה שבין הממונה לבין משרדי הממשלה הרלוונטיים, הממונה ייוועץ עם המשרד הממשלתי או הגוף האחר אשר אמונים על הסדרתו הכלכלית הכוללת של התחום שבו פועלת קבוצת הריכוז, בנוגע לכוונתו ליתן הוראות לקבוצות ריכוז שעניינן מניעת פגיעה או חשש לפגיעה משמעותית בציבור או בתחרות בעסקים בין חברי הקבוצה או בענף. כמו-כן, ייוועץ הממונה עם המשרד הממשלתי או הגוף הנוגע בדבר לפני פניה לבית הדין בבקשה לניתוק בעלויות צולבות בין חברי קבוצת ריכוז.
סמכויות נוספות לממונה על ההגבלים העסקיים
כאשר מדובר בשימוש בסמכות של הגברת התחרות, להבדיל ממניעת פגיעה בה, מסמיכה הצעת החוק את הממונה לפעול כלפי קבוצת ריכוז במישור שבו אין הוא מוסמך לפעול כיום. לפיכך, מוצע כי כאשר פעולת הממונה כאמור מכוונת לשם הגברת התחרות, ומשרד ממשלתי או גוף אחר אחראים על ההסדרה הכלכלית הכוללת של הענף הרלוונטי, יפעל הממונה לאחר קבלת הסכמתו של המשרד או הגוף המסדירים את הענף.
בהצעת החוק מוצע לקבוע הסדרים פרטניים להפעלת הסמכויות הקבועות בסעיפים לעניין ענפי הבנקאות והביטוח, נוכח ההשפעה האפשרית והייחודית של קריסה של בנק או של חברת ביטוח גדולה, על המשק הישראלי בכללותו. בשני המקרים הממונה יודיע מראש למפקחים על ענפים אלה, לפי העניין, על כוונתו להפעיל את סמכויותיו לפי סעיפים אלה בתחומי האחריות שלהם. המפקחים האמורים רשאים לעצור את פעולות הממונה אך ורק במקרה שבו הם מגיעים לכלל מסקנה שלפיה הפעלת הסמכויות כאמור תסכן את היציבות של תאגיד בנקאי או של המערכת הבנקאית (לעניין נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים) או של ענף הביטוח והחיסכון הפנסיוני (לעניין הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר).
שר התמ"ת, בנימין בן-אליעזר, שקידם את ההצעה ביחד עם הממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן, אמר כי התיקון לחוק נועד להתמודד עם קבוצות ריכוז, או אוליגופולים, שמהווים כשל תחרותי מרכזי בענפי משק בהם קיים צירוף של מיעוט מתחרים וחסמי כניסה גבוהים. "כתוצאה מכך נפגעת התחרות, נפגעים הצרכנים ונפגע המשק. התיקון נועד להעמיד לממונה על ההגבלים העסקיים כלים להתמודדות אפקטיבית עם בעיות תחרות מסוג זה". את ההצעה הציגה במליאה סגנית שר התמ"ת אורית נוקד.
לדברי בן-אליעזר, "התיקון המוצע מפריד בין מערכת הנורמות שחלה על בעל מונופולים לבין זו שתחול על חבר בקבוצת ריכוז, וזאת נוכח ההבדלים המשמעותיים בין התופעות הכלכליות. הניסיון המצטבר מראה כי הבדלים אלה מחייבים התייחסות נפרדת בחקיקה.

תאריך:  29/11/2010   |   עודכן:  29/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אורית נוקד  רונית קן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את חוק קבוצות ריכוז
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, הגיבה לראשונה על הדלפת רבע מיליון המסמכים הדיפלומטיים באתר ויקיליקס    "אין שום דבר אמיץ בגרימת נזק ליחסים השלווים בין אומות שעליהם נשען הביטחון הלאומי שלנו"    איימה בנקיטת צעדים אגרסיביים נגד מפרסמי המידע
עופר וולפסון
תשלם את הסכום במזומן, בפרמיה של 36% מעל מחיר הסגירה של המניה בסוף השבוע בנאסד"ק
איתמר לוין
בית המשפט העליון בהרכב תשעה שופטים קובע שניתן להפעיל סמכות זו רק במקרים חריגים ביותר    ביניש: "עמדת הרוב [בדיון הקודם, א.ל.] מותירה בידי הנשיא סמכות מוחלטת, שאין עליה פיקוח או ביקורת, באופן שאינו מתיישב עם רעיון האיזון והבקרה המאפיין את הממשל והדמוקרטיה בישראל"
זיו אברג'יל
חלוצה של אשקלון (כמו הקשר) צווה להתאמן לבד, טוען שהעונש לא ראוי
עופר וולפסון
23 תלמידים סיימו את קורס הגישור הראשון שהתקיים במרכז האקדמי כרמל בחיפה, במסגרת היחידה ללימודי החוץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il