X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
עורכות הדין מבקשות מבג"ץ לפסוק שהמבקר חרג מסמכותו משרד המבקר: יש חשיבות בהטלת אחריות אישית
▪  ▪  ▪
המבקר לינדנשטראוס. טעה? [צילום: פלאש 90]

עו"ד רות בלום-דוד ועו"ד אריאלה אנטלר-סגל מבקשות מבג"ץ לקבוע, כי מבקר המדינה שגה בצורה קשה ביחסו להן את האחריות לכשלי הפרקליטות בפרשת חיים רמון. בג"ץ דן היום (ב', 13.12.10) בעתירתן של השתיים, ויתן את פסק דינו במועד אחר.
בלום-דוד הייתה פרקליטת מחוז תל אביב בעת משפט רמון ולאחרונה הוחלפה בידי אנטלר-סגל, שהייתה התובעת התיק. באת-כוחן, עו"ד אורנה לין, טענה היום, כי "משרד מבקר המדינה חרג מסמכותו וקבע קביעות בלתי סבירות באופן קיצוני. הוא שינה את סדרי העבודה. הוא פסק בניגוד לדין בכל מה שיש. כאשר התוצאה היא פגיעה כל כך קשה בשם הטוב, כאשר היא מבוססת על הפרה של סטנדרט שלא היה, הקביעה היא כזאת שבית המשפט צריך להתערב".
לדברי לין, המבקר מיכה לינדנשטראוס טעה עובדתית כאשר קבע, כי הפרקליטות היו צריכות לעיין בכל חומר האזנות הסתר שנאסף בפרשה. היא טענה, כי באותה עת - יולי-אוגוסט 2006 - הנוהל בנושא זה היה רק בשלבי הטמעה, לקראת כניסתו לתוקף באפריל 2007. לפיכך, אומרת לין, לא ניתן לבוא בטענות אלו אל שתי הפרקליטות.

"לא כל אחד יכול לבוא ולבקש שביהמ"ש יתערב"

עו"ד רנאטו יאראק טען בתגובה, בשם משרד המבקר, כי פרקליט המדינה אינו הפרשן האחרון של הנהלים אליהם התייחסה לין. "על מבקר המדינה לא מקובלת הגישה שאומרת ראובן חייב להעביר משהו לשמעון, ואם הוא לא עושה שום דבר, שמעון לא צריך לפנות ולשאול למה אתה לא מעביר את הדברים. שמעון צריך לוודא האם יש סימנים".
לגבי הדוח עצמו, אמר יאראק כי לינדנשטראוס נקט בלשון מתונה. "זה לא פסק דין. זאת הערכה, לא נעימה לנשוא ההערכה, אבל הערכה. יש לו אומנם סמכות רק להמליץ, אבל יש המלצה ויש המלצה. יש המלצה יותר פושרת ויש המלצה שבעצם אומרת: לא, אני אקבל המלצה. אני מבקש ממך הממונה לשקול את האפשרות לנקוט באמצעים מסוימים... הוא [המבקר] השאיר את ההמלצה פתוחה והם יכלו לבחור. גם מתינות ההמלצה מראה שמבקר המדינה ראה התנהגות שצריך למתוח עליה ביקורת".
ברמה העקרונית טען יאראק: "אין די בכך שאדם מאמין שדוח ביקורת או חוות דעת של מבקר המדינה פוגעים בו. אני לא חושב שכל אחד יכול לבוא ולבקש מבית המשפט לשקול את הדברים ולשנות אותם. הביקורת השיפוטית צריכה להיות ידועה". לדבריו, גם אם בג"ץ מגיע למסקנה שונה מזו של מבקר המדינה, אין הוא צריך להתערב בשיקול דעתו של האחרון.
יאראק טען עוד, כי גם אם לינדנשטראוס שינה את המדיניות והחל להטיל אחריות אישית, אין מקום לשינוי מדיניות ההתערבות השיפוטית שנקבעה בפסק דין טרנר, שכן גם שם דובר על אדם מסוים. לדבריו, "אנחנו חיים במציאות מסוימת ורואים כמה דוחות כאלה [ללא שמות] לא עושים רושם על-אף אחד. [להגיד] אחריות מערכתית כולם אשמים - זה שווה לאף אחד לא אשם. חלו שינויים בתפיסת ביקורת המדינה".

"פעלו בהנחיית פרקליט המדינה"

עוד אמרה לין, כי על-פי הנוהל שקבע פרקליט המדינה דאז, ערן שנדר, לא חלה חובה עיון בדפי ההפקה של האזנות הסתר. לפיכך, לא היו צריכות בלום-דוד ואנטלר-סגל לדרוש מהמשטרה להגיש להן את דפי ההפקה ברגע בו המשטרה לא עשתה זאת מיוזמתה.
טענה נוספת של לין היא, כי בעבר לא היו שמות מוזכרים בדוחות מבקר המדינה ולא הייתה אחריות אישית שהייתה ממוקדת בנושאי תפקידים, ולינדנשטראוס שינה מדיניות זו.
השופט עוזי פוגלמן הגיב בהפנותו לפסק דינו של בג"ץ בעתירת מפכ"ל המשטרה לשעבר, יעקב טרנר, נגד חוות דעתה של המבקרת מרים בן-פורת בסכסוכו עם השר דאז, משה שחל. שם התערב בג"ץ וביטל את חוות הדעת, בנימוק שלטרנר לא ניתנה זכות הטיעון. פוגלמן ציין, כי כבר אז מדובר היה בדוח בו פורסמו שמות הנוגעים בדבר, ולא זו הייתה הסיבה לביטולו. "אני לא בטוח כמה הטענות יכולות להשפיע", הוסיף.
לין השיבה, כי חוות הדעת בפרשת רמון היא המקרה הראשון אחרי שינוי המדיניות בנושא פרסום השמות, והיא פוגעת קשות בשמן הטוב של הפרקליטות.
"יש כאן קביעה של רשלנות ממשית לגבי עובדות ציבור נאמנות, שפעלו בדיוק לפי הנחיית פרקליט המדינה, כאשר הפגיעה מצד אחד היא קשה, הסטייה מהנחיות לא קיימת ולצד כל זה יש קביעה לא נכונה", הוסיפה לין. "אם כל זה לא מביא להתערב בחוות הדעת, יוצא שיש רשות שיכולה לגרום לפגיעה בשם הטוב ועדיין בית המשפט הזה לא יתערב".
לין שבה והתייחסה לנושא נוהל העיון בדפי ההפקה: "אם היה נוהל איזשהו, זה רק נוהל במשטרה. אם היה כשל, זה היה רק במשטרה. ידוע ויש בראיות בתיק. הפרקליטות לא ידעה על קיומו של הנוהל במשטרה, שחייב את המשטרה להעביר את דפי ההפקה לפרקליטות. זו לא הייתה המציאות שהפרקליטות הכירה באותה עת".
לטענת לין, אין זה כלל מתפקידו של המבקר לקבוע בדיעבד מי אשם, אלא להמליץ כיצד לתקן את הליקויים בעתיד. לדבריה, זו גם הייתה המשימה שהוטלה על לינדנשטראוס בפרשת רמון, ולכן קביעותיו כלפי בלום-דוד ואנטלר-סגל מהוות חריגה מסמכותו.

תאריך:  13/12/2010   |   עודכן:  13/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בלום ואנטלר: טעויות קשות של המבקר בדוח פרשת רמון
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
עורכות הדין מבלבלות את הבי....
מן הישוב  |  13/12/10 18:36
2
חיים רמון חתרן בלתי נלאה
א.פולססט  |  13/12/10 18:38
3
חנן וייס- שינויים בתפיסת
ביקורת המדינה  |  13/12/10 19:36
4
עבודתה לא הייתה נקייה משגיאות
בעניין רות דוד  |  13/12/10 19:44
5
הפשע בפרקליטות האזרחית מתחיל
לעיתים בצבאית  |  13/12/10 19:55
 
- בעבר היה צורךלהכפיש את כל
הגוף בשל תפוח רקב  |  14/12/10 09:06
6
אי קלון לרמון על מעשה מגונה- ל"ת
-ביזיון   |  13/12/10 20:28
7
בעת שלוחמי צה"ל נישלחים לתופת
מילחמת לבנון -2  |  13/12/10 21:52
8
הפרקליטות יכולה לטעות?????
עידן סובול  |  13/12/10 22:57
9
חשוב מאוד להבין !
לייבלה  |  14/12/10 01:40
10
עידן סובול
א.פוליססט  |  14/12/10 08:13
11
הטעות היחידה היא רותי בלום !! ל"ת
החושף   |  14/12/10 12:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הגיע למשרדו של מבקר המדינה בחיפה והעיד על הידוע לו בפרשת חיסול הסוכנים שמעיבה על מועמדותו של ניצב יוחנן דנינו לתפקיד המפכ"ל הבא של המשטרה    בתום פגישה של שעתיים וחצי אמר כהן: קיים פער רב בין הפרסומים בנושא לבין העובדות בפועל
עופר וולפסון
כך אישרה היום ועדת השרים לענייני חקיקה, מנימוקים של סיבות ביטחוניות    האגודה לזכויות האזרח: "ההוראות הדראקוניות הקיימות כבר עתה מאפשרות פגיעה מרחיקת לכת בזכותו של כלוא להיוועץ בעו"ד על-פי בחירתו, על סמך חומר חסוי וללא הליך הוגן"
מירב ארד
עלייה של 7% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2009    בקבוצות הגיל +60 נרשם גידול של 12% במספר היציאות    בגילאי העבודה (59-25) נרשם גידול של 6% לעומת אותה תקופה אשתקד
מירב ארד
בתקופה זו נכנסו לישראל כ-3.2 מיליון מבקרים    בהשוואה ל-2008שהייתה ברוכה בתיירים מדובר בעלייה של 13%    כ-2.6 מיליון תיירים הגיעו בתקופה זו לישראל
אלעזר לוין
שלמו 161 מיליון שקל    הקבלנים נרקיס וטייטל יבנו, ועו"ד אבי וינרוט אירגן קבוצת רוכשים    הבניינים - מול בית המדרש העולמי של חסידי גור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il