X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ארגונים ירוקים והתאחדות המלונות בישראל קוראים לשר התיירות לבחור בחלופה השומרת על הטבע והסביבה אלי גונן: על האוצר להפסיק ולזרוע מלח בעיני הציבור ביחס לעלות חלופת העתקת המלונות כפתרון ריאלי
▪  ▪  ▪
קידוח בים המלח [צילום: AP]

84% מהציבור סבורים כי על המדינה להתחשב בשיקולי סביבה בבחירת הפתרון לבעיית עליית מפלס המים בים המלח. 61% מעוניינים לנפוש בים המלח, אך למעלה ממחציתם יוותרו על רצונם להגיע לחופשה בים המלח, אם המדינה תחליט להרוס חלק מהמלונות ולבנותם מחדש - כך עולה מסקר מיוחד שערך מכון המחקר מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, שתוצאותיו נחשפו במסיבת עיתונאים מיוחדת שערכו (יום ג', 14.12.10) החברה להגנת הטבע, התאחדות המלונות בישראל וארגון אדם טבע ודין, לקראת החלטתו הצפויה של שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, בנוגע לפתרון עליית מפלס ים המלח.
לדברי שלושת הארגונים, בימים הקרובים צפוי שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, כשר הממונה על החברה הממשלתית להגנות על ים המלח (חל"י), להודיע מהי החלופה המועדפת עליו להתמודדות עם עליית מפלס המים בבריכה מס' 5. החלופות העומדות בפני השר הן: קציר מלח מלא, בניית לגונה בים או הריסת חלק מהמלונות ובנייתם מחדש.
שלושת הארגונים ממליצים לשר לעיין בתוצאות הסקר בטרם יכריז מהי החלטתו, שכן הן מוכיחות כי עם ישראל מצפה מהממשלה לשמור על הטבע ועל הנוף בים המלח.
החלטת שר התיירות תסיים מאבק ממושך מצד הארגונים הסביבתיים ומצד מלונאי ים המלח, עקב העלייה המתמשכת במפלס גובה המים בחלק הדרומי של ים המלח, המאיימת להציף בעתיד את המלונות שנבנו עוד בשנות ה-70. למעשה, האגן הדרומי כולל רצף של בריכות תעשייתיות אליהן נשאבים במשך עשורים רבים מים מהחלק הצפוני של ים המלח במטרה לאדותם לטובת הפקת אשלג וחומרים אחרים עבור הייצור התעשייתי של מפעלי ים המלח. כאשר מלח הבישול אשר אין בו ערך כלכלי, הוא הראשון השוקע בתחתית הים וגורם לעליית מפלס המים בגובה של כ-20 ס"מ לשנה.
ההחלטה הצפויה - בעקבות התערבות בג"צ
שנים התריעו ארגוני הסביבה והמלונאים על ההשלכות הקשות על הטבע והנוף ועל המלונות עקב עליית מפלס המים, אולם רק בעקבות פסיקת בג"ץ בשנת 2006 לגבי כך שהמדינה חייבת לטפל בעניין ובדחיפות, הוקמה חל"י - אשר הציגה בחודשים האחרונים שלוש חלופות, כאמור, ביניהן אמור להכריע שר התיירות בימים אלה.
בסקר שבוצע בימים האחרונים עלה כי 36% אחוז מהציבור מזהים את ים המלח יותר מכל עם שקט, שלווה ובריאות, 20% מזהים את ים המלח כאזור לטיולים, נופש ופנאי, 15% עם יופי טבעי וייחודי, ורק 12% מזהים את ים המלח עם הפקת אשלג.
לשאלה האם תשקלו לנפוש בים המלח באחת החופשות הקרובות, השיבו 61% בחיוב. לעומת זאת, במידה ויוזזו המלונות, והעבודות תגרומנה לרעש, לכלוך ואבק, ירד אחוז הציבור שמוכן לבלות שם ל-28% בלבד.לשאלה האם המדינה צריכה להתחשב בשיקולים סביבתיים בפתרון, השיבו 84% שכן.
אלי גונן: חלופת העתקת המלונות - אינה ריאלית
ניר פפאי, ראש אגף שמירת סביבה וטבע בחברה להגנת הטבע: "החברה להגנת הטבע סבורה שהדרך היחידה ליצירת איזון לאורך שנים בין התעשיה, המלונאות והסביבה באגן הדרומי של ים המלח, היא על-ידי חלופת קציר המלח. חלופה זו עדיפה משמעותית מבחינה סביבתית ויש לקדם אותה".
אלי גונן, נשיא התאחדות המלונות בישראל, אמר כי: "ברור לפקידי האוצר ולמשרד התיירות, כי בסוף לא יהיה מנוס מקציר מלח מלא. השאלה היא מתי יתקיים הקציר. היום, או בשנת 2030 - כאשר יינתן זיכיון חדש למפעלי ים המלח. ים המלח מתמודד בימים אלה על התואר אחד מפלאי תבל. חלופת העתקת המלונות ממקומם, שמשמעה בפועל הוא הרס אזור התיירות".
גונן קרא לאוצר ולמשרד התיירות להפסיק ולזרוע מלח בעיני הציבור ביחס לעלות חלופת העתקת המלונות. העלות הריאלית היא למעלה מ-6 מיליארד שקלים בגין נזק ישיר ועקיף לתעשיית התיירות, למעלה מכפול מהמספר, שהציגה חל"י. לדבריו, מתנהל לכאורה דיון מקצועי, על-רקע תחשיבים שגויים. בין היתר נלקח בחשבון לוח זמנים לא ריאלי לבינוי אזור מלונאות חדש ולא חושבה עלות פיטורי 4,000 עובדי מלונות בים המלח אם האזור יהפוך לאתר בנייה גדול עקב הבינוי מחדש והרס המלונות הקיימים".
החברה להגנות ים המלח מסרה בתגובה: "ים המלח הינו נכס לאומי, אסטרטגי, היסטורי ותיירותי של מדינת ישראל וההכרעה בעניין עתידו, אשר הוטלה על שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, נוגעת לכל אזרח בישראל ומחייבת בחינה רצינית ויסודית של כל החלופות האפשריות והשלכותיהן על עתידו של אזור ים המלח. שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, ציין כי מדובר בסוגיה מורכבת לה שותפים גורמים שונים בעלי תפיסה ועמדות שונות, אך כל ניסיון להלך אימים על הציבור ולהשתמש במניפולציות שונות בטרם התקבלה החלטה גורם נזק לעתידו של ים המלח.
השר מיסז'ניקוב הוסיף כי הוא מעריך את עבודת החברה להגנות ים המלח והעומד בראשה, אשר כל מטרתם ופעילותם המקצועית, במהלך השנתיים האחרונות, הנם מציאת פתרון ארוך טווח לעליית מפלס ים המלח בבריכה 5 והשלכות מצב זה על האזור, ובראשם שמירה על איכות חייהם של תושבי האזור ומניעת פגיעה בתעסוקה ובתיירות באזור זה.
שר התיירות, העוסק בנושא באופן אינטנסיבי בחודשים האחרונים, נפגש עם כל הגורמים ונציגי הגופים הנוגעים בנושא, בנפרד ובדיונים משותפים, ובמהלך חודש ינואר, עם סיום בחינת החלופות שהוגשו למשרד התיירות על-ידי החברה להגנות ים המלח, ועמדות הגופים השונים, יגיש השר המלצותיו לממשלה".

כל הסביבה בכף-ידך
תאריך:  14/12/2010   |   עודכן:  15/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אלי גונן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"קציר המלח - פתרון ריאלי להגנת ים המלח"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מי שמרוויח יממן תיקון הנזק!!!! ל"ת
ירון זכאי  |  14/12/10 22:15
2
"לזרות" מלח ולא "לזרוע" מלח ל"ת
לזרות מלח על הפצע  |  14/12/10 22:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
התנועה תובעת בדיקת התנהלות המשרד לבטחון פנים באסון הלאומי ביערות הכרמל
מערכת אתר ערוץ הספורט
מחר תחל אליפות העולם בבריכות קצרות. המשלחת עברה בדיקות קפדניות
עופר וולפסון
יאיר סרוסי קרא בוועידת הגליל לממשלה להכריז על תוכנית חומש לקידום מערך התשתיות הקריטיות, והבטיח סיוע מלא מהמגזר העסקי
אלעזר לוין
השטח השכור יגיע ל-30,000 מ"ר    תשלם לבעלים, אלקטרה נדל"ן ותדהר-רוגובין, 67 שקל למ"ר לחודש    עדיין לא דיווחו לבורסה על העסקה
איתמר לוין
מחקר של הבנק קובע, כי שכר המנכ"לים עלה ריאלית ב-104% מ-1995 עד 2009 והגיע בממוצע ל-2.5 מיליון שקל בשנה    ירידה בביצועים החשבונאיים של הפירמה מגדילה את ההסתברות להחלפת המנכ"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il