X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אנשים מבוגרים מצליחים יותר מצעירים לפרש מחדש סצנות שליליות בדרכים חיוביות, בעזרת מנגנון התמודדות המתפתח מחוויות חיים ומלקחים שלמדנו
▪  ▪  ▪
לוקחים בקלות [צילום: AP]

אנשים מבוגרים מתקשים להסתיר את רגשותיהם, במיוחד כשהם צופים באירועים שוברי-לב או בסיטואציות לא נעימות בסרטים ובתוכניות ריאליטי - זוהי המסקנה אליה הגיעו פסיכולוגים, שגילו גם כי הם טובים יותר מעמיתיהם הצעירים בראיית הצד החיובי של מצבים מלחיצים ומגלים אמפטיה לחסרי המזל. אלו ממצאי מחקר של אוניברסיטת קליפורניה.
צוות החוקרים בדק כיצד האסטרטגיות והתגובות הרגשיות שלנו משתנות כשאנו מזדקנים. הממצאים תומכים בתיאוריה כי אינטליגנציה רגשית וכישורים קוגנטיביים יכולים להשתפר למעשה דווקא כשאנו מגיעים לשנות ה-60 שלנו, ולתת לאנשים מבוגרים יתרון במקום העבודה ובמערכות יחסים אישיות. לאחרונה מרכזים רבים לקשישים מתרכזים במערכות יחסים חברתיות ובטיפול - הן בקשיש והן שלו באחרים - ואכן נראה גם כי האבולוציה 'כיוונה' את מערכת העצבים שלנו בדרכים אופטימליות למעורבות מוצלחת בפעילויות בינאישיות כשאנו מזדקנים.
במסגרת המחקר, חוקרים בדקו כיצד 144 אנשים בשנות ה-20, ה-40 וה-50 הגיבו לקטעי סרטים קשים ולקטעי סרטים טבעיים. במיוחד, הם בדקו כיצד המשתתפים השתמשו בטכניקות הידועות כ-"detached appraisal" (הערכה לא משוחדת), "positive reappraisal" (הערכה מחודשת חיובית") ו-behavior suppression" (התנהגות הדחקתית).
ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת "journal, Psychology and Aging".
החוקרים עקבו אחר לחץ הדם, קצב הלב, הזעה ודפוסי נשימה של המשתתפים כשאלו התבוננו בסצנה מהסרט "21 גרם", בו אם מגלה כי בנותיה מתו בתאונת דרכים, ומתוך הסרט "שובו של אלוף", בו ילד מתבונן במורה הרוחני שלו כשהוא גוסס אחרי קרב אגרוף. הם צפו גם בקטעים מתוך "אפקט הפחד".
כדי לבחון את טכניקת "ההערכה הלא משוחדת", המשתתפים התבקשו לאמץ גישה אובייקטיבית ולא רגשית. כדי לבחון "הערכה מחודשת חיובית" הם התבקשו להתרכז בהיבטים חיוביים של מה שראו, וכדי לבחון את טכניקת "ההתנהגות ההדחקתית" הורו להם החוקרים לא לבטא רגשות כלשהם.
משתתפים מבוגרים יותר, מסתבר, הצליחו יותר מכולם לפרש מחדש סצנות שליליות בדרכים חיוביות בעזרת טכניקת "הערכה מחודשת חיובית" - מנגנון התמודדות המתפתח מחוויות חיים ומלקחים שלמדנו. לעומת זאת, הצעירים שבמחקר והמשתתפים בגיל העמידה הצליחו יותר בטכניקת "הערכה הלא משוחדת" והסיטו את תשומת לבם מקטעים לא נעימים. גישה זו מסתמכת בעיקר על התפקוד הביצועי של החלק הקדם-חזיתי של המוח, מנגנון האחראי על הזיכרון, התכנון והשליטה בדחפים, הנשחק ככל שאנו מזדקנים.
כל שלוש קבוצות הגילים היו שוות בכישוריהן בשימוש ב"התנהגות הדחקתית" כשרצו לעצור בכוח את התגובות הרגשיות. מחקר מוקדם יותר הראה כי התנהגות הדחקתית אינה דרך בריאה לשלוט ברגשות.
המסקנות העולות מן המחקר הן שאנשים יהנו יותר אם יישארו מעורבים בפעילויות חברתיות וישתמשו בגישה החיובית כדי להתמודד עם מצבים מלחיצים מאתגרים יותר ולא יימנעו ממצבים המציעים הזדמנויות לשפר את איכות חייהם.

כל הבריאות בכף ידך
תאריך:  19/12/2010   |   עודכן:  19/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אינטליגנציה רגשית מגיעה לשיאה בגיל 60
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
מעתה בדיוק כמו בטלפוניה: לקוחות יוכלו לעזוב את ספק האינטרנט שלהם ולעבור לספק חדש עם כתובת הדואר האלקטרוני שלהם    בחצי השנה הראשונה תהיה ההתניידות ללא תשלום
אלעזר לוין
בובליל: "הצע הדירות לא יגדל"    שר השיכון: "ננצח במאבק על סבסוד משכנתאות לזוגות צעירים"    על משרד האוצר: "נתקלנו בקירות חסומים"    על דברי מנכ"ל התאחדות הקבלנים: "קשקוש"
עידן יוסף
התנועה לאיכות השלטון וניצב משנה בדימוס סיימון פרי עתרו לבג"ץ בדרישה לבטל את החלטת היועץ המשפטי לממשלה לפיה ניצב יוחנן דנינו כשיר לתפקיד מפכ"ל המשטרה    זאת בראי העובדה כי ההחלטה ניתנה ללא תשתית ראייתית מספקת וללא מתן זכות טיעון לפרי    כן מבקשים העותרים צו ביניים לעכב את ההחלטה בנוגע לזהות המפכ"ל הבא עד סיום הדיון בעתירה
יפעת גדות
התעמלות ותזונה מורידות את הסיכון לניוון כתמי תלוי גיל, ויחד עם הימנעות מעישון הסיכון יורד ביותר מ-70%
עידן יוסף
נגיד בנק ישראל החליט על הדמויות שיופיעו על סדרת השטרות החדשה: מנחם בגין, יצחק רבין, ש"י עגנון והמשוררת רחל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il