X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הקלות הבלתי נסבלת של הגשת תביעות ייצוגיות: צרכן ראה כלבוטק, השתכנע שהדברים אמת - ורץ לתבוע 25 מיליון שקל
▪  ▪  ▪
רפי גינת. התובע מאמין לו [צילום: מן הטלוויזיה]

לפני מספר שנים כתב השופט מישאל חשין פסק דין ידוע, בו תיאר את הקלות הבלתי נסבלת של הגשת עתירות לבג"ץ. נראה שכיום יש לומר את אותם הדברים על הדרך בה מוגשות בקשות לתביעות ייצוגיות, והסיפור הבא יוכיח.
עו"ד דן אשכנזי מכפר סבא שיגר השבוע לתקשורת בקשה לתביעה ייצוגית בסך 25 מיליון שקל שהגיש נגד רשת חנויות הטבע "ניצת הדובדבן", בשמו של בן-ציון ענבל. בתביעה נמצאות כל המילים הדרושות על-מנת לתפוס את תשומת ליבם של הקוראים: "הטעיה גסה, תרמית והונאה", "המבקש הזדעזע לגלות", "רעל לגוף", "חבריו לצרה", "נזק פיזי של ממש".
על מה יצא הקצף? על צנצנות דבש טבעי ואורגני במותג "ניצת הדובדבן" שרכש ענבל בחנות הרשת ברעננה. וזאת לדעת: ענבל הוא "צמחוני המקפיד על צריכת מזון טבעי בלבד. הוא קנאי אדוק לתזונה טבעית, המהווה חלק חשוב ומרכזי מאורח חייו כספורטאי המתמחה באמנויות הלחימה". בקיצור: הדבש האורגני חיוני מבחינתו.
אז מה קרה? "ביום 7.11.2010 נדהם המבקש לצפות בתחקיר טלוויזיה ששודר בערוץ השני במסגרת תוכנית 'כלבוטק', ובה הוצגו ממצאים, לפיהם צנצנות הדבש ששווקו המשיבות הכילו חומר מלאכותי, עשוי מסוכר מבושל. בין השאר נאמר בתשדיר: 'הדבש הזה של ניצת הדובדבן הוא מרקחת מבושלת של סוכרים. הוא לא דבש'".
כאן מגיע משפט המחץ של התביעה: "המבקש משוכנע כי הדברים האלה אמת". והוא מסביר: "המבקש הזדעזע לגלות, כי משך שנה תמימה הכניס לגופו סוכר, חומר שלדעת ולדעת רבים הוא רעל לגוף, במקום דבש טבעי. בין אם כך הדבר ובין אם לאו, מכל מקום מדובר בהטעייה גסה, תרמית והונאה", ממשיך אשכנזי לתנות את כאבו של לקוחו. מניעיו כמובן אלטרואיסטיים לגמרי: הוא דואג לכל האלפים שרכשו את אותו דבש. ויש לו אפילו חישוב.
"המבקש אינו יודע בעת הגשת הבקשה מה מספר הצרכנים שרכשו את המוצר, כמה יחידות רכש כל אחד מהם וגם לא את המספר הכולל של היחידות שנמכרו", הוא מודה. אבל זה לא מפריע לאשכנזי לכוון הכי גבוה שאפשר: ענבל מניח, כי חברי הקבוצה צרכו כמויות דומות לאלו שהוא צרך. הוא מניח, כי בכל אחד מעשרת הסניפים של הרשת היו לפחות 1,000 קונים קבועים שרכשו את המוצר באופן שוטף, מכאן שמדובר ב-10,000 איש לפחות שניתן לכלול בקבוצה המיוצגת.

קילו דבש בחודש

ענבל נהג לרכוש 1.5-1 ק"ג של המוצר בחודש (קילו דבש בחודש - זו כמות ענקית, א.ל.), כלומר, 15 ק"ג במשך השנה בה שווק המוצר. המוצר נמכר בצנצנות של 1 ק"ג ב-34.90 שקל לצנצנת, כך שהוא שילם במשך השנה 523. כעת הוא מניח, כי 10,000 חברי הקבוצה המיוצגת המוצעת שילמו סכומים דומים, ומדובר איפוא בהוצאה בסך 5.23 מיליון שקל.
אבל 5 מיליון שקל לא עושים כותרת, אז יש עוד סעיף. ענבל סבור שמגיע לו פיצוי של 2,000 שקל "על עוגמת הנפש שנגרמה לו בגלותו את האמת ביחס למוצר". תכפילו את זה ב-10,000 חברי הקבוצה וקיבלתם 20 מיליון שקל. תוסיפו את הנזק מרכישת המוצר והנה הגענו ל-25 מיליון שקל - וזה כבר שווה כותרת.
אז מה היה לנו? אדם שטוען שאכל לפחות קילו דבש בחודש במשך 15 חודשים, צפה בטלוויזיה והשתכנע שהדברים אמת לאמיתה. בעיני אשכנזי, "כלבוטק" היא הוכחה משפטית שאינה צריכה ראיה. מכאן אפשר ללכת ולזרוק מספרים ככל שיעלה הדמיון: 1,000 איש בכל חנות, 500 שקל על הדבש, 2,000 שקל פיצוי. הכל עובר.
למה זה אפשרי? כי המחוקק רצה להקל על האזרח, אך יצר כלי שמאפשר סחטנות. הגשת תביעה ייצוגית אינה כרוכה בתשלום אגרה, ויש כנראה לא מעט עורכי דין שיגישו אותן בלא תשלום מראש, אלא מתוך ציפייה לקבל שכר טירחה שמן בהמשך הדרך. בינתיים, בתי המשפט צריכים לטפל בתביעות חסרות בסיס, הנתבעים צריכים להוציא כסף על הגנתם ובסופו של דבר יגלגלו את ההוצאות הללו על הצרכנים - אלו שעליהם מתיימרים אותם תובעים להגן.
הפתרון הוא הטלת הוצאות משמעותיות על מי שמגישים תביעות ייצוגיות מופרכות, על מי שחושבים שתוכנית טלוויזיה היא תחליף לראיות של ממש, של מי שחושבים שאפשר לקבל פרסומת בחינם על גבו של הציבור.

תאריך:  20/12/2010   |   עודכן:  20/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מישאל חשין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יש לי הוכחה: כלבוטק
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
להקל בתביעה-יזהרו הייצרנים
הפתרון הפוך לנאמר  |  20/12/10 18:27
2
עם כל הכבוד....
דודו מהשרון  |  20/12/10 19:05
3
איתמר מה אתה מגן על הנוכלים
מוציקו  |  21/12/10 08:13
4
רפי גינת חזק על החלשים.....
מסעודה לייבוביץ  |  21/12/10 08:54
5
איתמר נסחפת קצת
פבלובה  |  22/12/10 01:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
"הנושאים הקרובים לליבי ברורים לכולם - המאבק בריכוזיות והעלאת תמלוגי הגז", אמר שאמה-הכהן בטקס חילופי יושבי הראש    ציין כי איננו מפחד מהטייקונים: "הפחד היחיד שלי הוא לקבל החלטה שתהיה לרעת מדינת ישראל"
מערכת אתר ערוץ הספורט
החלוץ התיר את החוזה בסמפדוריה ויצטרף לרוסונרי כבר בחודש ינואר
עמר בנוביץ
החוזה מסתיים בעוד 10 ימים. גם עם מאמן הנשים אין שיחות. שני: הם יאמנו
איתמר לוין
החברה "בבקוק" הגרמנית מבקשת מביהמ"ש לקבוע שזכתה במכרז ענק של החברה ולמנוע ממנה להתקשר עם היטאצ'י, שהצעתה יקרה בעשרות מיליוני דולרים
עופר וולפסון
בהסכמת הממשלה וי"ר הכנסת, התחייב יו"ר ועדת העבודה בכנסת, ח"כ כץ, לסיים את הדיונים עד סוף ינואר    ציין כי "הנושא הוא מורכב וטומן בחובו סיכונים רבים - הבנקים יהיו חשופים למידע רגיש כמו מחלות וביטוחים של לקוחותיהם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il