X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בהוראת ביהמ"ש העליון, התובעים ובאי-כוחם יקבלו רק 100 אלף שקל - לעומת 300 אלף שקל שנפסקו להם בבית המשפט המחוזי
▪  ▪  ▪
שופט המחוזי עודד מודריק [צילום: בוצ´צ´ו]

בית המשפט העליון התערב היום (ב', 27.12.10) בצורה נדירה בפסק דינו של בית המשפט המחוזי, בנוגע לגמול שניתן לתובע ייצוגי ולשכר הטירחה שנפסק לטובת בא-כוחו. ביהמ"ש הקטין ב-80% את הסכום הכולל שחויבה המדינה לשלם באחת התביעות הייצוגיות שהוגשו נגדה בגין גביית מס בולים. אגב כך, היתווה בית המשפט העליון את השיקולים הראויים בפסיקת גמול ושכר טירחה בתביעות דומות.
מדובר בתביעות שהגישו החברות אכדיה סופטוור סיסטמס ופוינט מחשבים ומולטימדיה, המיוצגות בידי עוה"ד תומר ריטרסקי ואבנר רון. שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, עודד מודריק, פסק 200 אלף שקל לטובת החברות, 300 אלף שקל לבאי-כוחן והחזר של אגרה בסך 25 אלף שקל. הן החברות והן המדינה ערערו על סכומים אלו.
ביהמ"ש העליון פסק והחוק בוטל
תביעה זו ודומותיה נולדו לאחר שבשנת 2003 קבע בית המשפט העליון, כי אין לגבות מס בולים ביחס לרכיב מע"מ בעסקות, שכן אין להטיל מס על מס. כן נפסק, כי שומת מס בולים הנערכת ביחס לתשלומים עיתיים הנקובים בחוזה, המשתרעים על פני שנים רבות, צריכה להתבסס על ערכם העכשווי של התשלומים על בסיס היוון. בסוף 2005 ביטלה הכנסת סופית את מס הבולים.
לאחר מתן פסק הדין בעניין שיכון ובינוי, ולאחר שנדחתה בקשתה של המדינה הבקשה לדיון נוסף, נפתח גל תביעות השבה של מס בולים שהוגשו על-ידי נישומים כנגד המדינה בגין רכיב מע"מ בעסקות וכן בגין תשלומים עיתיים. בחלקן אף נתבקשו אישורים לתובענות ייצוגיות.
באפריל 2006, שלושה חודשים לאחר מתן פסק הדין בנושא הדיון הנוסף, הגישו שתי החברות בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד המדינה, בגין גביית מס בולים על רכיב המע"מ בעסקות.
ארבעה חודשים לאחר מכן הודיעה המדינה, כי החליטה לחדול מכאן ואילך מגביית מס בולים על רכיב המע"מ בעסקות, גם בהתייחס לעסקות בעבר, קודם ל-1.1.06. לאור זאת, נדחתה הבקשה לאישור התביעה הייצוגית, אך נפסק כאמור גמול ושכר טירחה בשיעורים גבוהים לחברות ולבאי-כוחן.
השיקולים בקביעת הגמול ושכר הטירחה
בפסק הדין בעליון מציינת השופטת איילה פרוקצ'יה, כי מצב של דחיית בקשה לאישור תובענה ייצוגית מפאת הפסקת הגבייה על-ידי הרשות, הוא בעל ייחוד מבחינת מורכבות השיקולים שיש להתחשב בהם ביחס לפסיקת גמול ושכר טירחה.
"בגדרן של אמות המידה לבחינת ענין זה יש לומר, ראשית, כי ראוי לתת משקל לעובדה, כי בעקבות הגשת התובענה הייצוגית, או לאחריה, החליטה הרשות לשנות את מהלכיה, והודיעה כי לא תוסיף עוד לגבות כספים שבעטיים הוגשה התובענה הייצוגית להשבה, והיא אף יישמה הודעה זו", מוסיפה פרוקצ'יה.
"ככל שהגשת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית הולידה שינוי בהתנהלות הרשות הציבורית, ותרמה להשגת התכלית שלשמה הוגשה בהפסקת גביית תשלומים מהאזרחים שלא נמצא להם בסיס מוצק בדין, כך היא תרמה להגשמת האינטרס הטמון בה, גם אם לא הושקעו בכך משאבים דיוניים רבים.
"שיקול מעין זה עשוי להצדיק מתן גמול מיוחד ושכר טירחה ליוזמי מהלך התובענה הייצוגית; הדבר עשוי לעודד תובעים מייצגים להעמיד לביקורת שיפוטית כשלים בהתנהלות הרשויות, והוא תורם להגשמת האינטרס הציבורי בהפסקת פעולת הרשות העומדת בניגוד לחוק מצד אחד, אך זאת בלא לפגוע בציבור בכללו על-ידי תשלומי כספי ציבור בשיעור ניכר לידי הקבוצה התובעת, מצד שני.
"כן ראוי להתייחס בהקשר זה להיקף הטירחה, הסיכון, התועלת, והחשיבות הציבורית של התובענה הייצוגית, ולצורך שכר הטירחה גם במורכבות ההליך, והאופן בו הוא נוהל בידי בא-כוח המייצג".
במקרה הספציפי שבפניה, קבעה כאמור פרוקצ'יה, כי הגמול ושכר הטירחה גבוהים מדי. היא פסקה, שכל אחד מהם יעמוד על 50 אלף שקל, ואילו החזר ההוצאות יישאר בסך 25 אלף שקל.

תאריך:  27/12/2010   |   עודכן:  27/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הופחת הגמול לתובעים ייצוגיים נגד מס הבולים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת אתר ערוץ הספורט
ארסנל הערב מול צ'לסי, החלוץ כבש 13 פעמים ב-13 המפגשים החולפים
אלעזר לוין
הוועדה המחוזית אישרה להפקדה תוכנית לבניית מאות דירות על מגרש בן 32 דונם ממערב לכביש הראשי ת"א-פ"ת    ישום תמ"א 38 יגדיל את מספר הדירות
איתמר לוין
בית המשפט העליון קובע שהחלטות אלו של נאמנים בפשיטות רגל דומות ליתר החלטותיהם, בהם על בתי המשפט להתערב רק במקרים נדירים
עופר וולפסון
מנהל משק החשמל במשרד התשתיות, יהודה ניב, אמר את הדברים בישיבת ועדת הכלכלה שאישרה להאריך בשנה את תקופת הרישיונות של חברת החשמל    השר לנדאו: "כשם שלאזרחי המדינה מגיע ליהנות מאוצרות הטבע מגיע להם גם לקבל חשמל בצורה סדירה".
שירלי בר דיין ואסף אקרמן
חלוץ הכתומים בדרך לדרום? גלבאן יעדר שבועיים, יעדר מול מכבי נתניה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il