X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מומים פתוחים של התעלה העצבית הם גורם חשוב בתחלואה ובתמותת עוברים ותמותת תינוקות הרוב המכריע של העוברים עם מום זה מתים במהלך ההריון או שנפטרים בסמוך למועד הלידה בשנת 2000 הופעלה תוכנית ופורסמה המלצת משרד הבריאות לנטילה יומית של חומצה פולית על-ידי כל אישה המתכננת הריון
▪  ▪  ▪
גורם חשוב בתחלואה ובתמותה [צילום: AP]

בישראל חלה ירידה משמעותית של 38% בשכיחות המומים הפתוחים בתעלת העצבים באוכלוסיית ישראל, זאת בעקבות תוכנית משרד הבריאות לנטילה יומית של חומצה פולית. בנתוני 2001-1999 (שהיו לפני ההמלצה של משרד הבריאות) דווח על 14.8 מקרים ל-10,000 לידות חי. לעומת זאת בנתוני 2009-2007 דווח על 9.2 מקרים ל-10,000 לידות חי.
הירידה הגדולה ביותר של 52% נצפתה במום של "ספינה ביפידה פתוחה", או בשמה המוכר יותר שדרה שסועה. מדובר במום הגורם לבעיות חמורות רבות כולל שיתוק החלק התחתון של הגוף. בקרב המוסלמים נצפתה ירידה של 58% בסה"כ המומים וירידה של 63.5% בשיעורי ספינה ביפידה. זוהי הירידה המשמעותית ביותר בשיעורי המומים הפתוחים בתעלת העצבים שנצפו באוכלוסיה.
מומים פתוחים של התעלה העצבית הם גורם חשוב בתחלואה ובתמותת עוברים ותמותת תינוקות. מדובר במומים קשים אשר מביאים לפגיעה במערכת העצבים. הרוב המכריע של העוברים עם מום זה מתים במהלך ההריון או שנפטרים בסמוך למועד הלידה. חלקם האחר נותר עם נכות קשה.
בשנת 2000 הופעלה תוכנית ופורסמה המלצת משרד הבריאות לנטילה יומית של חומצה פולית על-ידי כל אישה המתכננת הריון, בדגש על תקופה של כ-3 חודשים לפני תחילת ההיריון, ובמשך שלושת החודשים הראשונים להריון. שנת 2002 היא השנה הראשונה שבה כל ההריונות היו לאחר הבאת ההמלצה לידיעת הציבור.
במחלקה לאם לילד ולמתבגר של משרד הבריאות בוצעו סקרים שבדקו את הידע והשימוש בחומצה פולית על-ידי נשים בגיל הפוריות. הסקר הראשון בוצע לפני פרסום ההמלצה לטיפול מונע בחומצה פולית, והאחרים לאחר פרסום ההמלצה. סקרים אלו הראו שהשימוש בתוספת חומצה פולית היה נמוך מאוד לפני פרסום ההמלצה של המשרד (5%), וכי חלה עלייה משמעותית בשימוש בחומצה פולית לאחר הפרסום (כ-30%). במקביל חלה גם עלייה בהעשרה של מזונות בחומצה פולית בישראל, בעיקר דגני בוקר.
למרות ההצלחה בהקטנת המומים הפתוחים בתעלה עצבית יודגש כי דרוש מאמץ מתמיד להגברת המודעות ללקיחת חומצה פולית לפני תחילת ההיריון. בנוסף לכך משרד הבריאות פועל לקידום חקיקה שתחייב העשרת המזונות בחומצה פולית כדי להמשיך בהורדת שיעורי המומים.

נתוני מומים פתוחים של תעלת העצבים המרכזית (2009-1999)
הנתונים מופעים בסיכום זה הם לגבי כלל האוכלוסיה וכן לגבי הקבוצות הגדולות באוכלוסיה: יהודים, מוסלמים (לא כולל בדואים) ומוסלמים בדואים
▪  ▪  ▪

תאריך:  02/01/2011   |   עודכן:  03/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
המדינה: יעקב קאופמן ביצע 1,300 עסקות סיבוביות בהן הרוויח על חשבון כמה מלקוחותיו הגדולים של הבנק
מירב ארד
במהלך 9 השנים האחרונות כיהן רו"ח שלו כמנכ"ל חברת חמית חברה לסחר מימון והחכרה בע"מ    בתפקידו את יצחק (פצ'קה) שיסגל שניהל את החברה ב-10 השנים האחרונות
איתמר לוין
מנהל ההשקעות היהודי-אנגלי הותיר חובות של 200-100 מיליון שקל    יימכרו דירתו באילת והרכוש בווילה של רעייתו בהרצליה
איתמר לוין
המדינה: אמנון ברזילי קיבל מתחת לשולחן 2.9 מיליון שקל מחברת טריידמוביל ולא דיווח על כך לחברה ולמשקיעים
מחלקה ראשונה
כ-572 בתי אבות ודיור מוגן פועלים בפיקוח בארץ    שווי הפקדונות עומד על 10 מיליארד שקל    עליית תוחלת החיים תורמת רווח לענף    שעור הרווחיות מגיע לכ-15% ויותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il