X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ח"כ יריב לוין [צילום: פלאש 90]
נשיא העליון השופט בדימוס אהרן ברק
השופט יורם דנציגר [בוצ'צ'ו]
אפרופים. הוציאו עליהם חוזה
על-פי ההלכה שקבע ברק, תיתכן פרשנות מאוחרת לחוזה הנוגדת את לשונו אם מגיע השופט למסקנה שלכך התכוונו הצדדים הצעת חוק שלפני אישור קובעת: יש להיצמד לנוסח החוזה
▪  ▪  ▪

ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק, אשר תבטל למעשה את הלכת אפרופים של השופט אהרן ברק בנושא פרשנות חוזים. את ההצעה הגיש ח"כ יריב לוין (ליכוד).
בהלכת אפרופים קבע ברק, כי במקרים מסוימים עשוי בית המשפט לפרש חוזה בצורה שונה מזו העולה מנוסח החוזה עצמו, אם הוא מגיע למסקנה שלכך התכוונו הצדדים - גם אם לא ניסחו את החוזה בהתאם. לטענת מתנגדי הלכה זו, היא יוצרת אי-ודאות משום שהיא מאפשרת למעשה לשנות חוזים שנים לאחר כתיבתם.
שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, מרבה לתקוף מאז מינויו את הלכת אפרופים, וטוען שיש לצמצם את גבולותיה. אולם עד כה, היה דנציגר בדעת מיעוט בערעורים בעליון שדנו בנושא.
מטרת הצעת החוק של לוין היא לקבוע כללי פרשנות לחוזים, אשר יבטיחו היצמדות מירבית לתוכנו המילולי של החוזה ולהסכמות שהיו בין הצדדים לפני כריתתו. בלא לציין במפורש את הלכת אפרופים אומר לוין, כי כללי הפרשנות הקבועים בחוק כיום, יצרו חוסר ודאות משפטית ופתחו פתח נרחב להתדיינויות סבוכות, הגורמות להתמשכות תהליכים משפטיים שעניינם מחלוקות בדבר פרשנות חוזים.
על-פי דברי ההסבר להצעה, חוסר הודאות המשפטית גורם לריבוי מחלוקות, לקושי מוגבר בהסדרתן, לריבוי התדיינויות ולהגברת העומס הכבד המוטל על בתי המשפט, תוך גרימת עינויי דין והוצאות מיותרות, לצדדים להליך.
ההצעה כוללת כללים פשוטים וברורים לפרשנות חוזה, אשר יעמידו במרכז את תוכנו המילולי, תוך הגבלת הפרשן לפירוש אשר נטען לפחות על-ידי אחד הצדדים להליך המשפטי. כללי פרשנות אלה, אומר לוין, עולים בקנה אחד עם מהותו ההסכמית של החוזה, באופן שיביא לצמצום בהיקפן של המחלוקות סביב פירושם של חוזים.
הכלל הבסיסי המוצע הוא, כי חוזה יפורש על-פי תוכנו המילולי. עוד מוצע, כי במקרה בהם קיימים מספר פירושים אפשריים, יעוגן בחוק הכלל שכבר אומץ בחלק מהמקרים בפסיקה, בדבר פרשנות כנגד המנסח. אימוץ כלל זה ועיגונו בחוק, אומר לוין, יעודד הקפדה על ניסוח ועריכת חוזים ברורים ובהירים, מה שיביא בהכרח לצמצום מחלוקות ביחס לפירוש החוזים.
לדברי לוין, "החוק יהווה מהפכה גדולה בדיני החוזים. החוק משיב את עטרת לשון החוזה ליושנה, במובן שהוא הופך את לשון החוזה למרכיב מרכזי בפרשנות, בניגוד להלכה הנהוגה היום, המאפשרת להתרחק מלשון החוזה לטובת שיקולים אחרים, היכולים להילמד מהחוזה ומנסיבות כריתתו. זאת ועוד: עיגון הכלל של פרשנות כנגד המנסח הוא כלל חברתי ממדרגה ראשונה, שיסייע לצד החלש, שבדרך כלל חותם על חוזה שנוסח ומוכתב ע"י הצד החזק".

תאריך:  05/01/2011   |   עודכן:  05/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכנסת צפויה לבטל את "הלכת אפרופים" בפרשנות חוזים
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
דנציגר עושה צחוק מהחוק...
פליק פלק לאחור...  |  5/01/11 17:00
2
ברק הכין קרקע לגזלנים ורמאים ל"ת
נוכל בגלימה  |  5/01/11 18:24
3
צעד ראשון בבלימת האקטיביזם
אור משפטן  |  5/01/11 20:01
 
- תגובה
צנחן  |  5/01/11 23:54
4
אהרון ברק היה דיקטטור מושחת ל"ת
כנניהו המיסר  |  5/01/11 20:06
5
השערורייה הגדולה ביותר בתולדות
חשדנית  |  5/01/11 23:51
6
הידד ללוין. ל"ת
א מ רול  |  6/01/11 04:17
7
גם מסע ארוך מתחיל בצעד אחד קטן
הניה  |  6/01/11 21:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
בעקבות בקשת ההסתדרות והתאחדות התעשיינים לנסות ולמצות את הליכי המו"מ, הסכים בית הדין לדון בעתירה שהגישה לשכת המסחר מחר בבוקר
איציק וולף
השלוחה הצפונית של היחידה הארצית לחקירות הונאה סיימה את חקירת תפירת המכרז למכירת קרקע על חוף הים לחברת 'ע.ר צים'    החשדות נגד ראש העירייה שמואל סיסו: מרמה והפרת אמונים
עופר וולפסון
תשעת המדדים הכלכליים אותם בוחן האוצר לקבלת תמונה על בריאות המשק הצביעו על המתנות מסויימת בשיפור בפעילות הכלכלית בנובמבר, אולם עדיין ניכרת מגמת התפתחות חיובית    שיפור נרשם בנתוני הצמיחה במשק, בשוק העבודה, בשוק ההון ובענף הנדל"ן    מנגד, היקפי גביית המיסים ירדו וההשפעה החיובית של תוכנית ההרחבה המוניטארית בארה"ב התפוגגה
איציק וולף
המשטרה ממליצה לפרקליטות להעמיד לדין את גבי מימון בעבירות של קבלת דבר במרמה ושימוש במסמך מזויף    המליצה להעמיד לדין גם את ראש המועצה בנחל שורק בגין מרמה והפרת אמונים ומתן תעודה כוזבת
עופר וולפסון
שיעור ההפחתה יהיה מדורג, עד לשיעור תמלוגים של 1% בשנת 2013    שר התקשורת, משה כחלון, אמר בוועדה: "המטרה - ליצור שוויון בשוק הטלקום ובשוק השידורים הרב-ערוציים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il