מנכ"ל
רכבת ישראל מתחייב כי ההנהלה תישא בעלות נסיעה במוניות מיוחדות ("ספיישל") או בכלי תחבורה אחרים הנגישים לנכים. המנכ"ל
יצחק הראל אמר את הדברים במהלך דיון שקיימה (יום ב', 10.1.11) ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא ההשבתה היזומה של הקרונועים.
את ההתחייבות מסר הראל במענה לדבריו של יו"ר ארגון הפעולה של הנכים, קובי כהן, שהתלונן על כך שהשבתת הקווים לדרום מנתקת את הנכים מתחבורה ציבורית, מאחר שהרכבת היא כלי התחבורה היחיד הנגיש לנכים. הראל השיב לו כי כל נכה מוזמן לפנות לרכבת ולקבל מענה בשירות חלופי שהרכבת תישא, כאמור, בעלותו. עוד אמר כי בכל מקום שניתן, מעמידה הרכבת שירותי הסעיות ללא תשלום לנוסעים. להלן הפירוט:
- להבים/רהט - קריית גת - ת"א סבידור מרכז.
- ראשון לציון (ראשונים) - רחובות.
יימשכו שירותי ההסעיות במקומות הבאים:
- מתחנת רמלה לתחנת לוד ובחזרה.
- מתחנת בית שמש לתחנת לוד ובחזרה.
- בין תחנות באר יעקב ות"א סבידור מרכז, דרך תחנות לוד, לוד גני אביב וכפר חב"ד.
לצפייה בלוח הזמנים של שירותי ההסעיות הוועדה ביקשה ממנכ"ל הרכבת להעביר אליה בהקדם לוח זמנים לגבי החזרתם לשימוש של הקרונועים לשימוש או הוצאתם מהמערך. ל-News1 נודע כי המועד המסתמן, שאינו סופי עדיין, הוא 22 בינואר.
הראל הסביר בדיון כי ההחלטה להשבית את הקרונועים התקבלה כ-48 שעות אחרי השריפה, לאחר שהתברר כי היא לא נגרמה כתוצאה של דליפת סולר. לכן הוחלט להשבית את המערך, עד אשר תימצא הסיבה לדליקה. ח"כ
עמיר פרץ אמר בתגובה כי לא ייתכן שלא ניתן לדעת מתי תסתיים הבדיקה, מאחר שלנוסעים מגיעות תשובות בנושא.
"האם ההחלטה להשבית את מערך הקרונועים הייתה סבירה" יו"ר השדולה למען התחבורה הציבורית, ח"כ
יריב לוין, אמר כי חלק מהמציאות זו ירושה מהעבר, אבל צריך לנסות להסיק מסקנות וליצור שיפור של ממש בהתנהלות הרכבת ולבחון האם ההחלטה להשבית את מערך הקרונועים הייתה סבירה. "חייבת להיות תוכנית הצטיידות שלוקחת בחשבון היערכות למצבים מהסוג הזה", אמר לוין.
"הנושא חושף את הבעיה בכל סוגיית מיקומה של התחבורה הציבורית במדינת ישראל בסדר העדיפות הלאומי", הוסיף לוין. כן קרא לשר התחבורה להביא בתוך פרק זמן קצר תוכנית עבודה למהפך בשירותי התחבורה הציבורית, שתציב נושא זה במקום גבוה בסולם העדיפויות. לדבריו, התחבורה הציבורית כיום אינה עונה על הדרוש - דבר הגורם נזק אדיר לציבור ולמשק.