X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אחרי 21 שנים הפך בית המשפט את פסק-דין "הד הקריות" בנוגע להפרשים המוטלים על נישום בהסדר שומת ניכויים קובע: אי הכרה בהפרשים תהווה כפל מס על הנישום
▪  ▪  ▪
השופטת עדנה ארבל [צילום: פלאש 90]

הפרשי ריבית והצמדה שמשלם נישום במסגרת שומת ניכויים, יוכרו לו כהוצאה לצורכי מס. כך קבע היום (א', 23.1.2011) בית המשפט העליון. פסק דין זה הופך את החלטת העליון משנת 1990 בפסק דין "הד הקריות".
חברת שריג אלקטריק, שהגיעה להסדר עם פקיד שומה ירושלים 1, ערערה לעליון על החלטת השופטת מרים מזרחי (ביהמ"ש המחוזי בירושלים) שלא להתיר לה בניכוי 1.12 מיליון שקל ששילמה כריבית והפרשי הצמדה. מזרחי הסתמכה על דעת הרוב בפסק דין הד הקריות, אך השופטים עדנה ארבל, איילה פרוקצ'יה וחנן מלצר החליטו להפוך את ההלכה העקרונית.
בפתח פסק הדין מזכירה ארבל את הדעות השונות שהובעו בפס"ד הד הקריות. השופט מישאל חשין סבר, כי תקנת הציבור מונעת את ניכוי הוצאות הריבית והפרשי ההצמדה באופן גורף ובכפוף לחריג תום הלב. השופט אליעזר גולדברג נתן ביטוי לעיקרון השקילות הכלכלית בין אפשרויות הניכוי השונות, בכך שהתיר בניכוי את הוצאות הריבית והפרשי ההצמדה רק בחלק מהמצבים בהתאם לעיקרון זה. הנשיא אהרן ברק סבר, שיש להתיר בניכוי את הוצאות הריבית והפרשי ההצמדה באופן גורף בשל הצורך למנוע כפל מס מהנישום.
ארבל קבעה, כי התכלית הסובייקטיבית בסוגייה נוטה לכיוון הפרשנות, לפיה ניתן להכיר לצרכי מס בהוצאות ריבית והפרשי הצמדה שצמחו בגין חוב מס. עוד קבעה, כי גם התכלית האובייקטיבית נוטה בכיוון זה, שכן הריבית וההצמדה הם חלק אינטגרלי מתשלום קרן החוב - שהיא ודאי מוכרת בניכוי. זאת, גם לנוכח עיקרון "הטפל הולך אחר העיקר".
ארבל מוסיפה, כי התכלית החשובה של קביעת שומת אמת, מחייבת שהנישום לא ישלם מס יותר מכפי שהיה צריך. במקרה הנדון מתעורר חשש, שאי התרת ניכוי הריבית וההצמדה, ייצור כפל מס - שכן הסכומים שלא הועברו לרשויות המס הצמיחו פירות וחויבו בתשלומי מס. כך נוצר מצב שבו משלם הנישום מס פעמיים על אותם סכומים: בזמן השימוש בכסף והצמחת הפירות, וכאשר לא ניתן לו לנכות את הוצאות הריבית והפרשי ההצמדה.
ארבל נדרשה גם לשיקולי תקנת הציבור, אשר - כך הדגישה - עשויים במקרים המתאימים לגבור על שיקולים כגון קביעת שומת אמת ומניעת יצירת כפל מס. בפס"ד הד הקריות היו השופטים תמימי דעים, שאין לראות בתשלום של הריבית וההצמדה חיוב אשר מטרתו עונשית, ולפיכך אין למנוע את ניכויו בעילה של פגיעה בתקנת הציבור.
לאור כל זאת קבעה ארבל, כי יש להתיר את ניכוי הוצאות הריבית והפרשי ההצמדה לצורכי מס, בין אם מדובר על שומה פתוחה ובין אם מדובר על שומה סגורה, דרך סעיף 17 לפקודה. היא נימקה:
"התשלום של הוצאות הריבית והפרשי ההצמדה אינצידנטלי לגובה הקרן של ניכוי המס במקור על-ידי המעביד, ויש בינו לבין ייצור ההכנסה זיקה ממשית וישירה. יתרה מכך, לטעמי כדי לחשב את שומת האמת של המעביד יש להתיר בניכוי את הוצאות הריבית והפרשי ההצמדה, ובכך להגשים את תכלית סעיף 17 רישא לפקודה. אי הכרה בהוצאות אלו עלולה להוביל ליצירת עיוות מס לנישום".

תאריך:  23/01/2011   |   עודכן:  23/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: הפרשי ריבית והצמדה בהסדר שומה - הוצאה מוכרת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
מתחילת השנה גדל החוב של המגזר העסקי בכ-18 מיליארדי ש"ח    הנפקות המגזר העסקי הסתכמו ב-2010 בכ-23.3 מיליארד שקלים
מוטי פשכצקי
טביב אישר. להראל הוא הודיע: מוכן להליך במבי. אביחי ידין יפתח בק"ש
יפעת גדות
יוזמה חדשה - הקמת מאגר ישראלי ענק של תרופות-סבתא ורפואה עממית באמצעות פעילות גולשים בפייסבוק    המאגר יוצג בפורטן אינפומד לצד התרופות הקונבנציונליות    המציע אשר יזכה למספר ההצבעות הגדול ביותר יקבל לילה זוגי בחוות הבריאות מצפה הימים
מירב ארד
2010 הייתה השנה הכי מסוקרת של תל אביב בתקשורת העולמית. "לונלי פלאנט", "נאשיונל ג'יאוגרפיק" ואפילו מגזין "פלייבוי" שלחו צוותי כתבים וסייעו לתל אביב לשבור שיאים בתחום התיירות    ב-2010 סיקרו את העיר מעל 100 צוותי חדשות מ-30 מדינות
איתמר לוין
מנהל חברה נטש אותה כאשר נקלעה לקשיים ולא הגיש עד היום את הדוחות - ולכן החליט בית המשפט להחמיר בעונשו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il