X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש: אין כל מקום להימנע מאישור תביעות ייצוגיות נגד עסקים קטנים ובינוניים - ובמיוחד בנוגע לעישון במקומות ציבוריים
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, מיכל נד"ב, חייבה השבוע את מועדון "בלה שלומקינס" התל אביבי בתשלום של 90,000 שקל בתביעה ייצוגית בשל הפרת חוק איסור עישון. התשלום יועבר לאגודה למלחמה בסרטן שתשתמש בו רק לפעולות הקשורות לסרטן הריאות.
את התביעה הגישו מרק ליטבין, ילנה ליטבין ומקסים טיוטיוניק, אשר בילו במועדון באוגוסט 2008 וסבלו מהעובדה שמבלים אחרים עישנו בו למרות החוק האוסר זאת. עד אחר סיפר, כי כאשר התלונן על האישום בפני רן פייר, בנה של בעלת המועדון, פנינה פייר, נענה באיומים.
פייר טען, כי בכל רחבי המועדון מתלו שלטים האוסרים עישון. הוא אסר על הקצאת מקום לעישון, אסר להציב מאפרות והדריך את כל העובדים לאסור עישון של מבקרי המועדון. לדבריו, אם מעשן מסרב לחדול מהעישון, הוא פונה לפיקוח העירוני על-מנת שירשום דוח וירחיק את העבריין. נד"ב קבעה שגירסה זו אינה מהימנה.
לגבי האפשרות להגיש תביעה ייצוגית במקרה זה אומרת נד"ב, כי שוכנעה שקיימת לכאורה קבוצה - מבקרי המועדון בלילות שבת שאינם מעשנים ואשר נחשפו לעישון כפוי. היא מוסיפה: "אין בעובדה שהמבקשים עישנו בעבר לשלול את תום ליבם, ואולי דווקא החלטתם לחדול מעישון מלמדת על מודעות שנרכשה בעניין זה. האוטונומיה של המבקשים מחייבת לכבד החלטתם לחדול מעישון".
המועדון ביקש שלא לאשר את התביעה גם בנימוק שמדובר במועדון קטן, שציבור המשתמשים בו אינו רב. על כך אומרת נד"ב: "אם אכן לא אאשר את התובענה, תהיה משמעות הדבר שעסקים קטנים או בינוניים לא יהיו חשופים לתובענות ייצוגיות, דהיינו: יוכלו להפר חובותיהם החוקיות ולרמוס את זכויות לקוחותיהם ברגל גסה בידיעה שלכל היותר יתבעו בתביעות פרטניות בסכומים זניחים. בכך תסוכל תכליתו של חוק תובענות ייצוגיות. לא מצאתי בחוק תובענות ייצוגיות, בתכליתו או בהגיונו יסוד לטענה שאין להחילו על עסקים קטנים או בינוניים.
"הדברים מקבלים משנה תוקף כאשר מדובר בחוק למניעת עישון. דווקא מקומות בילוי מסוג זה כמו המועדון ומסעדות, שהם בסדר גודל זה, מהווים פלח משמעותי במקומות הבילוי של הציבור. לגבי חלק מהציבור מהווים הם סוג של מקום הבילוי היחיד. על כן, גם במקומות אלה יש להביא לאכיפת החוק למניעת עישון ולהרתיע את הבעלים מפני הפרתו, והדרך לעשות כן היא בין היתר התובענה הייצוגית.
"אין צורך להכביר מלים על מטרתו של החוק למניעת עישון שנועד להגן על הציבור מחשיפה לעישון ולמרכיביו העלולה לגרום למחלות, לנכות ואף למוות. יש להקפיד על זכותו הבסיסית של הציבור לשאוף אל קרבו אוויר נקי מהמזהמים שבעשן של סיגריות ודומני שזכותו של אדם להגן על בריאותו היא מהזכויות הבסיסיות של אדם באשר הוא אדם".
לגבי גודל הקבוצה מציינת נד"ב, כי מדובר ב-200 תובעים מדי ליל שבת ובחישוב של 1,000 שקל לאיש - הפיצוי המתאים הוא 6.2 מיליון שקל. התובעים ביקשו לקבוע, כי 300 אלף שקל יינתנו להם אישית וסכום זה לעורכי דינם. הנתבעים טענו, כי המועדון עומד על סף קריסה וסובל מחובות של מאות אלפי שקלים, ולכן חיובו בסכום גבוה יביא להתמוטטותו וכך לא ניתן יהיה לשלם את הפיצוי.
בנסיבות העניין החליטה נד"ב להורות על פיצוי לקבוצה ולא על פיצוי פרטני לנמנים עליה. כדי למנוע פגיעה אנושה במועדון, חייבה אותו נד"ב להעביר כאמור 90,000 שקל לאגודה למלחמה בסרטן, גמול של 15,000 לשלושת התובעים ושכר טירחה של 45,000 שקל לבא כוחם.

תאריך:  01/02/2011   |   עודכן:  01/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מיכל נד"ב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מועדון ישלם 150,000 שקל בתביעה ייצוגית בשל עישון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ההר הוליד עכבר
molko50  |  4/02/11 13:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
שר הביטחון הודיע כי הוא חולק על עמדת היועץ המשפטי לממשלה אשר הודיע כי לא יגן על מינוי אלוף גלנט לרמטכ"ל בפני בג"ץ אך גם מכבד אותה    "האלוף גלנט הוא לוחם עז נפש, מפקד מהטובים שהיו לצה"ל ואיש שרבים בעם ישראל חייבים לו רבות"
ראובן לייב
סקר של מכון-מחקר ירושלמי חושף כי כי בפער ניכר אחריהן מדורגת הרשות הפלשתינית, ואילו בתחתית הסולם נמצאות מצרים, סעודיה וסוריה, כשאת הרשימה נועלת אירן
שירלי בר דיין
קופות הכרטיסים נסגרו "מסיבות בטיחותיות", מועד המכירה החדש יוכרז בקרוב
מערכת אתר ערוץ הספורט
סבע עם צמד, נחום וטרטיאק התעללו באורחת. אמסיס רק צימק בקופסא
איתמר לוין
היועץ המשפטי גם סבור שספק אם ראוי מבחינה ערכית למנות את גלנט לרמטכ"ל    על-פי הנחייתו, יגבשו נתניהו וברק עמדה מחודשת בנושא המינוי    משמעות ההודעה: נסתם הגולל על סיכוייו של גלנט להתמנות לרמטכ"ל הבא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il