X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בג"ץ קובע שמעמדו של רכוש יהודי שנתפס בידי ממשלת ירדן ועבר אחרי 1967 לידי ממשלת ישראל, ייקבע רק במסגרת הסכם שלום עתידי
▪  ▪  ▪
השופט יוסף משה ולירו ומשפחתו [צילום: באדיבות הוצאת גפן]
הנדיב הלא-ידוע
איתמר ברתור
ככה זה כשאין לך מערך יחסי ציבור. אתה יכול להחזיק חלק נכבד מכלכלת היישוב היהודי, להקים שכונות ויישובים בארץ ישראל, לזכות לכבוד מקיסרויות ואימפריות, אפילו להיות מעורב בפרשיית אהבה שמסעירה את ירושלים - ובתוך שנים אחדות להישכח. איך זה קורה? תשאלו את בני משפחת ולירו, המקבילה הירושלמית למשפחת רוטשילד
לרשימה המלאה

שאלת הבעלות על נדל"ן ביהודה ושומרון שהיו שייכים ליהודים לפני מלחמת השחרור, תוכרע רק בהסכם שלום עתידי. כך קבע היום (א', 6.2.11) בג"ץ, בדחותו עתירה של בעלי נדל"ן בחברון.
העתירה הוגשה בידי יורשיו של משה ולירו, הטוענים לבעלות על ארבע חלקות שרכש ולירו בחברון בשנת 1935. לאחר מלחמת השחרור נתפסו החלקות בידי ממשלת ירדן, שהכריזה עליהן כרכוש אויב. מתוקף זאת, הן מצויות מאז מלחמת ששת הימים בידי הממונה הישראלי על הרכוש הממשלתי ביהודה ושומרון.
העותרים ביקשו להצהיר, כי יש לראות מקרקעין אלו כשטחים שהופקעו על-ידי מדינת ישראל, או כאילו הופקעו מידי בעליהם, ולחלופין - להפקיעם עתה, לאור העובדה שאין כוונה להשיבם לחזקת בעליהם בעתיד הנראה לעין. כן ביקשו תשלום פיצויים בגין הפקעת המקרקעין ובעבור השימוש שנעשה בהם לאורך שנים רבות, בדרך שמנעה מן הבעלים ליהנות מהם.
השופטת איילה פרוקצ'יה קבעה, כי מקרקעין ביהודה ושומרון, המוגדרים "נכסי אויב", אשר הוקנו לממונה הירדני על נכסי האויב מכוח פקודת המסחר עם האויב, יצרו ניתוק של הזיקה הקניינית של הבעלים המקורי לנכס המוקנה, והבעלות בהם הוקנתה לממונה. חרף זאת, על הממונה הירדני היה לפעול להגנתו של הנכס ולשימורו, כדי שבבוא העת, בהגיע השלום, ניתן יהיה לקבוע את גורלו של הנכס במסגרת הסדר שלום, שבו עשויים להיקבע הסדרים הדדיים הנוגעים לנכסי האויב של שני הצדדים.
עוד ציינה, כי כוחות צה"ל מחזיקים באזור מאז 1967. הממונה הישראלי הפך לאחראי על הרכוש הממשלתי של ממלכת ירדן באיזור, ובכלל זה על "נכסי אויב" שהוקנו לממונה הירדני. על-פי דיני התפיסה הלוחמתית, על הממונה הישראלי הוטל לנהל את נכסי האויב כרכוש ממשלתי ירדני. משמעות הדבר היא, כי על הממונה הישראלי להחזיק בנכסים ולנהלם, והוא רשאי להפיק מהם פירות.
במצב הרגיל, שבו מעמדם של הנכסים נותר "נכסי אויב", הממונה הישראלי אינו אמור לשחררם לבעליהם המקוריים, אלא גורלם אמור להתברר במסגרת הסדרי שלום. בענייננו, התמונה מורכבת יותר לאור הסכם השלום שהושג עם ירדן בשנת 1994 והקמתה של הרשות הפלשתינית באזור, שמשמעותם המשפטית ביחס לשאלה הנדונה לא הובהרה כל צורכה.
מכל מקום, מוסיפה פרורצ'יה, מדיניות הממונה הישראלי ביהודה ושומרון, השוללת את שחרור הנכסים לבעליהם המקוריים או תשלום שווה ערכם, כל עוד לא הושג הסדר שלום, אינה טעונה התערבות שיפוטית.
"מדיניות זו מצויה במתחם הסבירות ובנויה על שיקולים ענייניים ורלוונטיים. עיקריה מושתתים על התכליות המרכזיות שבתפיסה הלוחמתית באיזור, שהן - שמירה על הסדר והביטחון באיזור, ודאגה לצרכיהם של תושבי האזור כאזרחים מוגנים. נקודת המוצא היא, אכן, כי פתרון בעיית נכסי היהודים באזור יהודה ושומרון מקומו במסגרת מו"מ מדיני ובגדרי הסדר מוסכם שיושג באיזור".
פרוקצ'יה מוסיפה: "שחרור קרקעות המוחזקות כרכוש אויב בידי הממונה הישראלי לידי בעליהם המקוריים, או תשלום שווה ערכן שלא במסגרת הסדר שלום, עלולים לפגוע בסדר הציבורי, ולגרור לתסיסה העלולה להפר את שלום הציבור ולהעצים את היריבות באיזור. מדיניות הרשות שעל פיה גורל הנכסים באזור המוגדרים כ'נכסי אויב' ייקבע במסגרת הסדרים מדיניים עתידיים הינה סבירה, בהישענה על היבטים מדיניים, ביטחוניים וחברתיים בעלי חשיבות ומשקל רב".

תאריך:  06/02/2011   |   עודכן:  06/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שיתוף במקרקעין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המדינה תמשיך להחזיק בנכסי יהודים שהופקעו ביו"ש
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
בגץ קובע גבולות עתידיים
גבולות אושויץ  |  6/02/11 15:28
2
להניח ששופט אחר היה פוסק אחרת ל"ת
האג'נדה של השופט  |  6/02/11 15:57
3
גישתה מתחסדת וצבועה ל"ת
הניה  |  6/02/11 16:28
4
יש הסכם שלום עם ירדן-יו"ש שלנו ל"ת
דניאל סבלדי  |  6/02/11 21:41
5
די להקפאת חיי היהודים ביהודה
ושומרון  |  6/02/11 22:51
6
החלטה פולחטית ל"ת
קול קורא  |  18/02/11 16:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
אכילת יתר או חוסר פעילות גופנית
יפעת גדות
דלקת מפרקים עלולה לגרום לתסמינים של לחץ או דיכאון
מערכת PCאון
ארגון הקצאת השמות והמתחמים באינטרנט, ICANN, מזהיר: כתובות ה-IP נגמרו    בלוק הכתובות האחרונות נמסר לספקיות בסוף השבוע האחרון, והוא צפוי לספק מענה לחודשים בודדים בלבד    מה עושים?
מירב ארד
כך עולה מדוח שערך משרד התמ"ת    נתוני הדוח מצביעים על עלייה של 18% במספר המשרות הפנויות מ-56 אלף משרות בממוצע יומי ברבעון השלישי ל-66 משרות ברבעון הרביעי של 2010
איציק וולף
שר הביטחון אמר כי האישור שהעניקה ישראל למצרים להכניס שני גדודים לסיני ניתן באופן זמני בלבד    לדבריו, המהומות בקהיר ובשאר הערים הגדולות במצרים הן אירוע חשוב, עם השלכות ארוכות טווח, אולם הוא אינו מכיל סיכון ביטחוני מיידי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il