דרור גנון, סגן מנהל בכיר לתחבורה הציבורית, שדיבר אתמול במסגרת חבר-דיון ב
כינוס ים המלח לתחבורה ציבורית, אמר כי משרד התחבורה מציע רעיון מודרני – להסיע חינם את הנוסעים בתחבורה הציבורית עד השעה תשע בבוקר. "כך אולי נביא את אותן שכבות שהיום שבויות ברכב הפרטי לעלות על האוטובוס, לתת להן רמת שירות גבוהה יותר, וככה נקבל אותן כנוסעים שבויים בחזור", נימק גנון.
מנכ"ל אגד תעבורה, מיקי לוי, זרק לגנון עצם: "למה רק עד תשע? 24 שעות ביממה! אין לנו שום בעיה עם זה, כולל קווי ביניים. השאלה מי יממן את זה. שיממנו, ומחר בבוקר אנחנו מתייצבים".
מיכה פרלמן, רפרנט תחבורה במשרד האוצר, דחה את הרעיון: "אנחנו לא כל כך מאמינים בתהליך של מגבלה על תעריף בתחבורה הציבורית. אנחנו מאמינים שצריך להשאיר אותו בתוקף ולהשקיע בשיפור רמת השירות, להגביר את התדירות, לתת לה יתרון בפקק. אני לא חושב שנסיעה חינם ממש תנחם את מי שיעמוד בפקק באוטובוס. לפעמים האוטובוס לא הכי נקי, לפעמים הוא מזהם. אנחנו רוצים לשמור על רמת תעריפים סבירה, ולהשקיע באיכות המוצר.
על כך אמר דרור גנון כי אין סתירה בין שני הנושאים, וכי כדי להילחם בלובי של נהגי הרכב הפרטי צריך לבצע אפליה מתקנת לתחבורה הציבורית. "תסתכל, המדינה בנתה נתיב מהיר שמסתיים בכניסה לנתיבי איילון. בוא תראה לי מישהו בממשלה שיהיה אמיץ לקחת אחד מנתיבי איילון וימשיך אותו כמת"ץ (מסלול תחבורה ציבורית, ע.י.) עד לתוך תל אביב. אתה יודע כמה זמן זה יחסוך לנוסע שיצא מהפריפריה לכיוון תל אביב, שלא לדבר על ירושלים? אתה יודע כמה נוסעים זה יביא? אם אתה הופך את זה לחינם כמו הנסיעה בנתיב המהיר שהיא בחינם, תקבל את כל המרכיבים ביחד – רמת שירות גבוהה.
פרלמן השיב כי מי שמחליט על הארכת נתיבים זה משרד התחבורה, וגנון מיד הבהיר כי המשרד אינו עובד כרגע על תוכנית שכזו, וכי העלה את העניין כדי להמחיש שאם רוצים – אפשר, וזה ישדר מסר תחבורתי נכון. עוד אמר כי כאשר היום מדברים על מחירי הדלק מתייחסים פחות לנושא עידוד התחבורה הציבורית כמרכיב משלים למחיר הנסיעה.
יושב-ראש
חברת קווים,
זאב הורן, אינו מסכים עם ההצעה להסיע נוסעים בחינם בשעות השיא. בשיחה עם News1 הוא אומר: "צריך לעשות בנצ'מרק (בוחן ביצועים) בין קווי בוקר ("שפיצים") לשאר היום. יכול להיות שצריך לשחק עם השעות של היום מבחינת תעריפים, כמו שעושים בנתיב המהיר היום". הורן סבור כי את הכסף יש להשקיע בנושאים אחרים: (1) פיתוח הנת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית, ע.י.) – "צריך כמה שיותר נתיבים ייחודיים בתוך העיר. ברגע שאתה פותח נת"ץ – התמונה שונה לחלוטין"; (2) רימזור – "שהרמזור יתחלף באמצעות מערכת טכנולוגית כשאוטובוס יגיע אליו".