בשנת 2010 אושרו כ-6,700 בקשות לייעוץ לעסקים בהיקף סיוע של כ-42 מיליון שקל. כך מסר (יום ג', 15.2.11) מנהל הסוכנות לעסקים קטנים במשרד התמ"ת, רן קויתי. מספר הפונים לקבלת ייעוץ עלה ב-20% בהשוואה לשנת 2009 ובכ-52% בהשוואה לשנת העבודה 2008.
קויתי מסר עוד כי 35% מסך כל תוכניות הייעוץ שאושרו בשנת העבודה 2010 הם לאזור הצפון, 38% הם לאזור המרכז ו-27% הם לאזור הדרום. 72% מהעסקים אשר קיבלו ייעוץ הם עסקים זעירים (המעסיקים עד 4 עובדים), 24% מהעסקים הם עסקים בינוניים וגדולים המעסיקים עד 100 עובדים ו-4% הם עסקים המעסיקים עד 500 עובדים.
שר התמ"ת
שלום שמחון מסר בתגובה כי העסקים הקטנים הם לב-ליבה של כלכלת ישראל, שכן קרוב ל-99% מהעסקים מוגדרים כעסקים קטנים ובינוניים, מספקים תעסוקה ללמעלה ממחצית העובדים במשק. "הצלחתם של עסקים אלו, היא מנוף לצמצום פערים בחברה, להגדלת התעסוקה בפריפריה ובקרב מגזרים ייחודיים, לעידוד יזמות ולהיבטים נוספים החיוניים למדינת ישראל".
מנהל הסוכנות קויתי ציין כי "תוכניות הייעוץ הינן אחד הכלים המרכזיים שהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מפעילה לטובת מגזר העסקים הקטנים והבינוניים. באמצעות תוכניות אלו אנו מקטינים את פערי הידע של בעל העסק בתחומים השונים באמצעות מתן ייעוץ מקצועי בכל תחומי ההתנהלות של העסק. הייעוץ ניתן על-ידי יועצים מומחים מהסקטור הפרטי תוך שימת דגש על התחומים הבסיסיים הנדרשים בעיקר ליזמים מתחילים ולעסקים קטנים. בנוסף ניתן ייעוץ לעסקים בתחומים מורכבים יותר כדוגמת היערכות לייצוא, עיצוב מוצר והחדרת חדשנות. התוכנית עברה לאחרונה מספר שינויים והתאמות כך שקהל היעד שלה הורחב לכל סוגי העסקים במדינה. כיום, כל בעל עסק בכל תחום זכאי לקבל ייעוץ עסקי".
מגוון רחב של תוכניות הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מפעילה מספר תוכניות ייעוץ:
- תוכנית החונכות העסקית היא תוכנית המיועדת לעסקים קטנים ובינוניים המעסיקים עד 100 עובדים. במסגרת התוכנית ניתן לקבל עד 150 שעות חונכות על-ידי יועץ מומחה. החונכות מתמקדת בשלושה תחומים עיקריים: שיווק, כספים וייצור.
- תוכנית 'ניצוץ' - ניהול יצירתיות וצמיחה, היא תוכנית המיועדת להגברת המודעות לשימוש בחשיבה עסקית, ליצירתיות ולחדשנות, מתוך שאיפה להגדלת הרווחיות וההתייעלות. התוכנית מאפשרת לאותם מפעלים ועסקים המשתתפים בה, לקבל ייעוץ והנחיה במסגרת סדנאות המועברות על-ידי יועצים מהמובילים במשק, המתמחים בחדשנות. סדנאות אלו מסייעות לחברות להגדיל מכירות ורווחים בשוק שבו התחרות העולמית והמקומית גדולה.
- תוכנית הליווי השיווקי, נועדה לסייע לעסקים או לתאגידים בעלי פוטנציאל שיווק בשוק העולמי, בחשיבה ובקביעת אסטרטגיה שיווקית.
- תוכנית הגנת המט"ח נועדה ללוות גורמים עסקיים, בכל הקשור במכשירים הפיננסים המוצעים לגידור והקטנת הסיכונים בפני חשיפה וסיכוני שוק הכרוכים בעסקת מט"ח ואשראי.
- הייעוץ לעיצוב תעשייתי נועד להגביר המודעות לעיצוב תעשייתי מקורי והטמעתו בקרב התעשיה הישראלית בדגש על שימוש בשירותיו של מעצב תעשייתי כבר בשלבי פיתוח המוצרים.
- תוכנית "ניהול איכותי" נועדה לסייע לעסקים לשפר את הרווחיות באמצעות החדרת שיטות ניהול חדשניות בהתאם למאפייני המפעל וצרכיו, שיפור איכות המוצר ותהליכי הייצור על-ידי עידוד השימוש בטכנולוגיה מתקדמת.
יש לציין כי התוכניות מסובסדות בטווח של בין 50% ל-75% על-ידי המדינה ומופעלות על-ידי גורמים חיצוניים בפיקוח הסוכנות.