X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
רגע לפני המכירה הסופית של בנק לאומי מידי המדינה, דנה ועדת הכספים בהשלמת הרגולציה לגבי בנק ללא גרעין שליטה המפקח על הבנקים הזהיר: "במצב בו לא יהיה גרעין שליטה בבנק לאומי, ייתכן שבעלי השליטה השונים יתקשו למנות חברי דירקטוריון מוסכם ותיווצר בעיית פיקוח על ניהול הבנק" ח"כים לאוצר: "הבהילות במכירת לאומי תמוהה"
▪  ▪  ▪
המפקח על הבנקים, דוד זקן [צילום: יחצ]

"קיימת חשיבות רבה בהגברת יכולת הפיקוח של המדינה על בנק לאומי, לפני מכירת יתרת אחזקות המדינה", כך אמר (יום ג', 15.2.11) המפקח על הבנקים, דוד זקן, בדיון בוועדת הכספים.
זקן התייחס לכוונת בנק ישראל לקדם את הצעת חוק הבנקאות שהונחה על שולחן הוועדה ושמטרתה העיקרית למנוע שליטה בפועל בבנק לאומי, ממי שאין לו היתר מנגיד הבנק המרכזי. כאמור, על-פי חוק הבנקאות, החזקת יותר מ-5% שליטה בבנק מחייבת את אישורו של נגיד בנק ישראל.
החוק המוצע יוצר מנגנון ליצירת איזון נכון בין מי שלא קיבל היתר מהנגיד לשליטה בבנק לבין הזכות המהותית למנות דירקטורים. החוק גם יאפשר בדיקת יושרה ואיתנות פיננסית של מי שמבקש להפוך לבעל לשיטה בבנק וימנע מצב שלבעל מניות תהיה השפעה ישירה על עסקי התאגיד הבנקאי. כמו-כן, יאפשר החוק לקבוע מי יכול להציע דירקטורים בבנק ללא גרעין שליטה: בעל מעל 2.5% מהמניות או קבוצה שבידיה מעל 2.5%. לדבריו, דירקטור שקול ליותר מ-6.5%.
החוק אף עשוי לשפר את סדרי עבודת הוועדה הציבורית לאיתור דירקטורים ולאפשר בחינת כשירות דירקטורים ומניעת ניגודי עניינים בבנק ללא גרעין שליטה. החוק יגביל את כהונת הדירקטור בבנק ללא גרעין שליטה למשך זמן של עד 9 שנים בלבד (מקסימום שלוש קדנציות של 3 שנים) וימנע שליטת גורם ללא היתר הנגיד.
האוצר ובנק ישראל חלוקים על מועד יישום החוק
בעקבות אישור ועדת הכספים למכירת 5% מאחזקות המדינה בבנק לאומי והמכירה בפועל לפני כשבועיים, הוחלט בבנק ישראל לקדם ביחד עם האוצר, הצעת חוק לתיקון חוק הבנקאות, בטרם מכירת יתרת אחזקות המדינה בבנק (העומדת כיום על 6.5%), שלקראתה כבר נערכים באוצר.
החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, אמר שהמשרד תומך בהצעת החוק, אם כי בניגוד לבנק ישראל, אינו מתנה את מכירת הבנק בקבלתה. "גם היום לפיקוח על הבנקים יש מספיק כלים. אנחנו לא בריק אם כי המצב טעון שיפור", אמר. לדברי אורן, קיימת סבירות גבוהה שלאחר מכירת יתרת אחזקות המדינה בבנק, הוא ייוותר ללא גרעין שליטה, מה שעשוי להקשות על מלאכת הפיקוח עליו. בנוסף אמר, כי קיים חשש שתיווצר "שליטה לכאורה" בלא קבלת היתר מבנק ישראל.
המפקח על הבנקים סקר את מצב השליטה בבנק לאומי כיום. לדבריו, בעל השליטה הגדול הינו שלמה אליהו עם 10% שליטה ובנוסף, גורמים מוסדיים ופרטיים המחזיקים בפחות מ-5%. זקן ציין כי החוק מתקן את חוק מראני משנת 2003 שאיננו פותר את הבעיות שעשויות להיווצר בבנק ללא גרעין שליטה. הוא ציין בנוסף כי החוק נועד להסדרת החולשות הגלומות בכל אחת משתי האפשרויות - עם או בלי גרעין שליטה, ולהתמודד בצורה מיטבית עם קשיי הפיקוח הנובעים מהן. "בניגוד לאוצר, בנק ישראל סבור שקיימת חשיבות לקבל את התיקון לחוק בטרם השלמת מכירת לאומי", ציין.
חברי הכנסת בוועדה הביעו התנגדות לעצם הכוונה למכור את יתרת אחזקות המדינה בבנק לאומי, אך מכיוון שבאוצר גמרו אומר למכור, טענו כי יש לאשר את הצעת החוק. ח"כ חיים אורון (מר"צ), תהה מה רע במצב הקיים. לדבריו, "החזקת 6.5% זה השוט שבידי המדינה בשליטה בבנק". ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה), המתנגדת למכירת בנק לאומי, אמרה שהצלחת המדיניות הכלכלית של ישראל, נובעת דווקא בגלל השמרנות שלה. יחימוביץ' אמרה כי "מכיוון שהאוצר נחוש למכור את הבנק, קיים חשש אמיתי שלא יהיה גרעין שליטה, ועל-כן יש חשיבות כן לחוקק את החוק". ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), אמרה שאינה מבינה את הבהילות למכור את יתרת אחזקות המדינה בבנק. לדבריה, "כבר מחלקים עודפים מתקציב 2010 כך שכנראה אין בעיה בתזרים המזומנים של המדינה".
איגוד הבנקים ונציגי בנק לאומי, הודיעו שהם תומכים בחוק באופן עקרוני וכי את השגותיהם יביעו בדיונים על סעיפי החוק.

תאריך:  15/02/2011   |   עודכן:  15/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המפקח לח"כים: אשרו חוק הבנקאות לפני מכירת לאומי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בג"ץ דחה את עתירת סופר-פארם וקבע: אין זה סביר שהחולה יידרש לפנות לשני בתי מרקחת כדי לרכוש מוצרים משלימים
איציק וולף
משרד החוץ הודיע כי לאחרונה נרשמו מספר אירועים חריגים סמוך לנציגויות ישראליות במדינות שונות    ההערכה: מדובר בניסיון של חיזבאללה לנקום את מותו של עימאד מורנייה
מחלקה ראשונה
כך עולה מדיון בנושא "רפואה מקוונת לילדים" במסגרת כינוס באר שבע לשלום הילד    ח"כ חנין: בעולם הרפואה יש דיאטה במשאבים ובמטפלים
עופר וולפסון
זאת, בהשוואה לשנת 2009    בהשוואה ל-2008 נרשמה עלייה של 52% במספר הפניות    בשנת 2010 אושרו כ-6,700 בקשות לייעוץ לעסקים בהיקף סיוע של כ-42 מיליון שקלים
א. וולף, ע. וולפסון
דודו ואנונו חשוד כי בשנים האחרונות קיבל שוחד בתמורה לקידום עניינים ברשות    העבירות הנחקרות: קבלת שוחד, סיוע לשוחד, קבלת דבר במרמה והלבנת הון    שניים מהחשודים: מנכ"ל מפלגת קדימה משה שחורי ונשיא לשכת רו"ח לשעבר, ראובן שיף    נחקר גם האמרגן של קובי פרץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il