X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מבדיקת איגוד לשכות המסחר עולה כי קיימים שיעורי מכס דמיוניים על ייבוא מוצרי מזון בסיסיים, המגיעים לעתים למאות אחוזים לדברי האיגוד, אם היו מופחתים מיסים אלו בהדרגה, אזי מחירי אותם מוצרים לצרכנים היה זול ממחירם כיום
▪  ▪  ▪
שיעור מכס מרבי של כמעט 300%. בצל [צילום: פלאש 90]

מבדיקה שנערכה באגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר עולה (יום ג', 22.2.11) כי כתוצאה מעליות מחירי המזון בעולם בשנת 2010 גדל סל הצריכה החודשי למשקי בית בחמישון התחתון בישראל, ב-50 שקלים. כל זאת, כאשר ההכנסה החודשית הממוצעת למשק-בית בחמישון התחתון (כולל קצבאות) עומדת על כ-4,000 שקלים ברוטו בלבד.
לשם השוואה, הכנסה חודשית ממוצעת בקרב החמישון העליון עומדת על כ-30,000 שקלים ברוטו, לפני נתוני סקר הכנסות משקי-הבית לשנת 2009.
מחישוב כולל של כלכלני האיגוד עולה כי כתוצאה מהתייקרויות מחירי המזון, גדלה עלות סל הצריכה של כלל משקי הבית בחמישון התחתון, המונה כ-450 אלף משקי בית בישראל, ב-20 מיליון שקלים לחודש. זאת מאחר ששיעור ההוצאה על מזון בחמישון התחתון עומד על 24 אחוזים מסל הצריכה, לעומת 14 אחוזים בלבד בחמישון העליון.
כלכלני האיגוד בדקו את עליית מחירי מוצרי המזון הבסיסיים בשנת 2010 לעומת השנה שקדמה לה, ונמצא כי לעלייה הגדולה ביותר, בסכום של 34 שקלים בסל הצריכה החודשי, אחראים מחירי הירקות והפירות, שהאמירו במהלך 2010.
מהבדיקה עולה כי מחירם של הפלפלים עלה ב-32.7 אחוזים; מחיר הגזר עלה ב-31.5 אחוזים; מחיר המלפפונים עלה ב-25.7 אחוזים; מחיר העגבניות עלה ב-23.2 אחוזים ומחיר הכרוב רשם עלייה עצומה של 91 אחוזים. בנוסף, נבדקו מחיריהם של מוצרי מזון בסיסיים אחרים ונמצא כי מחיר כיכר לחם עלה בשנה זו ב-5.2 אחוזים; מחירן של אטריות ספגטי עלה בשנה זו ב-9.4 אחוזים; מחירו של בשר בקר טרי עלה ב-9.4 אחוזים; ומחירן של הגבינות הלבנות עלה ב-6.9 אחוזים.
לאור נתונים אלו, בדקו באיגוד לשכות המסחר גם את שיעורי המכס על ייבוא מוצרי מזון בסיסיים (המגן על היצרנים והמגדלים המקומיים) ומצאו כי קיימים שיעורי מכס דמיוניים, המגיעים לעתים למאות אחוזים על מוצרי מזון בסיסיים למדי, שאם היו מופחתים בהדרגה, אזי מחירי אותם מוצרים לצרכנים היה זול משמעותית ממחירם כיום.
בבדיקה נמצא בין השאר, כי על ייבוא בשר בקר טרי או מצונן - שיעור המכס 190 אחוזים; חלב ושמנת מיובאים - שיעור המכס המרבי מגיע עד ל-153 אחוזים; תפוחי-אדמה מיובאים - שיעור המכס המרבי מגיע עד ל-230 אחוזים; עגבניות מיובאות - שיעור המכס המרבי מגיע עד ל-272 אחוזים; בצל מיובא - שיעור המכס המרבי מגיע עד ל-298 אחוזים; מלפפונים מיובאים - שיעור המכס המרבי מגיע עד ל-170 אחוזים ועל ייבוא בשר עוף - שיעור המכס המרבי מגיע עד ל-170 אחוזים.
"פגיעה קשה ביותר ברמת החיים של השכבות החלשות"
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, מסר בתגובה כי "שיעורי המכס הגבוהים מהווים פגיעה קשה ביותר ברמת החיים של השכבות החלשות, עבורן ההוצאה על סל מוצרי המזון מהווה מרכיב גבוה מכלל ההוצאה. אין להתעלם מהצורך להגן על החקלאות בישראל, אך הרמה המקובלת היום חורגת מעבר לכל סבירות או היגיון".
לדבריו, "איגוד לשכות המסחר מציע כי על הממשלה לבטל או להפחית את שיעורי מכס המגן על המוצרים הנ"ל, אם לא באופן קבוע - לפחות בתקופות בהן יש עליית מחירי מוצרים בארץ".
עוד אמר לין, כי לדעת האיגוד הפחתת המכס עשויה לתרום להפחתת המחירים בשוק המקומי. "אין צורך לחפש פתרונות עקלקלים להוזלת מחירי מוצרי המזון. הפחתת מכסי המגן תואמת מדיניות חשיפה בריאה שהיא אבן היסוד להתפתחות הכלכלה", ציין.

תאריך:  22/02/2011   |   עודכן:  22/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מוצרי המזון ממוסים בכבדות למרות זינוק מחירם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בניגוד לחוות דעת מומחים, ביטל בית המשפט העליון הוראה להעברת ילדה לאימוץ, לאחר שאמה התנתקה מסמים ושיקמה את חייה
איתמר לוין
ביהמ"ש העליון דחה את בקשת פרקליט המדינה משה לדור לדיון נוסף בקביעתו לפיה ניתן להשתמש ברכוש המחולט לצורך פיצוי הקורבנות במקום להעבירו למדינה
אלעזר לוין
אורי אורלנד קנה ממגדל את חברת הייעוץ ליבוביץ-שטרייכמן, שתמשיך לנהל בנפרד את התיקים שלה
עופר וולפסון
30% מהון המניות של אלישרא יימכרו לאלביט תמורת 67.5 מיליון דולר
יפעת גדות
המכשיר החדש מספק נתונים מדויקים הרבה יותר מהמכשיר הסטנדרטי למדידת לחץ דם    התקווה היא שהטכנולוגיה תשנה את הדרך בה מבוצע המעקב אחר לחץ דם מזה כבר יותר ממאה שנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il