בעיית המאסר של קצב יכולה להיפתר חלקית בצורה יצירתית, אם יוחזק במקום שכיום אינו בית סוהר, אך יוכרז ככזה לצורך מאסרו. הפקודה מאפשרת זאת במפורש: "השר [לביטחון הפנים] רשאי להכריז בהודעה, כי בניין פלוני או מחנה פלוני או מקום אחר הוא בית סוהר לפי פקודה זו, ורשאי הוא באותה דרך להכריז שבית סוהר פלוני יחדל להיות בית סוהר לעניין פקודה זו". מדובר, לפיכך, בסמכות מינהלית שאינה מצריכה אישור כלשהו. ניתן כמובן יהיה לתקוף אותה בבית המשפט, אך לא סביר שהוא יתערב בשיקול דעתו של השר. במקרה כזה, אומנם יהיה קצב למעשה בבידוד, אך יהיה קל בהרבה להגן עליו. ייתכן אפילו שניתן יהיה להפקיד את השמירה בידי היחידה לאבטחת אישים, בלא צורך להפריש סוהרים מיוחדים מבתי הכלא הקיימים.
|
הבידוד - ענישה אחרי ענישה
|
|
הבידוד מהווה, למעשה, ענישה אחרי ענישה. מקובל להשתמש בו כאמצעי זמני לצורך הענשת אסירים בלתי ממושמעים. לתקופות ארוכות הוא נהוג במקרים נדירים מאוד, כמו זה של עמיר או של תת-אלוף לשעבר רמי דותן. בתי המשפט גם נוטים לאחרונה להקשות על המדינה בבקשותיה להאריך מאסר בבידוד, וכך למשל היא נדרשת למצוא דרכים להעניק הקלות לעמיר. יתרה מזאת: בעיית הכליאה קלה יחסית, בהשוואה לשטחים הציבוריים בכלא - החצר, חדר האוכל, חדרי לימוד וכדומה - ובהשוואה לעבודות אליהן משובצים האסירים, בכלא או מחוצה לו. גם אם קצב יוחזק בתא לצידם של אסירים שאינם מסכנים אותו, יהיה על השב"ס למצוא פתרון שיבטיח את שלומו מחוץ לתא. זאת, כאמור, בהנחה שבידוד מלא אינו בא בחשבון.
|
|