X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
דוח מבקר המדינה בנושא ההיערכות לרעידות אדמה [צילום: פלאש 90]
דוח קשה של מבקר המדינה
"מחדל חמור וממושך של הממשלה ברעידות אדמה"
המבקר לינדנשטראוס: "אני מניף דגל אדום לנתניהו ולממשלה" ליקויים משמעותיים לא תוקנו ואף החריפו תמ"א 38 נכשלה מסקנות של 4 דוחות קודמים לא יושמו עשר שנים ללא תקציב לא חיזקו מבנים ולא הפעילו בקרה "סימפטום של פגם מערכתי בניהול ובקבלת החלטות לאומיות"
המבקר מגיש את הדוח ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה יואל חסון [צילום: פלאש 90]

"אני חושש שמחדל רעידות האדמה מצביע על פגם מערכתי בדרכי הניהול ובקבלת ההחלטות ברמה הלאומית, וזה עלול לקרות גם בנושאים לאומיים חיוניים אחרים"

"הטיפול בסכנת רעידות אדמה הוא מחדל ארוך וממושך של ראש-הממשלה נתניהו ושל הממשלה, ואני מניף להם דגל אדום!". כך קובע (יום ד', 23.3.11) מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדוח חמור על היערכות המדינה לנושא רעידות אדמה. הדוח, מהחמורים ביותר שהמבקר פרסם במשך השנים, מתפרסם בסמוך לרעידת האדמה הקשה ביפן.
בדוח המבקר נמצאה רק נקודת אור אחת, שתובא להלן. כל היתר - חושך מוחלט. איש בממשלה לא מטפל בהיערכות, אין תקציבים, אין פעילות, לא מקיימים החלטות ממשלה ומתעלמים מדוחות קודמים של המבקר. וזאת, כאשר המומחים מזהירים שרעידת אדמה בישראל היא רק שאלה של זמן. הממצאים העיקריים:
  • תמ"א 38 נכשלה. מעט מאוד בתים חוזקו. הממשלה הוציאה את התקנות שנים לאחר שהתוכנית אושרה. התמ"א אינה מהווה תמריץ לחיזוק בתים;
  • מאות בנייני מגורים בצפון, בייחוד בקריית שמונה, בטבריה, בצפת ובבית שאן ישנים ואינן מוגנים. המבקר המליץ כבר לפני 10 שנים להקציב מדי שנה סכום לא גדול כדי לחזקם. עד היום לא נעשה דבר;
  • בתי חולים רבים בצפון ישנים, ויקרסו במקרה של רעידת אדמה (כך מצא סקר של משרד הבריאות). לא נעשה דבר, הם לא חוזקו. כאן מופיעה נקודת האור היחידה בדוח: בבתי החולים נבנו חדרים ממוגנים למקרה של מלחמה, והם יעזרו קצת במקרה של רעידת אדמה;
  • חומרים מסוכנים: הם מרוכזים במפעלים באזור חיפה, ורעידת אדמה יכולה להביא לפיזורם המסוכן בכל האיזור. הממשלה החליטה לפני 10 שנים שיש להתנות מתן וחידוש רשיונות למפעלים בהיערכות מצידם לנושא זה. המשרד להגנת הסביבה והשר העומד בראשו גלעד ארדן לא הסדירו את העניין, למרות שהוא לא עולה כסף!
  • לפני 25 שנים נקבעו תקנים לבניית בניינים חדשים, כדי שיהיו מגונים. עד היום - כעבור 25 שנה! - אין מערכת בקרה על הקבלנים בנושא זה.
המבקר: "זה עשרים שנה שאני מתריע על אי היערכות הממשלה לסכנה. המסקנות וההמלצות שלי בארבעה דוחות קודמים לא יושמו. חסר תקציב, מקצצים תקציב, תוך חשש לפגיעה קשה בציבור".
כאן באה הערה קשה: "אני חושש שמחדל רעידות האדמה מצביע על פגם מערכתי בדרכי הניהול ובקבלת ההחלטות ברמה הלאומית, וזה עלול לקרות גם בנושאים לאומיים חיוניים אחרים". במילים אחרות: המחדל, הסחבת, הביורוקרטיה וחוסר המעש הם לא רק בנושא רעידות אדמה, אלא גם בנושאים אחרים.

דוח מבקר המדינה: עמידות מבנים ותשתיות ברעידות אדמה - תמונת מצב
מדינת ישראל שוכנת באזור המועד לרעידות אדמה העלולות לגרום פגיעות בנפש ונזקים רבים לרכוש. אם בעת רעידת אדמה ייפגעו מתקנים המכילים חומרים מסוכנים ודלקים, עלול הדבר לסכן את האוכלוסייה המתגוררת בסמוך לאותם מתקנים. מטרותיה העיקריות של ההיערכות לרעידות אדמה עתידיות הן בניית מבנים (כגון מבני ציבור ובתי מגורים) ותשתיות (כגון גשרים) על פי תקני בנייה המביאים בחשבון את האפשרות שיתחוללו רעידות אדמה, וכן חיזוקם של מבנים ותשתיות אשר הוקמו שלא על פי תקנים אלה. בשנת 1999 הקימה הממשלה ועדת שרים לעניין ההיערכות לרעידות אדמה (להלן - ועדת השרים) והטילה עליה, בין היתר, לטפל במכלול סוגיות ההיערכות לטיפול ברעידות אדמה; שר התשתיות הלאומיות, מר עוזי לנדאו, שימש יו"ר ועדת השרים מאפריל 2009 עד ינואר 2011. בשנת 1999 מינתה ועדת השרים ועדת היגוי בין-משרדית שתפקידה לשמש גוף המטה שלה ולתאם בין פעילויותיהם של משרדי הממשלה והגופים הממלכתיים האחרים בתחום זה (להלן - ועדת ההיגוי). ההיערכות לרעידות אדמה נחלקת לשניים - פעולות מניעה שיש לבצע לפני שהתרחש האירוע, ותכנון פעולות שיש לנקוט בזמן האירוע או מעט אחריו כדי להחזיר את החיים למסלולם התקין במידת האפשר - ובייחוד פינוי האוכלוסייה מהאזורים שנפגעו וטיפול בחומרים מסוכנים באזורים אלה.
אחריות אישית של אלי ישי

מה הלאה? המבקר מטיל אחריות אישית בולטת על שר הפנים אליהו ישי, בין היתר משום שהמחלוקות בינו על סמכויות לבין שר הפנים אריאל אטיאס (שניהם מאותה מפלגה) הביאו להזנחת הטיפול בנושאים חיוניים. כזכור, גם בנושא האחריות לקריסת מערך הכיבוי הטיל המבקר אחריות אישית על ישי.
הוא דורש משבעה שרים לדאוג באופן אישי להקציב מיד את הסכומים הדרושים לפתרון כל הבעיות והמחדלים שגילה. השבעה הם: ראש הממשלה ושר הבריאות בנימין נתניהו, שר האוצר יובל שטייניץ, השר בני בגין העומד בראש ועדת השרים לנושא רעידות אדמה, שר התקשורת משה כחלון, שר החינוך גדעון סהר, השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' ושר השיכון אריאל אטיאס.
שבעת האנשים האלו, אם לא יזרימו מיד כספים ("יש לעשות זאת מיד" - קובע המבקר), יהיו אחראים אישית לאסון, אם וכאשר יקרה. נא לזכור זאת.

רומז לדוח חמור על השריפה ביערות הכרמל
[צילום: פלאש 90]

המבקר רומז כי הדוח שהוא מכין על השריפה ביערות הכרמל יהיה חמור: "אחת הדוגמאות למחדלים היא השריפה ביערות הכרמל. כשפרצה השריפה, לפני כשלושה חודשים, התברר שמסקנות דוח קודם של המבקר בנושא זה לא יושמו". חכו לדוח המפורט.

תאריך:  23/03/2011   |   עודכן:  23/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מחדל חמור וממושך של הממשלה ברעידות אדמה"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
להרחיק המפעלים החומרים מחיפה
חיפאי  |  23/03/11 12:47
2
יופי-עכשיו תביא 100 מליארד שקל
מאיר-ד  |  23/03/11 13:25
3
פופוליזם בקורתי
לא מתרשם  |  23/03/11 13:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אמותיהם של חיילים שנהרגו בתאונה במסוק עליו פיקד הרב רפי פרץ עתרו נגד מינויו    בג"ץ מעיר לצה"ל: ראוי היה לשמוע את המשפחות השכולות, במיוחד כאשר מדובר בתאונה
מירב ארד
השפעת הקיצוצים של דלתא ביפן נעה בין 400-250 מיליון דולר    בעקבות עליית מחירי הדלק תפחית החברה את קיבולת המושבים הכוללת ב-4 נקודות האחוז במחצית השנייה של השנה
איציק וולף
אבו מאזן ובכירי חמאס יבקרו בקרוב בקהיר וייפגשו עם יו"ר המועצה הצבאית העליונה, הגנרל טנטאווי    קהיר הודיעה לחמאס המביע הסתייגות מנייר העמדה המצרי הנוגע לאיחוי הקרע הפלשתיני כי מצרים תאמץ את ההסתייגויות שמביע חמאס בתנאי שהארגון יתייחס באופן חיובי למאמצים המצריים
ל. ויסמן, ע. ברקת
ראש הממשלה מבקש לקבוע מנגנון שלפיו במקרה ששיעור מס החברות יגדל, יופחת שיעור היטל המדינה על רווחי חברות הגז, ולהפך
יפעת גדות
מומחים מזהירים: קרוב למחצית מהנשים מפסיקות ליטול את התרופה לפני הזמן, וכשהן עושות זאת הן מורידות בצורה משמעותית את סיכויי ההישרדות שלהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il