שנים מדברות ממשלות ישראל על העברת בסיסי צה"ל לנגב, אך בפועל כמעט דבר אינו קורה. המשמעות: הפרויקט כולו בסכנה. כך קובע (יום ג', 29.3.11)
מבקר המדינה,
מיכה לינדנשטראוס.
בשנת 2005 החליטה הממשלה על העתקת מחנות צה"ל לנגב, ובייחוד היחידות הטכנולוגיות של אגף המודיעין ושל אגף התקשוב. בשנת 2008 החליטה הממשלה להקים ועדת היגוי עליונה לנושא וקבעה, כי יחידות אמ"ן יועתקו למתחם ליקית-עומר (קרית המודיעין) עד 31.12.15, ויחידות אגף התקשוב יועתקו לקריית המדע בבאר שבע עד 31.12.17. עלות העתקת יחידות אמ"ן ויחידות אגף התקשוב מוערכת ב-14.7 מיליארד שקל וב-7.8 מיליארד שקל, בהתאמה.
במשך למעלה מארבע שנים וחצי, ועל-אף קיומם של דיונים, ועדות ומינהלות בגופים וברמות שונות, לא התקבלו הכרעות בסוגיות המרכזיות הקשורות לתקצובו ולמימונו שיאפשרו להפוך את החלטת הממשלה משנת 2005 לתוכנית יישומית. הגורמים הבכירים במערכת הביטחון, במשרד האוצר ובמשרד ראש הממשלה שאמורים היו להוביל את הפרויקט, ובראשם מנכ"לי משהב"ט, הממונים על התקציבים במשרד האוצר ומנכ"לי משרד ראש הממשלה, שכיהנו מאז שנת 2008, לא פעלו די הצורך להסרת חסמים שמנעו את קידומו.
המחלוקת העקרונית בין מערכת הביטחון ובין משרד האוצר בנוגע למקורות המימון להעתקת היחידות לא הובאה לדיון ולהכרעה לפני שר הביטחון,
אהוד ברק, ולפני שרי האוצר,
רוני בר-און ו
יובל שטייניץ; ועדת ההיגוי העליונה התכנסה פעם אחת בלבד; משרד ראש הממשלה לא יזם פעילות להסרת החסמים שמנעו את התקדמות הפרויקט.
כבר עכשיו ברור: לוחות הזמנים אינם ריאליים הסחבת בסיכום מסגרת תקציבית ומקורות מימון מעכבת את ביצוע הפרויקט ועל כן לא תתאפשר עמידה בלוחות הזמנים שנקבעו בהחלטת הממשלה משנת 2008. משרד המבקר מונה שורה של תוצאות הנובעות מכך:
1. אמ"ן אינו משקיע במיגון מתקניו שהעתקתם מתוכננת, וכך נותרים מתקנים אלה חשופים לאיומים הולכים וגוברים.
2. בשל האי-ודאות בנוגע למועד העתקת היחידות ולתשתיות האזרחיות שיעמדו לרשות המשרתים ביחידות ומשפחותיהם, נפגעת יכולתם של אמ"ן ושל אגף התקשוב להיערך לשמירת כוח האדם האיכותי שבשורותיהם. לדברי ראש אמ"ן היוצא, אלוף עמוס ידלין, הדבר מתבטא באי-שקט ארגוני, באי-ודאות כוללת בארגון ואף בעזיבת אנשים.
3. בשל ההידרדרות במצבן של התשתיות באגף התקשוב ובייחוד באמ"ן נאלצו גופים אלה להשקיע עשרות מיליוני שקלים בשיפור תשתיות, אף שהיו ערים לכך כי השקעות אלה ירדו לטמיון עם המעבר.
4. קיימת פגיעה באמון ובקשב של הדרג הפיקודי לפרויקט.
5. בשטח שעליו מתוכננת להיבנות קריית המודיעין מתבצעות בנייה לא חוקית ופלישה שהיקפן הולך וגדל בחלוף השנים, ועקב כך עלול להיווצר קושי ניכר בהעתקת יחידות אמ"ן לשטח המתוכנן בבוא העת.
המבקר קובע: על מערכת הביטחון ומשרד האוצר לשים קץ לאי-הוודאות בנוגע לעיתוי העתקת היחידות ואף בנוגע לעצם ביצועה, שיש בה כדי לגרום נזק כבד לצה"ל. יש לקבל החלטות בנושאים שנותרו במחלוקת על-מנת למנוע המשך המצב הנוכחי הגורם לבזבוז עשרות מיליוני שקלים. ככל שמועד העתקת היחידות יידחה, היקף ההשקעות שירדו לטמיון עלול לגדול ואף להעמיד בספק את הכדאיות של העתקת היחידות לנגב.
המבקר מדגיש, כי נוכח חשיבות הפרויקט וערכו הלאומי נדרשת מעורבותם האישית של שר הביטחון ושל שר האוצר בקידומו ובגיבוש פתרון דחוף למחלוקת בנוגע לאופן מימונו. אם לא תושג הסכמה ביניהם, עליהם להביא את המחלוקת להכרעתו של ראש הממשלה בהקדם האפשרי.